Co musí umět fotobanka, aby obstála v dnešní době? Stále má své klienty, ale mnoho internetových médií se již nemusí spoléhat na reálné a docela drahé fotky, když si na pár kliknutí vygeneruje ilustrační obrázek v AI službě. Na druhou stranu se otevírá mnoho možností, například ta, že fotobanky mají hodně fotek použitelných pro trénování generativních AI. Dnes by fotobanka měla využít své rozsáhlé databáze pro trénování AI a už de facto musí nabízet generování obrázků, byť zachování reálného obsahu také dává smysl.
Ve Shutterstocku také chápou tuto logiku, doplnili ji o vizuální rebranding, takže změny podtrhli i novým logem a vzhledem webu. Jde tedy o ucelenou a delší dobu připravovanou změnu.

Prvním logickým krokem je poskytnutí již existujícího obsahu pro trénování umělých inteligencí. Dnes je po licencovaném tréninkovém materiálu velký hlad, protože jeho nedostatek se zdá jako hlavní překážka k vytrénování lepších modelů. Fotek jako takových je dost, problém bývá slovo „licencovaných“, resp. legálně zpracovaných. Pokud jde vygenerovaný obrázek do médií, tohle je důležité téma.
Dále Shutterstock přichází s vlastní AI. Ta má několik modelů, které byly vytvořeny ve spolupráci firmami jako OpenAI, Amazon či Google. Tato služba Generative AI Pro umožňuje vytváření obrázků pro byznysové využití. Zajímavostí je, že služba vybírá z více modelů podle promptu, aby dosáhla co nejlepších výsledků.

Volně tím navazujeme na dřívější úvahu, kterou jsme okomentovali spojení Getty Images a Shutterstocku. Společnost tím získala větší databázi fotek pro trénování AI a takto dává smysl i velká investice do vytváření a ladění modelů generativní umělé inteligence, protože ji nabídnou většímu počtu tvůrců. Shutterstock to dělá dobře, aby měl šanci přežít i v době, kdy už možná nebudou reální fotografové pro média a tvůrce obsahu tolik potřeba.
Zdroj: Petapixel