GIMP: Částečné odbarvení fotografie

29. srpna 2005
TWEET SDÍLET
GIMP: Částečné odbarvení fotografie
Poměrně častým uměleckým efektem, kterým autoři chtějí vyzdvihnout své fotografie do ligy vyjímečných, je černobílá fotografie a jediným barevným prvkem. Že to není až tak obtížné se záhy přesvědčíte...

Všechno co pro to potřebujeme je kromě GIMPu i vhodná fotografie... K výsledku se dostaneme pomocí kombinace několika vrstev, jejich úprav a konečně i masky vrstvy...

Než započneme naše úsilí, připravíme si pracovní nástroj. Pokud jej ještě někde nemáme, otevřeme si dialog Vrstvy. Najdeme jej v hlavním okně GIMPu v menu Soubor/Dialogy/Vrstvy, nebo můžeme použít klávesovou zkratku Ctrl-L.

Prvním krokem si zduplikujeme naši fotografii do dvou identických vrstev. Nabízí se ikona Duplikovat vrstvu v okně Vrstvy, které jsme si právě otevřeli, nebo v okně souboru v menu volbou Vrstva/Duplikovat vrstvu. Protože nová vrstva má nehezký název "Pozadí kopie", pokusíme se přejmenovat ji. To se dělá v dialogu Vrstvy - poklepeme na název vrstvy, přepíšeme požadovaný název a potvrdíme Enterem.
Poznámka pro ty, co neví co jsou to vrstvy a jak fungují. Stejně jako v konkurenčním Photoshopu, obrázek může být složen z několika vrstev přes sebe. Tyto vrstvy si můžeme představit tak trochu jako listy papíru naskládané přes sebe. Jednotlivé vrstvy lze nezávisle editovat, vypínat, vzájemně svazovat, nebo jim třeba nastavit určitý stupeň průhlednosti. Čím prlhlednější vrstva, tím víc je vidět co je ve vrstvách pod ní....

V kroce druhém, si vrstvu odbarvíme. Ujistíme se, že jsme v nejvyšší vrstvě (B&W). Nejjednodušší a nejrychlejší cestou je vybrat v menu Vrstva/Barva/Odbarvit.

Druhá, již ne tak elegantní cesta, umožňuje úplně vynechat první krok. Místo vrstvy si zduplikujeme celý obrázek (Obrázek/Duplikovat nebo Ctrl-D). Přepneme barevný režim duplikovaného obrázku. V menu Obrázek/Režim vybereme volbu Odstíny šedi. Vrátíme režim zpátky na RGB (ve stejném menu položka RGB). Stiskneme Ctrl-A, to nám provede výběr celé vrstvy. Výběr poznáme podle toho, že celá vrstva je ohraničená černobílou přerušovanou čárou (jak už jsem říkal jinde, anglicky mluvící GIMPaři se smyslem pro humor jí říkají "marching ants"). Vybranou vrstvu zkopírujeme do schránky (Upravit/Kopírovat nebo Ctrl-C) a přepneme se do originálního obrázku. Vložíme obsah schránky (Upravit/Vložit nebo Ctrl-V). Dostali jsme plovoucí vrstvu, ze které musíme udělat novou - buď klikem na tlačítko Nová vrstva v dialogu Vrstvy (tlačítko úplně na levé straně), nebo v menu Vrstva/Nová vrstva... Podle předchozích instukcí si vrstvu přejmenujeme a jsme na konci této části. Jak vidno, cesta je to složitější a zdlouhavější, přesto znám uživatele, kteří ji používají... Inu, proti gustu, žádný dišputát.

V tuto chvíli, ať už jsme si vybrali kteroukoliv cestu, měli bychom před sebou mít obrázek, který by měl vypadat zhruba takto...

Krok třetí. V dialogu Vrstvy klepněte na vrstvu pravým myšítkem a z kontextového menu vyberte volbu Přidat masku vrstvy, případně vyberte stejnou volbu v menu Vrstva/Maska. V obou případech se otevře stejný dialog:

V tomto dialogu jsou pro nás důležité především možnosti Bílá (úplné krytí), kdy celá maska je bílá a jsou proto vidět všechny body obrázku. Druhá volba je Černá - maska způsobí úplnou průhlednost, takže obsah vrstvy přestane být viditelný (přesto jsme o něj nepřišli!). Maska průhlednosti může být obecně přiřazena každé vrstvě. Má stejné rozměry i počet pixelů, ty ale nabývají hodnot od 0 do 255 ve škále šedi. Čím menší hodnotu má pixel masky, tím je tmavější a spřažený pixel průhlednější.

Vybereme volbu Bílá (úplné krytí) a potvrdíme. V obrázku samotném se nic nezměnilo, jen v dialogu Vrstvy se vedle náhledu vrstvy B&W objevil bílý obdélníček - to je ona maska vrstvy. Když zkusmo klikneme na náhled vrstvy, objeví se na něm bílý rámeček. Když klikneme na bílý obdélníček vedle, obdélníček se přesune tam... Bílý rámeček označuje aktivní vrstvu do které se kreslí. Neaktivní vrstvy mají rámeček černý. Označte si jako aktivní masku vrstvy.

Krok čtvrtý. Obnovíme základní nastavení barev popředí a pozadí stiskem klávesy D. Jako kreslící nástroj si stiskem klávesy N zvolíme tužku a nastavíme stopu. Stopu můžeme nastavit buď v hlavním okně GIMPu v části Volby nástrojů, nebo v dialogu Stopy. Vyberte stopu s označením Circle (19).

Nyní můžeme začít kreslit... Co se děje? Místo černé čáry barva - je to proto, že kreslíme do Masky vrstvy, příslušné pixely v masce zčernají, čímž vrstva na těchto místech zprůhlední a zobrazí se nám obsah nejbližší nižší vrstvy - takže vykreslená stopa se "obarví". Tužkou si nahrubo vykreslíme obrysy toho co chceme mít barevné - na našem obrázku "kapku".

Krok pátý. Přišel čas na jemnou práci... Nejdříve změníme pracovní náčiní - místo rubacího kladiva si vezmeme jemnější dlátko - stiskem P vybereme štětec a stopu nástrojě změníme na některý měnší rozostřený kruh - já zkusím Circle Fuzzy (11). Velmi opatrně teď dokreslíme zbývající části kapky "dobarevna". Pokud nám nebud přát štěstí a přetáhneme dál, než bychom měli, nic se neděje. Můžeme se buď vrátit stiskem Ctrl-Z o krok zpátky (proto je lepší kreslit kratšími tahy), nebo klávesou X zaměníme barvu popředí a pozadí (černou na popředí vyměníme za bílou) a nepovedenou část vrátíme do původního stavu obnovením masky vrstvy na patřičném místě.

Tip: Život je o tolik lehčí, když si obrázek můžeme klávesou + nazoomovat.

Krok šestý a poslední. Jsme u cíle. Nyní nezbývá než fotografii uložit ve zvoleném formátu. Budeme-li ukládat zpět do JPG formátu, GIMP se dozajista zeptá, jestli má obě vrstvy sloučit a posléze i na parametry ukládaného formátu. Rada na závěr: Chcete-li si s obrázkem hrát dále sami, vězte, že má-li vrstva v dané chvíli přiřazenou masku průhlednosti, nelze s ní provádět některé akce. Takové akce, při kterých není přípustná aktivní maska, se vám samy ohlásí chybovou hláškou. Máte-li vše s maskou hotovo, ze stejného kontextového menu, kde jste ji vyvolali, zvolte možnost Použít masku vrstvy... Maska zmizí - aplikuje se na vrstvu samotnou.

Za domácí úkol si můžou nadšení čtenáři ve třetím kroku vybrat místo Bílé masku Černou a místo vykreslování vnitřku kapky, můžou "odmalovávat" v masce vrstvy B&W okolí kapky. A na závěr otázka pro pozorné: jakou se bude teď do masky kreslit barvou?

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola

Určitě si přečtěte

10 knih o fotografii, které by neměly chybět ve vaší knihovničce

10 knih o fotografii, které by neměly chybět ve vaší knihovničce

Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
FotografovéKultura
11 nejsvětelnějších objektivů pro bezzrcadlovky Canon EOS R

11 nejsvětelnějších objektivů pro bezzrcadlovky Canon EOS R

1 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
ObjektivyCanon
Fotografie týdne o kovářích, kteří již nejsou všeumělové

Fotografie týdne o kovářích, kteří již nejsou všeumělové

Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
V akci s Canonem RF 15–35 mm F2,8 L IS USM – Boj o ostrost

V akci s Canonem RF 15–35 mm F2,8 L IS USM – Boj o ostrost

Sám Canon jej označuje jako mimořádně ostrý, nejrychlejší širokáč a jeden ze tří základních profi objektivů pro systém EOS RF. Tak jsme se na něj rozhodli podívat podrobněji.

3 Filip Šťastný

Filip Šťastný
ObjektivyCanonTesty
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

20 Petr Březina

Petr Březina
Full-frame
Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

9 Petr Březina

Petr Březina
Analogová fotografieFotoškola
V akci s Canonem RF 85 mm F2 Macro IS STM – Na portrét i makro

V akci s Canonem RF 85 mm F2 Macro IS STM – Na portrét i makro

Z letošních novinek s bajonetem RF pro fullframové bezzrcadlovky Canon jsme si do akce vybrali pevný 85mm objektiv kombinující možnost fotografovat portréty i nahlédnout do makro světa.

Filip Šťastný

Filip Šťastný
ObjektivyCanonTesty