Gayové, lesbičky a radost v Praze

21. srpna 2012
TWEET SDÍLET
V sobotu 18. srpna 2012 jsem dělal reportáž z Prague Pride. Protože tam byla opravdu výjimečná atmosféra a mnoho příležitostí pro reportážního fotografa, přináším vybrané snímky i postřehy z fotografování.

Pro mě je reportáž nejzajímavější fotografickou disciplínou. Je to adrenalin nejen po fotografické stránce. Jaké jsou zásady pro dynamickou a akční reportáž?

Klepněte pro větší obrázek
Reportáž ze srpnové Prague Pride

Příprava

Příprava je zcela zásadní. Na ní záleží ve velké míře úspěšnost celé akce. Zjistím si předem na internetu všechny možné informace. Zkontroluji techniku (baterie, záznamové karty, čistotu optiky a snímače). Na místo konání se dostavím asi o hodinu dříve, obejdu terén a vyhlédnu si místa potencionálního focení, např. pro celkové pohledy vyvýšená. Při té příležitosti udělám několik fotografií lidí, kteří se podílí na přípravě akce a zároveň tím zjistím expoziční parametry.

Akce

Tady není moc prostor pro vymýšlení a musím se zarputile soustředit jenom na mojí práci. Je to věc intuice a zkušenosti „být v pravý čas na správném místě“.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Reportáž ze srpnové Prague Pride

Kompozice

Při reportážích ve velké míře záleží na obsahu, který musím najít. Je to věc zaznamenání rozhodujícího okamžiku a jeho zasazení do okolí. Téma je dáno a to vizuálně interpretuji. Forma hraje menší roli, nikoli však zanedbatelnou. Zásady kompozice platí i zde, ale obsah má přednost. Např. zdůraznění a odrušení hlavního motivu pomocí neostrosti okolí je častou metodou reportážní práce.

Technika

Technika není nejdůležitější, ale důležitá. Kompaktem prostě efektivně nemůžete pracovat s hloubkou ostrosti stejně jako vestavěným bleskem s vykrytím stínů. Tím nechci říct, že amatéři i majitelé kompaktů nemohou udělat velmi dobré snímky. Jejich nadšení může být větší, tedy výsledek lepší.

 

Blesk na vykrytí stínů

Reportáž fotografuji zrcadlovkou a výkonným externím bleskem Speedlite 580EX II. Mimochodem u mnoha uveřejněných snímků jsem v poledním slunci uplatnil vykrývací blesk (fill-in) s korekcí -1EV v režimu vysokorychlostní synchronizace pro snížení kontrastu mezi světly a stíny. Při tomto režimu klesá výkon blesku, neboli snižuje se použitelná vzdálenost, kterou je nutné sledovat.

Pozor, pokud omylem nezapnete vysokorychlostní synchronizaci blesku, nechá vás fotoaparát exponovat v automatickém režimu priority clony (Av), kterou máte ve snaze nižší hloubky ostrosti třeba na hodnotě 3,2. Problémem je, že nejkratším časem bude při použití blesku výrobcem fotoaparátu určen synchronizační čas (u mě 1/250 sec). To může totálně přeexponovat všechny snímky.

 

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Reportáž ze srpnové Prague Pride

Nejčastěji používám 17–55mm (ekv. kinofilmu 27–88 mm) objektiv se světelností F2,8 v celém rozsahu. Rád snímám v širších úhlech záběru zejména proto, že chci být přítomen uprostřed děje, který mě stále ovlivňuje. Delší ohnisko tohoto zoomu používám především pro velký detail nebo silnější rozostření pozadí. Pokud to jde, komunikuji s fotografovaným. Minimálně se ho zeptám, zda si ho můžu vyfotografovat. Má to jednu velkou výhodu, že lidé projeví naplno emoce, začnou pózovat. Výjimečně uplatním teleobjektiv s rozsahem 70–200 mm a světelností F2,8.

Myslím, že fotoreportér, který sedí „za bukem“ a velmi dlouhým ohniskem sleduje a loví záběry, nemůže uspět nejméně s dvou důvodů. Nemá možnost rychle měnit úhly záběru a nedochází k interakci mezi ním a probíhajícím dějem.

Klepněte pro větší obrázek
Reportáž ze srpnové Prague Pride

Někteří mají tendenci exponovat mnoho set záběrů a spoléhat, že v nich najdou ty pravé. Považuji to za chybné, časově náročné a kontraproduktivní. S nadsázkou můžu říct, že to může obstarat pevně namontovaná kamera. Dle mého názoru je lepší soustředit se plně na fotografování a provádět výběr při expozici.

Dalším limitujícím faktorem je přesné a rychlé automatické ostření. Pozor na přeosření, což je mylné zaostření na jinou část scény. V rámci kompozice většinou používám metodu „zamiř a zaostři – překomponuj – domáčkni“ (point-recompose-shot) s využitím středového ostřícího bodu, při pohybujících objektech kontinuální ostření. Expozičně nebo kompozičně nepovedený rozhodující záběr se dá často zachránit, špatné zaostření nikoliv (svatební fotografové, ke kterým také patřím, by mohli vyprávět).

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Reportáž ze srpnové Prague Pride

Postprodukce

U objednané reportáže jde vždy o čas, tedy možnosti úprav jsou z tohoto důvodu omezené. Někteří fotografové jsou nuceni aktuálnosti podřídit vše. Proto nefotí do RAW, ale JPEG, které posílají neupravené rovnou svým redakcím. Já a jiní fotí do RAW a provedou jenom minimální úpravu (třeba v noci), zejména ořez snímku. Pro sebe si můžete vyhrát se snímkem, ale vždy je podstatný záběr, tedy správný obsah a expozice.

Klepněte pro větší obrázek
Reportáž ze srpnové Prague Pride

Trochu teorie

Přesto, že fotografie zobrazuje scénu, která reálně existovala, není nezaujatým pohledem, ale subjektivním obrazem autorových myšlenek a pocitů. Autor musí zvolit obsah a formu zobrazení pro předání svého sdělení. I „čistá“ reportáž je obrazem myšlenek autora, protože vybral právě tyto záběry z mnoha možných. Fotograf nám vždy ukáže pravdu, jak ji vidí on, což ovlivní zejména výběr obsahu. Přesvědčení o pravdivosti sdělení fotografií je stejně pošetilé jako víra v pravdivost samotných slov. O to důležitější roli hraje osobnost fotografa, případně zadání.

Abych dostál své reportérské povinnosti, zaznamenal jsem více snímků i s negativním obsahem. Pro vás jsem vybral některé z těch pozitivních. Já jsem duhový pochod hrdosti viděl takto.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Reportáž ze srpnové Prague Pride

Témata článku: Kultura, Fotoškola, Reportáže


Mobilní unikát. Špičkový čipset Samsung Exynos 2200 dostal RDNA2 grafiku s podporou Ray Tracingu

Mobilní unikát. Špičkový čipset Samsung Exynos 2200 dostal RDNA2 grafiku s podporou Ray Tracingu

** Samsung oznámil čipset, na němž v Evropě poběží řada Galaxy S22 ** Grafický adaptér Mali nahradil RDNA2 čip od AMD ** Čipset má do mobilů dostat konzolovou grafiku včetně Ray Tracingu!

Martin Chroust
Exynos 2200AMD
Hardcore akce Sekiro byla dohrána se zavázanýma očima. Zvládnete to také?

Hardcore akce Sekiro byla dohrána se zavázanýma očima. Zvládnete to také?

Jakoby nestačilo, že na hru celou dobu nekoukal, on ji ještě ke všemu dokázal odehrát za méně jak 2 hodiny!

Radek Wunderlich
Streamování herSekiro: Shadows Die Twice
Icarus zjemňuje podmínky. Permanentní ztráta postavy se hráčům nezamlouvala

Icarus zjemňuje podmínky. Permanentní ztráta postavy se hráčům nezamlouvala

Už jste také zařvali na nehostinné planetě bez možnosti pokračovat?

Michal Maliarov
IcarusSurvival
Dying Light 2 v čerstvém traileru ukazuje postavy, se kterými přijdete do styku

Dying Light 2 v čerstvém traileru ukazuje postavy, se kterými přijdete do styku

Na svém parkourovém putování městem rozhodně nebude o zajímavé postavy nouze.

Michal Maliarov
Dying Light 2Video
Herní filosofie: Důvody a dopady regulace herního trhu v Číně

Herní filosofie: Důvody a dopady regulace herního trhu v Číně

Jiný kraj, jiný mrav. To, jakým způsobem jsou omezováni nezletilí hráči v Číně, je pro zbytek světa šokující.

Ladislav Novák
TémaByznys
Za rohem je možná nativní Playstation 5 verze battle royale hitu Apex Legends

Za rohem je možná nativní Playstation 5 verze battle royale hitu Apex Legends

Spolu s verzí pro Xbox Series X/S.

Michal Maliarov
Apex LegendsSpekulace
Recenze PC verze God of War. Bohové se neschovají ani ve Windows

Recenze PC verze God of War. Bohové se neschovají ani ve Windows

Vynikající akční hra God of War již není exkluzivitou pro konzole Playstation. Kratos rozšířil své válečné běsnění na PC a my jsme se k němu přidali. Jak funguje verze pro PC?

Vojtěch Matušinský
God of WarAkční adventuraRecenze
Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Vyzkoušeli jsme si The Frame (2021), který má stále co nabídnout. Chlubní se hlavně sice režimem uměleckých děl, ale rozhodně je více důvodů, proč jej zvolit místo klasiky.

Tomáš Holčík
SamsungTelevizory