Fotoškola: Vyčerpání jednoho tématu

Fotoškola: Vyčerpání jednoho tématu

Občas nastane situace, kdy přemýšlíte jak vyfotografovat co možná nejlépe scénu, která se před vámi odehrává. Všechno není jen otázkou správné kompozice. Někdy je dobré zkoumat celou scénu delší dobu a dokonce se k ní i vracet. Hlavně při fotografování exteriérů.

Při jednom svém výletu jsem se procházel kolem zámku v Raduni u Opavy a přemýšlel, ze kterého pohledu by se nejlépe vyjímal na fotografii. Najít takové místo bylo velmi jednoduché. Ideální pohled se nachází přímo přes přilehlý rybník. Odrazy ve vodní hladině, byť bývají „pohlednicové“ a často opakované, vždy udělají svůj díl práce za vás.


Zámek vyfotografovaný v polovině května.

S výsledným snímek jsem ale nebyl spokojen. Po stránce kompoziční sice ano, ale ne po stránce obsahové. Nebe bylo mdlé a okolní stromy se teprve začínaly zelenat. Proto jsem se rozhodl, že se na „místo činu“ vrátím za lepších podmínek.

Svůj návrat jsem bral vážně a k tématu jsem se vrátil jedno srpnové odpoledne. Výběr místa a času již pochopitelně nebyl náhodný. Když jdete najisto fotografovat vybraný objekt, je dobré o něm dopředu vědět nějaké základní informace. Od minula jsem věděl, že okna zámku míří k jihozápadu, a tak je kvůli světlu nejlepší se k němu vypravit v odpoledních hodinách. Místo ze kterého budu fotit již také bylo zřejmé.


Zámek ve stejné kompozici zachycený koncem srpna.

Umístil jsem zámek i jeho odraz na vodní hladině přibližně podle pravidla třetin a exponoval jsem. Řekl jsem si ale, že zde nejsem jen pro zhotovení jednoho snímku. A cvičně jsem zkoušel i jiné kompozice.

Vždy když vám jde o zachycení nějakého tématu, kde máte možnost pohrát si se scénou, vyzkoušet více možností, udělejte to. Jak se lidově říká, dané téma „podojit.“ Nejen že můžete přijít na lepší a zajímavější kompozici, která před vámi nebyla, ale současně sbíráte zkušenosti pro další fotografování. Můžete si zlepšit své fotografické vidění.


Středová kompozice.

Zkusil jsem i tolik zavrhovanou středovou kompozici. Kdyby snad bylo v modré obloze několik malých bílých obláčků neváhal bych snímek umístit do svého archívu. Bez obláčků je modré nebe v levém rohu chudší. Jedná se sice o hezký snímek, který ale nepůsobí tak dobře jako zámek umístění ve zlatém řezu či panorama (viz. závěr článku).


Stále stejná scéna, tentokrát ve formátu na výšku.

Nezapomínejte, že i při fotografování krajiny, můžete fotoaparát otočit o devadesát stupňů a fotografovat ve formátu na výšku. Díky širokoúhlému objektivu a zachycení pařezu u mých nohou jsem tak zdůraznil prostor, který zabírá vodní hladina mezi mnou a zámečkem.


Složené panorama ze tří vstupních fotografií.

Nakonec jsem neodolal, roztáhl stativ a fotoaparát na něj posadil. Pořídil sérii několika záběrů při stejné expozici a vyvážení bílé. Ze tří vstupních snímků jsem v počítači složil výsledné panorama. Jak je vidět, tak zámek je při dobrém světle opravdu fotogenický. Současně jsem z jednoho místa, jedním objektivem, v podstatě ve stejný čas pořídil tři snímky, se kterými jsem spokojený. Osobní výtky mám ke středové kompozici (viz. výše) a k prvnímu pokusu zachytit zámek ve špatném počasí a ročním období.

Když máte dostatek času a prostoru, neváhejte se u jednoho tématu, byť bude sebeobyčejnější zastavit. Zkoumat jej nejen z jednoho místa a úhlu, jako já se zámkem na přilehlých fotografiích. Dokáži si představit že další snímky bych mohl pořídit i s nasazením teleobjektivu. Vracejte se pokud můžete na stejná místa v různých ročních obdobích. Nebojte se přiblížit k fotografovanému objektu a prohlédnout si jej ze všech stran. A téma tak nakonec vyčerpat úplně.

Určitě si přečtěte

Články odjinud