Ačkoli se to nezdá, je lidské i zvířecí vnímání světa z pohledu fotografie nadmíru neobvyklé. Je totiž silně ovlivněno činností mozku. Navíc má naše oko poněkud omezenou schopnost zaměřit se na scénu jako celek. Obraz je tak zpracováván po malých částech, podobně jako mozaika. Když se na svůj zrak chvíli zaměříte, zjistíte, že v jednom okamžiku dokážete vnímat detaily jen na opravdu malé ploše, dokud nepohlédnete jinam. Celý proces funguje nevědomky – oko neustále těká z místa na místo, přitom přeostřuje a změnou velikosti zřítelnice si přizpůsobuje clonu. Mozek potom z takto pořízených dílčích záběrů skládá obraz okolí, který je vlivem popsaného procesu optimalizován.
To je ale zásadní rozdíl oproti principu fotoaparátu! Ten snímá obraz jednorázově, plošně, ale především v jediné expozici platné pro celý snímek. Každou sebemenší odchylku fotografie od vzhledu scény přirozeného pro oko tak bezpečně rozpoznáte, o to spíše, je-li nějak rušivá. Podobnému výsledku se dá předejít. K dispozici přitom máte hned několik možností. Můžete si scénu přisvětlit podobně, jako to dělají filmaři. Není-li to možné, můžete vyzkoušet autobracketing – jednoduchou funkci mnoha fotoaparátů, při které se v krátkém časovém sledu za sebou exponuje několik fotografií při proměnlivé hodnotě clony. Vzniklou sérii ale poté budete muset ve fotoeditoru složit do jediného záběru. Je to proces zdlouhavý, nepřesný a ortodoxními fotografy opovrhovaný. Další cestou je naučit se používat filtry.
Království čajové lžičky Cokin 120 + Cokin 164
Některé snímky vyžadují citlivý přístup. Pracujete-li s architekturou, počítejte i se ztmavením stěny budovy. Volte jemnější varianty a pomozte si polarizačním filtrem.
- fotoaparát: Canon EOS 300D
- objektiv: EF-S 18–55
- lokace: zámek Bojnice, Prievidza, Slovensko
- čas: 1/20 s
- clona: 11
- ohnisko: 29 mm 35EQ
- ISO: 100
- režim: manuální
- stativ: ministativ na kamenné zdi
- filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120
|
Přepaly nepálí
Princip filtru je jednoduchý – po upevnění před objektiv zadržuje vždy určitou část světelného spektra, zatímco zbytek propouští. Filtry se liší svou intenzitou, strukturou, tvarem či samotnou metodou procházejícího světla. Současná nabídka na trhu je opravdu bohatá, pro začínajícího amatéra ale pohříchu nepřehledná. Měli byste proto vědět, co vlastně očekáváte.
Jste-li vlastníkem digitálního fotoaparátu, můžete bez obav pominout rozsáhlou skupinu efektových filtrů. Ty mají svůj smysl u kinofilmových aparátů, ale v digitální fotografii se jejich účinky dají zdařile napodobit v počítači. Odpadá tak nutnost manipulace se záběrem přímo v terénu. Změny provedené v počítači lze navíc vzít kdykoli zpět. Vaší pozornosti by ale neměla uniknout zbývající skupina filtrů, která zůstává při práci se světlem stále nepostradatelná. Účinky přechodových, polarizačních a celošedých filtrů výrazně napravují nedostatky fotografie už při samotném snímání.
S dynamickým rozsahem se fotografové potýkají i u klasického filmu, ale současné digitální senzory jsou na tom s efektivním rozsahem expozic ještě o poznání hůře. Senzor má veliké problémy zaznamenat obrazové informace v místech, která jsou příliš přesvětlená nebo se naopak utápějí ve tmě. V těchto oblastech vzniká plocha stejně zabarvených bodů, obvykle zcela bílých nebo černých, jimž se ve fotografické hantýrce říkal „přepal“. Je to skvrna naprosto postrádající kresbu, která na snímku extrémně ruší. Bohužel neexistuje jediná funkční metoda, jak na poškozeném místě rekonstruovat původní obsah a snímek tak opravit. Proto je nezbytné se tmavých a přesvětlených míst předem vyvarovat a ještě před pořízením snímku odhadnout, zda a za jakých podmínek bude účelné filtry použít.
Pokusy jedné místní čarodějky Cokin 121
V brzkých ranních a pozdních večerních hodinách, zvláště je-li slunce již za obzorem, je jediné světlo dopadající na zem odraženo od nasvětlené zemské atmosféry. Obloha je o poznání jasnější než snímaná krajina, a vy potřebujete filtr na jejich světelnou harmonizaci.
- fotoaparát: Canon EOS 300D
- objektiv: EF-S 18–55
- lokace: Česká Lípa, Liberecký kraj, Česká Republika
- čas: 1/125 s
- clona: 7,1
- ohnisko: 29 mm 35EQ
- ISO: 200
- režim: manuální
- stativ: Velbon CX 300 (držený nad hlavou asi 4 m nad úrovní země)
- filtr: Cokin neutrální přechodový (šedý) A 121, Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164
|
Čekání na světlo
Nejvyšší pravděpodobnost vzniku přepalů hrozí u snímků zachycujících otevřenou krajinu. V rozsáhlém exteriéru můžete se světlem pracovat pouze pasivně a v předem dané kompozici. Můžete tak nanejvýš čekat na ten pravý okamžik – na „dobré světlo“. To je už samo o sobě loterií, do níž významně promlouvá také vliv přírodních živlů a členitost terénu. Záleží i na slunci a zemské atmosféře, s jejím proměnlivým zabarvením, propustností a jasem.
A právě atmosféra je velmi důležitá. Nebe se na fotografiích obvykle jeví výrazně jasnější než krajina pod ním. Výjimkou je polojasný den s mírnou oblačností a dobrými rozptylovými podmínkami, fotíte-li se sluncem za zády. Není-li jasná obloha autorským záměrem, dá se tento jev elegantně vyřešit.
Gates to Equinox 2× Cokin 121
Sluneční světlo procházející listy stromu vytváří dojem záře. Je-li na snímku zachycena obloha, její jas je v porovnání se zemí mnohanásobně vyšší. A to ani nemusí být slunce v záběru.
- fotoaparát: Canon EOS 300D
- objektiv: EF-S 18–55
- panorama horizontální uspořádání čtyř snímků
- lokace: Česká Lípa – Pod Holým vrchem, Liberecký kraj, Česká republika
- čas: 1/8 s
- clona: 11
- ohnisko: 29 mm 35EQ
- ISO: 100
- režim: manuální
- stativ: Manfrotto 055proB
- filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A121
|
Přechod pro světlo
Šedý přechodový filtr si můžete zjednodušeně představit jako obyčejné sklíčko, které je z jedné strany zbarvené tmavě (obvykle šedě) a plynule přechází do čiré. Ztmavené partie pohlcují nejvíce světla, podobně jako sluneční brýle, s ubývajícím pigmentem propustnost filtru roste. V praxi to znamená viditelné potlačení jasu oblohy na úkor krajiny v popředí. Ta se vlivem téhož efektu bude jevit o poznání prosvětlenější a přirozenější. Je to výrazný krok k celkové harmonizaci snímku: výsledek mnohem více odpovídá tomu, na co jsou lidské oči zvyklé.
Přechodové filtry se vyrábějí v různých intenzitách a různých tvarech přechodů. Někteří výrobci umožňují filtry i kombinovat – nasadit je za sebe a efekt znásobit. To je užitečné zejména při focení v protisvětle, ve kterém je objektiv obrácen proti zdroji světla, zatímco objekty v záběru jsou k vám otočeny svou stinnou stranou. K dispozici jsou i tónované varianty přechodových filtrů. Vedle neutrálního šedého filtru tak můžete vyzkoušet i barevné kombinace, jež posouvají emotivní náladu snímku. Barevných změn lze ale dosáhnout i v počítači, a tak je jenna vašem zvážení, zda se rozhodnete snímek barevně ovlivňovat již v okamžiku expozice a připravíte se tak o možnost případného vrácení změn zpět.
Tichá melodie odcházejícího léta Cokin 120 + Cokin 121
Voda je druhý element, voda je magie, voda je zrcadlo světa. Voda ale také pohlcuje světlo, a tak odraz, který v ní vidíte, nemá stejnou světelnou intenzitu jako originál. Opatrně zkuste rozdíl vyrovnat pomocí přechodových filtrů.
- fotoaparát: Canon EOS 300D
- objektiv: EF-S 18–55
- počasí: oblačno až polojasno
- lokace: Panská skála, Prácheň, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
- čas: 1/4 s
- clona: 11
- ohnisko: 29 mm 35EQ
- ISO: 100
- režim: manuální
- stativ: Velbon CX 300
- filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A121
|
Polarizační filtr
K polarizaci světla dochází odrazem prakticky ode všech materiálů s výjimkou kovu. Nejde jen o lesklé objekty, světlo odráží prakticky jakýkoli materiál. Polarizované světlo pak proudí do objektivu v podobě bílého záření, které opticky mění a zjemňuje odstíny všech barev na snímku. Polarizačním filtrem je možné toto světlo absorbovat. Na fotografii se použití filtru projeví viditelným zjasněním barev, zprůhledněním namodralého oparu dálek, ale také ztmavnutím modré oblohy. Ta totiž není ničím jiným, než slunečním světlem odraženým o vzduch.
Extrémním příkladem použití může být i potlačení duhy po dešti, máte-li zrovna o takový efekt zájem. Hlavním důvodem použití filtru ale zůstává markantní zvýraznění mraků na polojasné obloze – efekt, který propůjčí krajině hloubku a dramatičnost. Je také důležité si všimnout, že účinnost tohoto filtru se mění s úhlem vůči světelnému zdroji. Maximálního efektu dosáhnete v pravém úhlu ke slunci, se sluncem za zády či v protisvětle je účinek filtru prakticky nulový. Šikovná je také kombinace polarizačního filtru s filtrem přechodovým. Mraky díky své konzistenci světlo nepolarizují. Jejich jas se použitím filtru téměř nezmění a mohlo by tak opět dojít k nechtěnému přepalu.
Odkud přicestuje zima? Cokin 121 + Cokin 120 vložený ztmavenou částí dolů
Ve světelně neurčitém prostředí, jako je například mlha, můžete zvýšit dojem prostoru ztmavením popředí. Je to jednoduchý trik, který obecně funguje v místech s jednolitou hmotou, jako je sníh, písek či travní planiny. Možností použití je opravdu hodně, nicméně snímky s vodní hladinou či vlhkým černým asfaltem v popředí již obráceně vložený přechodový filtr nepotřebují.
- fotoaparát: Canon EOS 300D
- objektiv: EF-S 18–55
- lokace: Slunečná, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
- čas: 1/3 s
- clona: 9
- ohnisko: 29 mm 35EQ
- ISO: 100
- režim: manuální
- stativ: Manfrotto 055proB
- filtry: Cokin neutrální přechodový (šedý) A121, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120 vložený obráceně
|
Šedá eminence
Takzvaný šedý neutrální filtr je vyroben ze stejného materiálu jako přechodový filtr a pohlcuje světlo týmž způsobem, ovšem celoplošně. Používá se všude tam, kde je třeba omezit množství světla dopadající na senzor fotoaparátu, například chcete-li dosáhnout dlouhého expozičního času za denního světla.
S připevněným filtrem dokážete bez problémů vylidnit ulice, učesat vlny na moři, proměnit plynoucí potok v křišťálovou siluetu nebo zachytit rychle se pohybující objekty v podobě řítících se komet.
Moment Cokin 121 + Cokin 153
Chcete-li pořídit snímek s dlouhým expozičním časem během dne, budete muset radikálně omezit množství světla procházejícího objektivem. Tuto funkci zajistí prostý šedý filtr. Nezapomínejte ale, že s vyšší clonou roste i hloubka ostrosti. Platí to i u kompaktních digitálních aparátů, u kterých by se vlivem malého rozměru senzoru mohlo zdát, že to již není možné. Na fotografii se potom objeví i prach usazený na objektivu a filtrech. Nezapomeňte filtry čistit!
- fotoaparát: Olympus C-4000 Zoom
- objektiv: vestavěný 32–96 mm f2,8
- lokace: Obora, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
- čas: 1 s
- clona: 11
- ohnisko: 34 mm 35EQ
- ISO: 100
- režim: priorita času
- stativ: Velbon CX 300
- filtry: Cokin neutrální přechodový (šedý) A121, Cokin neutrální (šedý) A153
|
Nebojte se filtrů
Představili jsme si několik členů početné rodiny kreativních filtrů, které by neměly chybět ve výbavě žádného amatérského fotografa. Montáž filtrů není nijak komplikovaná, valná většina objektivů zrcadlovek i kompaktních fotoaparátů je opatřena závitem na uchycení předsádek. Pro zbývající modely fotoaparátů byly vytvořeny speciální přípravky s různými způsoby montáže, které umožňují přichytit filtry i na přístroje kompaktních rozměrů.
Nebojte se poradit s prodejci fototechniky. Filtry nejsou nijak neobvyklým zbožím, dají se koupit i v běžných obchodech s fototechnikou, a to včetně redukcí potřebných k montáži. Na internetu přichází s nabídkou filtrů každý větší internetový obchod, stačí si jen objednat.
Elerium Cokin 120 + Cokin 164
Polarizační filtr dokáže pohlcením odraženého světla zvýraznit mraky na polojasném nebi. Vzduch tím zprůhlední a nebe získá výrazně tmavší odstín. Ve vyšších nadmořských výškách, kde je atmosféra řidší, se může obloha odstínem blížit až černé.
- fotoaparát: Canon EOS 300D
- objektiv: EF-S 18–55
- panorama: horizontální uspořádání čtyř snímků
- lokace: Stružnice, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
- čas: 1/30 s
- clona: 11
- ohnisko: 29 mm 35EQ
- ISO: 100
- režim: manuální
- stativ: Velbon CX 300
- filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120
|
Systémy některých výrobců umožňují filtry navzájem kombinovat. Například francouzský Cokin vytvořil unikátní držák, který nejen pojme několik filtrů naráz, ale umožňuje také jejich polohování a natáčení podle potřeb kompozice.
Vyrábějí se i filtry kombinující účinek společně se zabarvením. Tónované přechodové filtry mohou zcela zataženou oblohu změnit v bezoblačnou, popřípadě v ohnivě rudou. Odstíny těchto barev lze ale na snímek nanést až v počítači. Podobné filtry mají opodstatnění spíše ve fotografii na klasický film.
Přechodové filtry existují ve dvou intenzitách ztmavení, G1 a G2. Tmavší verze je pak dostupná v několika variantách přechodu (světlém G2-light, středním G2-medium, měkkém G2-soft a plném G2)
Tilt! Tilt! Tilt! Cokin 120 + Cokin 164 + Cokin 121
Nazapomínejte ani na blesk. V extrémních světelných podmínkách dokáže zviditelnit objekty ve vašem bezprostředním okolí mnohem lépe než kterýkoli filtr.
- fotoaparát: Canon EOS 300D
- objektiv: EF-S 18–55
- lokace: Bohatice, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
- čas: 1/5 s
- clona: 10
- ohnisko: 29 mm 35 EQ
- ISO: 100
- režim: manuální
- stativ: Manfrotto 055proB
- filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120, Cokin neutrální přechodový (šedý) A121
|
Orientační ceny filtrů
Filtry Cokin, velikost A (závit na objektivu do 62mm)
- Držák filtrů A – 360 Kč
- Objektivová redukce – 190 Kč
- A120 – Šedý přechodový filtr – 550 Kč
- A121 – Šedý přechodový filtr – 550 Kč
- A153 – Šedý filtr – 370 Kč
- A164 – Šedý polarizační cirkulární filtr – 1 100 Kč
Filtry Cokin, velikost P (závit na objektivu do 82mm)
- Držák filtrů P – 430 Kč
- Objektivová redukce – 290 Kč
- P120 – Šedý přechodový filtr – 650 Kč
- P121 – Šedý přechodový filtr – 650 Kč
- P153 – Šedý filtr – 470 Kč
- P164 – Šedý polarizační cirkulární filtr – 2 200 Kč
B+W
- Polarizační cirkulární 62 mm – 2 000 Kč
- Polarizační cirkulární 72 mm – 2 700 Kč
- Polarizační cirkulární 82 mm – 5 000 Kč
Hoya
- Půlený přechodový 55 mm – 840 Kč
- Půlený přechodový 62 mm – 970 Kč
- Polarizační cirkulární 62 mm Digital – 2 500 Kč
- Polarizační cirkulární 82 mm HMCl – 6 700 Kč
Hama
- Polarizační cirkulární 58 mm – 512 Kč
- Sigma Polarizační cirkulární 62 mm – 1 400 Kč
- Polarizační cirkulární 82 mm – 2 800 Kč
Poslední den babího léta Cokin 120
Těsně před bouřkou bývá země mnohem více nasvětlena než obloha. Pro takové příležitosti nepotřebujete filtr, ba právě naopak. Neuvážené použití polarizačního filtru dokáže vygumovat duhu a přechodové filtry zase znetvoří oblohu do inkoustově černé kaňky, popřípadě přesvětlí zemi. Někdy méně skutečně znamená více.
- fotoaparát: Olympus C-4000 Zoom
- objektiv: vestavěný 6,5–19,5
- lokace: Pihel, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
- čas: 1/500 s
- clona: 3,5
- ohnisko: 34 mm 35 EQ
- ISO: 100
- režim: priorita času
- stativ: Velbon CX 300
- filtry: Cokin neutrální přechodový (šedý) A120
|
A na závěr jedno důležité upozornění: Nebojte se kombinovat účinky filtrů, dosáhnete tak zajímavých výsledků!