Fotoškola: Vše o filtrech (teorie, návody i příklady)

Prohlédněte si praktické ukázky použití filtrů při fotografování. Autor u každého prezentovaného snímku vysvětluje důvody a důsledky použití filtrů pro práci se světlem, které jsou v digitální fotografii velmi užitečné.

Království čajové lžičky
Cokin 120 + Cokin 164

Některé snímky vyžadují citlivý přístup. Pracujete-li s architekturou, počítejte i se ztmavením stěny budovy. Volte jemnější varianty a pomozte si polarizačním filtrem.

  • fotoaparát: Canon EOS 300D
  • objektiv: EF-S 18–55
  • lokace: zámek Bojnice, Prievidza, Slovensko
  • čas: 1/20 s
  • clona: 11
  • ohnisko: 29 mm 35EQ
  • ISO: 100
  • režim: manuální
  • stativ: ministativ na kamenné zdi
  • filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120

Přepaly nepálí

Pokusy jedné místní čarodějky
Cokin 121

V brzkých ranních a pozdních večerních hodinách, zvláště je-li slunce již za obzorem, je jediné světlo dopadající na zem odraženo od nasvětlené zemské atmosféry. Obloha je o poznání jasnější než snímaná krajina, a vy potřebujete filtr na jejich světelnou harmonizaci.

  • fotoaparát: Canon EOS 300D
  • objektiv: EF-S 18–55
  • lokace: Česká Lípa, Liberecký kraj, Česká Republika
  • čas: 1/125 s
  • clona: 7,1
  • ohnisko: 29 mm 35EQ
  • ISO: 200
  • režim: manuální
  • stativ: Velbon CX 300 (držený nad hlavou asi 4 m nad úrovní země)
  • filtr: Cokin neutrální přechodový (šedý) A 121, Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164

Čekání na světlo

Gates to Equinox
2× Cokin 121

Sluneční světlo procházející listy stromu vytváří dojem záře. Je-li na snímku zachycena obloha, její jas je v porovnání se zemí mnohanásobně vyšší. A to ani nemusí být slunce v záběru. 

  • fotoaparát: Canon EOS 300D
  • objektiv: EF-S 18–55
  • panorama horizontální uspořádání čtyř snímků
  • lokace: Česká Lípa – Pod Holým vrchem, Liberecký kraj, Česká republika 
  • čas: 1/8 s
  • clona: 11
  • ohnisko: 29 mm 35EQ
  • ISO: 100
  • režim: manuální
  • stativ: Manfrotto 055proB
  • filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A121

Přechod pro světlo

Tichá melodie odcházejícího léta 
Cokin 120 + Cokin 121

Voda je druhý element, voda je magie, voda je zrcadlo světa. Voda ale také pohlcuje světlo, a tak odraz, který v ní vidíte, nemá stejnou světelnou intenzitu jako originál. Opatrně zkuste rozdíl vyrovnat pomocí přechodových filtrů.

  • fotoaparát: Canon EOS 300D
  • objektiv: EF-S 18–55
  • počasí: oblačno až polojasno
  • lokace: Panská skála, Prácheň, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
  • čas: 1/4 s
  • clona: 11
  • ohnisko: 29 mm 35EQ
  • ISO: 100
  • režim: manuální
  • stativ: Velbon CX 300
  • filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A121

Polarizační filtr

Odkud přicestuje zima?
Cokin 121 + Cokin 120 vložený ztmavenou částí dolů

Ve světelně neurčitém prostředí, jako je například mlha, můžete zvýšit dojem prostoru ztmavením popředí. Je to jednoduchý trik, který obecně funguje v místech s jednolitou hmotou, jako je sníh, písek či travní planiny. Možností použití je opravdu hodně, nicméně snímky s vodní hladinou či vlhkým černým asfaltem v popředí již obráceně vložený přechodový filtr nepotřebují. 

  • fotoaparát: Canon EOS 300D
  • objektiv: EF-S 18–55
  • lokace: Slunečná, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
  • čas: 1/3 s
  • clona: 9
  • ohnisko: 29 mm 35EQ
  • ISO: 100
  • režim: manuální
  • stativ: Manfrotto 055proB
  • filtry: Cokin neutrální přechodový (šedý) A121, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120 vložený obráceně

Šedá eminence

Moment
Cokin 121 + Cokin 153

Chcete-li pořídit snímek s dlouhým expozičním časem během dne, budete muset radikálně omezit množství světla procházejícího objektivem. Tuto funkci zajistí prostý šedý filtr. Nezapomínejte ale, že s vyšší clonou roste i hloubka ostrosti. Platí to i u kompaktních digitálních aparátů, u kterých by se vlivem malého rozměru senzoru mohlo zdát, že to již není možné. Na fotografii se potom objeví i prach usazený na objektivu a filtrech. Nezapomeňte filtry čistit! 

  • fotoaparát: Olympus C-4000 Zoom
  • objektiv: vestavěný 32–96 mm f2,8
  • lokace: Obora, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika 
  • čas: 1 s
  • clona: 11
  • ohnisko: 34 mm 35EQ
  • ISO: 100
  • režim: priorita času
  • stativ: Velbon CX 300
  • filtry: Cokin neutrální přechodový (šedý) A121, Cokin neutrální (šedý) A153

Nebojte se filtrů

Elerium
Cokin 120 + Cokin 164

Polarizační filtr dokáže pohlcením odraženého světla zvýraznit mraky na polojasném nebi. Vzduch tím zprůhlední a nebe získá výrazně tmavší odstín. Ve vyšších nadmořských výškách, kde je atmosféra řidší, se může obloha odstínem blížit až černé. 

  • fotoaparát: Canon EOS 300D
  • objektiv: EF-S 18–55
  • panorama: horizontální uspořádání čtyř snímků
  • lokace: Stružnice, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
  • čas: 1/30 s
  • clona: 11
  • ohnisko: 29 mm 35EQ
  • ISO: 100
  • režim: manuální
  • stativ: Velbon CX 300
  • filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120

Tilt! Tilt! Tilt!
Cokin 120 + Cokin 164 + Cokin 121

Nazapomínejte ani na blesk. V extrémních světelných podmínkách dokáže zviditelnit objekty ve vašem bezprostředním okolí mnohem lépe než kterýkoli filtr. 

  • fotoaparát: Canon EOS 300D
  • objektiv: EF-S 18–55
  • lokace: Bohatice, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika 
  • čas: 1/5 s
  • clona: 10
  • ohnisko: 29 mm 35 EQ
  • ISO: 100
  • režim: manuální
  • stativ: Manfrotto 055proB
  • filtry: Cokin cirkulární polarizační (šedý) A164, Cokin neutrální přechodový (šedý) A120, Cokin neutrální přechodový (šedý) A121

Orientační ceny filtrů

Filtry Cokin, velikost A (závit na objektivu do 62mm)

  • Držák filtrů A – 360 Kč
  • Objektivová redukce – 190 Kč
  • A120 – Šedý přechodový filtr – 550 Kč
  • A121 – Šedý přechodový filtr – 550 Kč
  • A153 – Šedý filtr – 370 Kč
  • A164 – Šedý polarizační cirkulární filtr – 1 100 Kč

Filtry Cokin, velikost P (závit na objektivu do 82mm)

  • Držák filtrů P – 430 Kč
  • Objektivová redukce – 290 Kč
  • P120 – Šedý přechodový filtr – 650 Kč
  • P121 – Šedý přechodový filtr – 650 Kč
  • P153 – Šedý filtr – 470 Kč
  • P164 – Šedý polarizační cirkulární filtr – 2 200 Kč

B+W

  • Polarizační cirkulární 62 mm – 2 000 Kč
  • Polarizační cirkulární 72 mm – 2 700 Kč
  • Polarizační cirkulární 82 mm – 5 000 Kč

Hoya

  • Půlený přechodový 55 mm – 840 Kč
  • Půlený přechodový 62 mm – 970 Kč
  • Polarizační cirkulární 62 mm Digital – 2 500 Kč
  • Polarizační cirkulární 82 mm HMCl – 6 700 Kč

Hama

  • Polarizační cirkulární 58 mm – 512 Kč
  • Sigma Polarizační cirkulární 62 mm – 1 400 Kč
  • Polarizační cirkulární 82 mm – 2 800 Kč

Poslední den babího léta
Cokin 120

Těsně před bouřkou bývá země mnohem více nasvětlena než obloha. Pro takové příležitosti nepotřebujete filtr, ba právě naopak. Neuvážené použití polarizačního filtru dokáže vygumovat duhu a přechodové filtry zase znetvoří oblohu do inkoustově černé kaňky, popřípadě přesvětlí zemi. Někdy méně skutečně znamená více.

  • fotoaparát: Olympus C-4000 Zoom
  • objektiv: vestavěný 6,5–19,5
  • lokace: Pihel, Českolipsko, Liberecký kraj, Česká republika
  • čas: 1/500 s
  • clona: 3,5
  • ohnisko: 34 mm 35 EQ
  • ISO: 100
  • režim: priorita času
  • stativ: Velbon CX 300
  • filtry: Cokin neutrální přechodový (šedý) A120

A na závěr jedno důležité upozornění: Nebojte se kombinovat účinky filtrů, dosáhnete tak zajímavých výsledků!

 

  • Více informací o mně, mých fotografiích a tvorbě, najdete na mé domovské stránce.
  • Tento článek vyšel také v časopise DiGI foto.

Určitě si přečtěte

Články odjinud