Fotoškola: Vše, co byste rádi věděli o expozici

7. října 2005
TWEET SDÍLET
Fotoškola: Vše, co byste rádi věděli o expozici
Stejnou expozici dané fotografované scény docílíte různou kombinací expozičního času, clony a citlivosti snímacího prvku. Vhodnou kombinací těchto tří parametrů však můžete zásadním způsobem ovlivnit celkový dojem výsledné fotografe. Jak na to si povíme právě tady a teď.

Stanovení expozice

Přesnou expozici dané fotografické scény stanoví „podle svých možností“ expozimetr a firmware vašeho digitálního fotoaparátu. Pokud jsou světelné podmínky „nad možnosti“ expoziční automatiky, koriguje jí fotograf podle svých znalostí a zkušeností eventuelně dle svého uměleckého záměru (viz můj předchozí článek „Úvahy o expozici“). V každém případě takto bude stanovena expozice.

Na jas fotografované scény může expoziční automatika nebo fotograf reagovat:

1) ovlivněním doby, po kterou dopadají fotony na snímač (expoziční čas)

Typická stupnice expozičních časů je: ..., 8, 4, 2, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, ... vteřiny

Stupnice je logaritmická. Sousední hodnota na stupnici mění množství světla dopadajícího na snímač 2x. Vlevo více světla, vpravo méně světla. Sousední čísla se někdy neliší přesně 2x, protože se mírně zaokrouhluje, aby vyšla srozumitelná čísla.

2) ovlivněním plochy otvoru, kterým fotony dopadají na snímač (clona)

Typická stupnice clonových čísel je: 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11, 16, 22, ...

Stupnice je opět logaritmická. Sousední hodnota na stupnici mění množství světla dopadajícího na senzor 2x. Vlevo více světla, vpravo méně světla. Pro kruhové clony znamená zdvojnásobení plochy zvětšení průměru clony o odmocninu ze 2, což je asi 1,4 (plocha kterou světlo prochází je 3,14 * r2, kde r je poloměr clony). Stupnice clonových čísel jsou tedy násobky odmocniny ze 2.

Množství světla dopadajícího na senzor závisí nejen na otvoru clony, ale i na ohniskové vzdálenosti objektivu. Světla ubývá s druhou mocninou vzdálenosti, světla přibývá s druhou mocninou průměru clony. Z toho plyne: kolikrát se zvětší ohnisková vzdálenost objektivu, tolikrát se musí zvětšit průměr vstupního otvoru (clony) při stejném clonovém čísle.

Platí tedy vztah a = f/d kde a je clonové číslo, f je ohnisková vzdélenost objektivu v mm, d je průměr otvoru clony v mm. Většinou se setkáváme se zápisem clonového čísla např. f/5,6. f znamená ohniskovou vzdálenost a zápis např. f/5,6 znamená ohnisková vzdálenost děleno clonové číslo je průměr clony. Z výše uvedeného si můžete vypočítat, proč jsou teleobjektivy s dobrou světelností velké, těžké a tedy drahé, respektive proč nemívají lepší světelnost.

Nastavení určitého clonového čísla zajistí stejné množství světla na senzoru při různých ohniskových vzdálenostech objektivu (velmi šikovné opatření). Toho lze dosáhnout pouze tak, že objektiv sám mění o danou hodnotu průměr clony při různé ohniskové vzdálenosti. Pokud se průměr clony mění jinak, musí se měnit i světelnost objektivu (nejnižší clonové číslo). Nemění se však expozice, protože „úbytek“ světla na senzoru vlivem menší světelnosti automatika nebo fotograf nahradí delším časem expozice (vyšší citlivostí).

3) změnou výstupu ze snímače před jeho digitálním zpracováním (citlivost ISO).

Typická stupnice ISO je: ..., 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, ...

Citlivost snímače je stálá a závisí na jeho konstrukci, velikosti a počtu snímacích prvků.

Sousední hodnota na stupnici mění zdánlivě citlivost snímače 2x. Čím vyšší citlivost, tím menší množství světla stačí ke správné expozici. V praxi to znamená, že světlo (fotony) vyprodukuje na snímacím prvku napětí a to firmware fotoaparátu znásobí 2x. Na stupnici směrem doprava stačí méně světla, doleva je třeba více světla. O jeden stupeň vpravo znamená vynásobení zisku ze snímače 2x. Ovšem násobení má svá značná omezení, protože násobí i vedlejší produkty snímacího prvku tj. šum. Potom když fotoaparát zaznamená méně obrazových informací a relativně více šumu, vše se vynásobí. Je to podobné jako když je špatný příjem rozhlasové stanice a reagujete zesílením hlasitosti

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

Dobrou fotografii poznáte jednoduše podle toho, že vás na první pohled něčím zaujme, to „něco“ však obvykle nejste schopni snadno popsat. Ve valné většině případů se totiž takový snímek vyznačuje povedenou kompozicí.

1 Petr Březina

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

36 Helena Vyplelová