Fotoškola: Půlnoční manipulace

28. listopadu 2005
TWEET SDÍLET
Fotoškola: Půlnoční manipulace
Jsme takřka uprostřed období, kdy slunce a příležitostí k fotografování je o trochu méně. O to více nám však zbývá času na návrat k letním fotografickým „úlovkům“ a třeba na drobné manipulace s nimi. Fotili jste letos v létě krajinu o půlnoci? Pojďme se podívat, jak pomocí editoru lze takovýto snímek vylepšit.

Doladit fotografii k obrazu svému bude následně dílem bitmapového editoru v PC. Dále popíšeme dva z možných postupů v editoru Adobe Photoshop, ovšem podobných výsledků lze dosáhnout i v jiných editorech.

1. V prvním kroku je vhodné upravit nevhodnou expozici. Učiňte tak pomocí nástroje Úrovně z nabídky Obraz/Přizpůsobení (Ctrl+L). Snímek, který obsahuje zcela černá zákoutí i světelné zdroje má sám o sobě velký kontrast. Proto nedoporučuji manipulovat s krajními jezdci na ose úrovní, ale pouze s jezdcem prostředním. V tomto případě z důvodu podexpozice směrem vlevo, zde konkrétně na hodnotu výstupu 1,80. Snímek se tím významně prosvětlí, ale zůstane zachována noční atmosféra. Vyšší hodnoty výstupní úrovně již působí násilně, ale proti gustu žádný dišputát…

2. Na obloze se předchozím krokem zvýrazní hvězdy, ale také prach na snímači v případě zrcadlovky. Podobné „ufo“ je na místě odstranit, nejlépe pomocí nástroje Klonovací razítko. V nástrojové liště klepněte na ikonu klonovacího razítka, v horní liště zvolte v nabídce Stopa vhodný poloměr nástroje. Pro detailní práci si snímek dostatečně zvětšete kombinací kláves Ctrl+, resp. Ctrl-. Jako zdrojovou oblast, kterou chcete nechtěný flek nahradit, vyberte místo v jeho těsné blískosti pomocí klepnutí myši za současného držení Alt. Pak už jen nechtěný flek překryjte klepnutím myši.

3. Noční snímek má zamozřejmě velmi slabou barevnost. Je na zvážení, zda se rozhodnete pro jeho tradiční černobílé podání, nebo se pustíte do barevných varizcí. V prvním případě můžete použít postup popsaný ve článku Photoshop: Jak na černobílý tisk, který byl na tomto webu publikován 16.11.2005. Při takovém postupu jsem použil v nástroji Míchání kanálů zatržítko Monochromatický a nastavení pouze G kanálu na 100%. Ostatní kanály jsem ponechal na 0%, dosáhl jsem nejmenšího obsahu rušivých struktur na vodní hladině.

4. Máte-li zalíbení v barevném tónování, použijte následující postup. Z nabídky Obraz/Přizpůsobení zvolte nástroj Odstín a sytost (Ctrl+U). Pomocí prostředního jezdce nastavte vhodné zvýšení saturace barev. Pro ilustraci jsem použil hodnotu +50. Ve stejném dialogovém okně můžete laborovat s lištou Odstín, což ovšem dává výsledky značně vzdálené realitě. Nabízí se zde však také jiný skvělý nástroj, sice zatržítko Kolorovat. Současně zatrhněte také políčko Náhled, abyste výsledek svého snažení s polohou vodítek Odstín a Sytost mohli sledovat v reálném čase na ploše snímku.

5. Další možností, jak se vypořádat s barevným tónování snímku je nástroj Vyvážení barev (Ctrl+B). Než se však pustíte do práce s jezdci na vodítcích RGB/CMY, svůj tvůrčí záměr si ujasněte v dialogovém okně Obraz/Přizpůsobení/Variace. Zde naleznete názornou srovnávací nabídku možných tónování. Na škálovací liště Jemně–Hrubě zde můžete vybrat svému oku libé nastavení. Porobnější práci s takovým tónováním však nabízí již zmíněný nástroj Vyvážení barev (Ctrl+B), kde můžete jednotlivá barevná tónování kombinovat.

6. Máte-li pocit, že by mystice obrazu slušela poněkud výraznější hvězda, vyzvětšujte obraz třeba na na 600% (Ctrl+), pomocí nástroje Kouzelná hůlka vyberte hvězdu, pro načítání sousedních oblastí výběru použijte tlačítko Shift a již známým nástrojem Úrovně (Ctrl+L) ji projasněte. Když už ji máte ve výběru, můžete jí přiřknout výraznější barevnost.

7. Na závěr bude zřejmě vhodné vyhladit obrazový šum. Název cesty je docela logický: Filtr/Šum/Vyhladit. Tento krok lze opakovat, současně se však snižuje celková ostrost obrazu, ale na ní v případě daného námětu až tak nesejde.

Poznámka na závěr: Na snímek s nočními světelnými efekty nemusíte čekat až do léta. Jasné a mrazivé měsíční noci jsou k podobnému fotografování právě tak vhodné. Voda v podobě ledu a sněhu bude určitě dobrou odraznou deskou, akorát se nezapomeňte teple obléknout. Těším se na shledání v galerii na stránkách DigiArena.cz

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Podzimní Zoner Photo Studio X: vyzkoušeli jsme nové funkce

Podzimní Zoner Photo Studio X: vyzkoušeli jsme nové funkce

15 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Zoner Photo StudioSoftware
Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

3 Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

11 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Panasonic