Fotoškola: Půlnoční manipulace

28. listopadu 2005
TWEET SDÍLET
Jsme takřka uprostřed období, kdy slunce a příležitostí k fotografování je o trochu méně. O to více nám však zbývá času na návrat k letním fotografickým „úlovkům“ a třeba na drobné manipulace s nimi. Fotili jste letos v létě krajinu o půlnoci? Pojďme se podívat, jak pomocí editoru lze takovýto snímek vylepšit.

Předesílám, že nejsem právě vyznavačem přílišné manipulace s fotografiemi a doslova nenávidím přemísťování osob, doplňování oblačnosti a podobné „zušlechťování“ fotek. Samozřejmě však nepohrdám funkcemi jako jsou histogram a křivky, barený tón a saturace, nebo retušování tváří osob. Tentokrát jsem jeden snímek „znásilnil“ trochu více, jeho kompozice za to stála.

Foťte o půlnoci

Že od soumraku do svítání patří fotoaparát akorát tak do brašny, si myslí jenom úplný laik. Ve městě je spousta zajímavých scén osvětlených umělým osvětlením nebo dokonce neony a podobně mocný světelný zdroj má i příroda – měsíc. Když mu správně asistuje vhodná „odrazná deska“, jak jina než vodní hladina, bude světla až dost. Samozřejmě scéně musíte pomoci vhodnou expozicí, která bude spočívat zejména ve využití velmi dlouhého expozičního času. To je jistě možné pouze při pevné stabilizaci fotoaparátu na stativu, ale ani bez něj nemusíte být úplně bezradní. Co takhle zídka, pařez, nebo jako v našem případě převrácená pramička… K hledáčku nebo LCD displeji budete možná muset trochu přikleknout, ale snad to bude stát za to.

Není-li to zcela nutné, nepouštějte se hned od začátku do zvýšených citlivostí snímače. S nízkou citlivostí ISO (např. 50-100) přece jen ušetříte nějaký ten obrazový šum. Hlavním zdrojem šumu však tak jak tak bude právě dlouhý expoziční čas, respektive zahřívání snímače, ke kterému při expozici dochází. Moderní digitály disponují pro tento případ funkcí „redukce šumu“ (noise reduction), kterou rozhodně neopovrhujte a v menu fotoaparátu ji aktivujte. Pro vyloučení chvění fotoaparátu při stisku spouště určitě použijte časovou spoušť (laicky řečená „samospoušť“), postačí s prodlevou 2 sekundy. U zrcadlovek tato funkce někdy bývá provázána s předsklopením zrcadla, případně tuto funkci aktivujte sami. Vyloučíte tím další zdroj případného rozechvění fotoaparátu.

Pro určení expozičních hodnot se zřejmě nebudete moci spolehnout na expoziční automatiku, světla je pro expozimetr přece jen dost málo. Použijte expoziční program M – Manual, kde nastavte nízké zaclonění a časy minimálně od dvaceti sekund výše. Každopádně je vhodné zkontrolovat expozici snímku náhledovým histogramem a provést několik variantních expozic. Mějte však na paměti, že „…přece se točí“ a noční obloha s měsícem a hvězdami se zdánlivě pohybuje – o průměr měsíce za cca pět minut. Z hlediska možných ezpocic docela dynamická scéna…

Náš zdrojový snímek byl pořízen fotoaparátem Canon EOS-1D Mark II, ale pro zde popisovaný účel dostatečně vyhoví prakticky jakýkoli digitál s programem manual a dostupností dlouhých expozičních časů. Tak jak popsáno výše, byla použita základní citlivost ISO 100, objektiv byl dokonce mírně zacloněn na F6,3 a expoziční čas byl 30 sec, což je u daného fotoaparátu mimo časy bulb maximem. Zde použitá fotografie je poněkud podexponovaná, správná expozice si žádala menší clonění nebo vyšší citlivost ISO.

Témata článku: Fotoškola


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

Petr Březina
Technika
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura