Fotoškola: Kouzla a čáry s bleskem

8. prosince 2005
TWEET SDÍLET
Téměř každý fotoaparát má zabudován vlastní zdroj světla – interní blesk, který ve většině případů ovládá automatika přístroje. Praktické a kreativní možnosti blesku bývají často opomíjeny, ačkoli při jeho nasazení ve zdánlivě nepoužitelných situacích můžeme dojít k překvapivým tvůrčím výsledkům.

Stalo se bohužel fotografickým klišé, že tam, kde je tma, je potřeba blesku. Ostatně, sama automatika fotoaparátu takto obvykle funguje. Fotografický blesk ale nemusí pouze suplovat nedostatek světla. Právě naopak, při vhodném užití může spolupracovat s dalšími zdroji světla a zvýšit tak výslednou kvalitu snímku.

Noční nokturno

foto: Jan Novák, 
fotoaparát: Minolta Dynax 5, 28–80 mm,
clona: F8
čas: 1 m
film: Konica ISO 400



Působivý snímek vznikl díky doblesknutí externím bleskem. Stromy v popředí byly ze strany osvíceny, tak aby na pozadí lépe vynikly. Blesk byl odpálen ručně, během zhruba minutové expozice ze stativu. Zbytek snímku je osvětlen pouze měsíčním světlem.

I ve dne se může blýskat

Blesk lze ve dne využít mnoha způsoby. Stačí sledovat rozložení světla při kompozici snímku a představit si, jakého efektu byste dosáhli zapnutím funkce blesku. Samo slunce za denního světla logicky vytváří stíny, které mohou skrývat pro snímek podstatné detaily. Byla by škoda o ně záběr ochudit. Mnohdy stačí slabé „přiblesknutí“, které naznačí, co je ve stínu skryto. Při plném záblesku zase odkryjete to, co není ani za denního osvětlení viditelné, např. vnitřní části nějakého předmětu.

Příklad první: Zvonečky



Na této modelové situaci vidíte nejpraktičtější a nejjednodušší použití blesku za denního světla. I když fotíte během dne, paprsky slunce vytvářejí stíny, které mohou zakrývat zajímavé nebo dokonce podstatné detaily. V této situaci je výhodná možnost korekce expozice blesku, abychom obsah ve stínu nepřepálili, nebo naopak vůbec nezvýraznili.

Předcházející úvaha samozřejmě nevylučuje práci s bleskem za velmi slabého osvětlení nebo úplné tmy. Při nočním focení můžete dosáhnout pozoruhodných výsledků, ale vyžaduje to více času a trpělivosti a navíc stativ pro zachování ostrosti snímku. Při noční scéně můžete bleskem zvýraznit, resp. osvítit zajímavé předměty v popředí a zároveň nechat vykreslit pozadí scény díky dlouhému expozičnímu času. Pozadím může být třeba noční město nebo hladina rybníka osvícená měsíčním svitem. V této modelové situaci vám nejlépe poslouží externí blesk, se kterým není problém hledat vhodný úhel nasvícení a současně zvolit přiměřený výkon k dosažení vyrovnané expozice.

Příklad druhý: Kukuřice



Zde opět pracujeme s bleskem za denního světla. Cílem je zvýraznit objekt v popředí a naopak pozadí potlačit nebo úplně eliminovat. Nejvíce se tento efekt projeví, má-li objekt v popředí výraznou živou barvu. Velmi krátkým časem a případně vysokou clonou potlačíme pozadí, poté použijeme blesk a zvýrazníme tím objekt v popředí. Je třeba dát pozor, aby nedošlo také k osvícení pozadí.

Zmrazení pohybu

Lidský zrak obvykle vnímá pohyb jako plynulý děj, ten se přitom ovšem skládá z nekonečně mnoha statických snímků. Jsou to v podstatě fotografie, o kterých předem nevíte, jak budou vypadat. Právě zde tkví kouzlo i náročnost techniky zmrazení pohybu: k zastavení proudu snímků v tom nejefektnějším okamžiku musíte nafotit mnoho pokusů. Je k tomu třeba velmi krátká expozice, nejlépe několik setin sekundy, tmavé prostředí a samozřejmě blesk. Klasickým příkladem je padající kapka. V momentě, kdy dopadá na hladinu, vzniká zajímavý efekt. Pokud právě v tomto okamžiku stisknete spoušť, jste majitelem krásného záběru. Tento úkol je vzhledem k velmi krátkým expozičním časům poměrně náročný a vyžaduje hodně trpělivosti. Externí blesky vyšší kategorie nabízejí funkci stroboskopu, kdy můžete při jedné expozici zmrazit více záběrů. Obvykle lze nastavit počet, frekvenci a sílu záblesků.

Příklad třetí: Padající hrozen



Tato dynamická scéna znázorňuje, jak je možné zmrazit pohyb padajícího předmětu a zachytit efektní situaci. Předpokladem je co nejkratší čas a zablesknutí ve vhodném okamžiku. Scéna obvykle nejlépe vynikne na tmavém pozadí. Druhý snímek využívá funkce stroboskopu

Typickým využitím blesku za denního světla je portrétování, kdy můžete dosáhnout jasnějšího prokreslení detailů, odstranění rušivých stínů kolem očí nebo zvýraznění hlavních rysů tváře. Větší výhody opět poskytuje externí blesk, a to díky tomu, že pomocí odrazu blesku například o strop můžete změkčit světlo a vyhnout se tak nepříjemným odleskům ve tváři modelu. Ještě výraznějšího efektu dosáhnete s pomocí předsádky nebo odrazné destičky. Světlo je potom rozptýlené a měkké, je ale třeba počítat s větším výkonem blesku.

Příklad čtvrtý: Portréty



V tomto případě vidíte výhody použití externího blesku při fotografování portrétů v přírodě. Horní osvětlení způsobuje stíny v očních důlcích a oči tak zanikají. Použitím blesku při zachování stejných expozičních hodnot dojde k tzv. přisvícení – oči portrétovaného se zvýrazní

Externí a interní

Blesky lze v zásadě rozdělit do tří kategorií. První skupinu představují interní blesky pevně zabudované přímo v přístrojích, tedy neodnímatelné. Externí blesky poskytují při práci podstatně více volnosti. Mají většinou několik pracovních režimů, plné manuální nastavení a možnost nastavení směru záblesku. U levnějších interních blesků lze většinou pouze zapnout redukci červených očí. Dražší aparáty dovolují korekci nebo blokování bleskové expozice, manuální nastavení výkonu blesku, u digitálních zrcadlovek se setkáte také se synchronizaci blesku na druhou lamelu. A konečně ateliérové blesky, obvykle velmi nákladné, jsou určeny pro profesionální použití.

Příklad pátý: Čarodějnice



Na tomto příkladě si můžete vyzkoušet velmi jednoduché, ale užiteční využití externího blesku při modelování stínu. Při nasazení interního blesku je vržený stín u našeho modelu příliš krátký a nevýrazný. Pokud objekt vhodně osvítíte i externím bleskem, v tomto případě zleva, dosáhnete efektního stínu, který kopíruje tvar objektu

Při vlastním focení za asistence blesku je vhodné si scénu rozdělit na popředí a pozadí. Popředím se většinou rozumí ústřední motiv fotografie, může se jednat o osobu nebo jakýkoli jiný objekt. Pozadí je vše za tímto motivem, kam již výkon blesku prakticky nedosáhne. Rozlišují se proto dva typy expozice, které je při práci s bleskem třeba brát v úvahu: expozice přirozeným světlem a expozice snímku bleskem. V praxi to znamená vyhodnotit vliv pozadí scény na rozložení světla blesku v popředí. Pokud například chcete zvýraznit objekt, nastavte korekci expozice pozadí o 1 EV dolů. Pokud se vám naopak výkon blesku bude pro danou situaci zdát příliš velký, proveďte na blesku korekci směrem dolů.

Příklad šestý: Plyšové hračky u svíčky



Ne vždy je použití bleskového světla vhodné. Zejména pokud má scéna křehkou světelnou atmosféru, měli bychom s dalším světelným zdrojem raději váhat. Typickým příkladem je osvětlení svíčkou. Zde se při použití blesku atmosféra vytratí

Blokování povoleno

Pokročilejší techniku představuje blokování expozice, které je vhodné využít v situacích, kdy si automatika neporadí. Dobrým příkladem může být objekt, který je částečně v protisvětle a nenachází se ve středu scény. Při vypnutém blesku automatika obvykle nastaví expozici tak, že pozadí bude exponováno správně, ale fotografovaný objekt v popředí bude tmavý. V případě vynucení blesku dosáhnete dobrého prokreslení objektu v popředí, ale pozadí bude přepálené. Řešení nabízí blokování expozice: změříte a zablokujete expozici s vypnutým bleskem a před expozicí blesk zapnete. Výsledkem je správně exponované pozadí i popředí, a tedy expozičně vyvážený snímek.

Příklad sedmý: Podzimní nálada



Podzimních listy v popředí příjemně vyniknou, použijete-li blesk a současně snížíte korekci expozici pozadí o hodnotu -1 EV. Výsledkem je potom zajímavě kontrastně a barevně podaná scéna

Témata článku: Fotoškola


Starshield: SpaceX představila projekt vojenského satelitu

Starshield: SpaceX představila projekt vojenského satelitu

Jiří Černý
SatelitVojenstvíSpaceX
Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Vydavatelství EA se nás již po pětadvacáté pokouší oslnit zbrusu novým přídavkem do série známých městských závodu, a to pod titulem Need for Speed Unbound, tentokrát pod taktovkou Crirterionu.

Michal Polok
Need for Speed UnboundPS5Recenze
Vybíráme nejlepší fotomobily současnosti. Dobře mohou fotit i telefony pod 10 tisíc

Vybíráme nejlepší fotomobily současnosti. Dobře mohou fotit i telefony pod 10 tisíc

** Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty ** Vlajkové modely jsou skoro jistota, dobře fotí ale i levnější přístroje ** Po kterých fotomobilech byste měli aktuálně sáhnout?

Jan Pánek
Fotomobily
Astronauti na ISS zahájili další fázi experimentu, v rámci nějž pěstují zakrslá rajčata

Astronauti na ISS zahájili další fázi experimentu, v rámci nějž pěstují zakrslá rajčata

Jiří Černý
ZemědělstvíPotravinyMezinárodní vesmírná stanice
Recenze hry Call of Duty: Warzone 2.0. Mega úspěšný battle royale se hlásí v novém a velmi povedeném provedení

Recenze hry Call of Duty: Warzone 2.0. Mega úspěšný battle royale se hlásí v novém a velmi povedeném provedení

Pozvání do válečné zóny od tvůrců Call of Duty navíc zcela zdarma? To je nabídka, která se neodmítá! Podaří se vývojářům rozšířit už tak obří fanouškovskou základnu?

Michal Drmla
Call of Duty: WarzoneRecenzePC
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

** Internet se roky bavil uměle rozčtverečkovanými místy v mapách ** Postupně jich ale ubývá, nebo se jedná o běžné chyby ** Výjimkou je Evropa. Tady čtverečkujeme až až

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Nejlepší aplikace pro tento týden: Portréty z Lensa, e-knihy na mobilu a odpočítávání do Vánoc

Nejlepší aplikace pro tento týden: Portréty z Lensa, e-knihy na mobilu a odpočítávání do Vánoc

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Adam Kos
Nejlepší aplikace
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Tecno vylepšilo nejvyšší řadu Phantom. Přidává výkonnější procesor, na zádech překvapí výsuvný portrétní objektiv

Tecno vylepšilo nejvyšší řadu Phantom. Přidává výkonnější procesor, na zádech překvapí výsuvný portrétní objektiv

** Značka Tecno uvedla na trh vylepšenou řadu Phantom ** Novinky mají AMOLED displeje, větší výkon a nové foťáky ** Hlavním lákadlem je výsuvný portrétní objektiv se světelností F1.5

Martin Chroust
Trojitý fotoaparátOLED