Fotoškola: Kompozice na diagonálu

Při fotografování se využívá různých postupů k upoutání divákovy pozornosti a k vedení jeho pohledu po fotografii. Velký vliv na procházení očima scénou mají tzv. vodící linie, jejich nalezení ve scéně je často úkol nelehký.

 

Diagonální linie (neboli uhlopříčky) jsou jakýmsi druhem vodítka, očima je následujete k objektům, které záměrně vybral autor fotografie. Využitím diagonálních linií dodáte svým fotografiím pohyb, rychlost. Vzbudíte iluzi náročného stoupání do kopce anebo rychlého spádu dolů z kopce. Jejich uvědomění není nic složitého. Stačí spojit protilehlé rohy fotografie pomyslnou čarou.

Klepněte pro větší obrázek
Diagonální linie spojující zlaté řezy

I při komponovaní na diagonálu je dobré myslet na umístění hlavního předmětu do zlatého řezu. Vždyť hlavní diagonály spojují horní levý zlatý řez s pravým dolním a pravý horní s levým dolním. Často také můžete využít narušení diagonálních linií umístěním nějakého předmětu na ně samotné nebo je přerušit menší vedlejší linií. Divákovo oko se tak zastaví a začne zkoumat předmět, který přerušil diagonální linii a bude po ní pak pokračovat dále.

Klepněte pro větší obrázek
K nalezení diagonály stačilo vzhlédnout vzhůru.
Kompozice je navíc umocněna barevným kontrastem

Nikdo Vás nenutí dodržovat přesné diagonály z pravého horního rohu do levého spodního (a naopak). Diagonální linie ani nemusí zaplňovat celou fotografii od jednoho konce ke druhému. Stačí je pouze využívat ke splnění Vašeho záměru.

Klepněte pro větší obrázek
Diagonála nalezená při fotografování krajiny v protisvětle

Je spousta přírodních diagonál. Diagonální kompozice se často sama nabízí a ani o tom nevíte. Jako o čemkoliv ve fotografování platí i zde, že je třeba se dívat kolem sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Železniční koleje bývají častým motivem, nejen pro diagonální linie

Někdy si můžete sami dopomoci mírným nakloněním fotoaparátu a uměle tak získat diagonální linie. Ale je dobré to nepřehánět a nepoužívat naklonění fotoaparátu při pořizování každého druhého snímku. Navíc může dojít i k tomu, že předměty ve scéně budou „přepadávat“ za okraj fotografie. Diagonální kompozice tak zevšední a ztratí na své působivosti.

Témata článku: Fotoškola


Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika