Fotoškola: Kompozice na diagonálu

Fotoškola: Kompozice na diagonálu
Při fotografování se využívá různých postupů k upoutání divákovy pozornosti a k vedení jeho pohledu po fotografii. Velký vliv na procházení očima scénou mají tzv. vodící linie, jejich nalezení ve scéně je často úkol nelehký.

 

Diagonální linie (neboli uhlopříčky) jsou jakýmsi druhem vodítka, očima je následujete k objektům, které záměrně vybral autor fotografie. Využitím diagonálních linií dodáte svým fotografiím pohyb, rychlost. Vzbudíte iluzi náročného stoupání do kopce anebo rychlého spádu dolů z kopce. Jejich uvědomění není nic složitého. Stačí spojit protilehlé rohy fotografie pomyslnou čarou.

Klepněte pro větší obrázek
Diagonální linie spojující zlaté řezy

I při komponovaní na diagonálu je dobré myslet na umístění hlavního předmětu do zlatého řezu. Vždyť hlavní diagonály spojují horní levý zlatý řez s pravým dolním a pravý horní s levým dolním. Často také můžete využít narušení diagonálních linií umístěním nějakého předmětu na ně samotné nebo je přerušit menší vedlejší linií. Divákovo oko se tak zastaví a začne zkoumat předmět, který přerušil diagonální linii a bude po ní pak pokračovat dále.

Klepněte pro větší obrázek
K nalezení diagonály stačilo vzhlédnout vzhůru.
Kompozice je navíc umocněna barevným kontrastem

Nikdo Vás nenutí dodržovat přesné diagonály z pravého horního rohu do levého spodního (a naopak). Diagonální linie ani nemusí zaplňovat celou fotografii od jednoho konce ke druhému. Stačí je pouze využívat ke splnění Vašeho záměru.

Klepněte pro větší obrázek
Diagonála nalezená při fotografování krajiny v protisvětle

Je spousta přírodních diagonál. Diagonální kompozice se často sama nabízí a ani o tom nevíte. Jako o čemkoliv ve fotografování platí i zde, že je třeba se dívat kolem sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Železniční koleje bývají častým motivem, nejen pro diagonální linie

Někdy si můžete sami dopomoci mírným nakloněním fotoaparátu a uměle tak získat diagonální linie. Ale je dobré to nepřehánět a nepoužívat naklonění fotoaparátu při pořizování každého druhého snímku. Navíc může dojít i k tomu, že předměty ve scéně budou „přepadávat“ za okraj fotografie. Diagonální kompozice tak zevšední a ztratí na své působivosti.

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

11 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Panasonic