Fotoškola: Jistota ostrosti

6. října 2005
TWEET SDÍLET
Fotoškola: Jistota ostrosti
Představa, že stativ je vhodný pouze pro statickou noční fotografii, není úplně pravdivá. Právě naopak, tuto v amatérské fotografii nepříliš používanou pomůcku může fotograf nasadit nejen jako podporu pro nejistou ruku, ale v mnoha běžných situacích. Stativ podstatně rozšíří jeho tvůrčí možnosti.

Jedním z podstatných požadavků na kvalitu snímku je ostrost. Ta závisí na expoziční době a stabilitě fotoaparátu během expozice. Čím je čas kratší, tím ostřejšího snímku můžete dosáhnout. Ne vždy jsou však ideální světelné podmínky, které by dovolovaly nastavit dostatečně krátké časy. Můžete si sice pomoci zvýšením citlivosti, při tom je však třeba zvážit riziko zvýšeného šumu. Čas, který se dá udržet „z ruky“, závisí na váze aparátu a zvoleném ohnisku. Těžší těla zrcadlovek dovolují v ruce udržet až 1/20 sekundy, ale pří použití delších ohnisek se bezpečně udržitelný čas zkracuje. Ani tak nemáte zajištěnu absolutní ostrost. U krajinářské fotografie se často pracuje s velkou hloubkou ostrosti, která vzniká při vyšších clonových číslech. S vyšším zacloněním objektivu se úměrně prodlužuje čas, potřebný ke správné expozici. Tuto situaci s jistotou vyřeší pouze stativ.

 
Dvě verze stolního stativu

Váha versus ostrost

Zjednodušeně platí, že čím těžší stativ a fotoaparát, tím větší stabilitu a výslednou ostrost snímku si zajistíte. Mezi základní parametry stativu patří váha, nosnost a pracovní výška. Neméně důležitý je typ použitého materiálu. Nejlevnější stativy jsou vyrobeny z plastů, jejich váha se pohybuje kolem jednoho kilogramu a můžete je pořídit ceně od pár stovek až po přibližně tři tisíce korun. Levnější kategorii představují značky Hama, Fomei nebo Velbon. Zdánlivě příjemná mobilnost je však vykoupena menší stabilitou a v neposlední řadě větší náchylností stativů k poškození. Pokud se stativ poškodí, je navíc prakticky neopravitelný, jelikož náhradní díly se v této třídě většinou nedovážejí. To neplatí pro vyšší třídu, jejíž cenová osa začíná asi na třech tisících korun. Mezi její zástupce patří tradiční italská firma Manfrotto či dražší Gitzo. V této kategorii se většinou používá hliníkových slitin, u dražších modelů uhlíkových vláken.


Ministativ

Prodloužená ruka

Mezi nejjednodušší patří stolní stativy, určené především pro digitální kompakty. Jejich hlavním trumfem je váha, cena a přenosnost, pro vážnější práci jsou však nepoužitelné. Pouze na jedné noze stojí tzv. mnopody. Jejich výhodou je snadná montáž a rychlý přesun z místa na místo. Monopody se používají k podepření těžkých teleobjektivů při fotografování sportu. Stabilitu fotoaparátu sice zvýší, dlouhé časy však použít nedovolují. Některé modely se vyrábějí v turistické verzi a můžete je použít také jako opěrnou hůl na cestách po horských hřebenech. Klasickým zástupcem stativů jsou tripody, které se skládají ze tří noh, středového sloupu a hlavy. Mezi nejdražší patří studiové stativy, jejichž cena začíná na několika desítkách tisíc korun. Stativ můžete použít prakticky kdekoli, i když jste si mysleli, že je to zbytečný přepych. Stativ nejen zajistí ostrost, ale také dovolí pečlivěji volit kompozici a více nad ní přemýšlet. Jakmile navíc fotoaparát umístíte na pevné místo, máte obě ruce volné a můžete tak například při dlouhých časech dokreslovat scénu externím bleskem. Podobná situace nastává u fotografování sportu nebo zvířat, kdy čekáte na objekt na jednom pevném místě. Nemluvě o tom, že dlouhé držení digitální zrcadlovky s teleobjektivem časem unaví a znejistí ruku.


Monopod

Myslete stabilně

Bez použití stativu se prakticky neobejdou fotografové panoramat. Pří focení jednotlivých snímků je třeba pohybovat s objektivem neustále v jedné rovině. To umožní stativ nejlépe s 3D hlavou, která dovoluje pohyb pouze v jedné ose. Lepší modely jsou navíc vybaveny vodováhou – jak na těle, tak na hlavě stativu. Stativ je zkrátka nejen zárukou ostrých fotografií, ale zcela zásadně rozšiřuje škálu možností fotografa. Pokud se nechcete ochudit o některé zajímavé techniky, neměl by vám stativ ve fotovýbavě chybět.


Tripod

Modelové situace použití stativu

Dlouhá noc


Stativ nastavený na focení v noci.

Klasickým příkladem použití stativu je noční fotografování. Tady se bez jeho pomoci prakticky neobejdete. Díky stativu můžete nastavit velmi dlouhé časy. Pokud fotíte vzdálené objekty, můžete také více zaclonit a tím zvýšit hloubku ostrosti snímku.

S nosem u země


Využití stativu v makrofotografii.

K dosažení ostrých makrofotografií i za denního světla se hodí vyjmout středový sloupek a převrátit ho směrem k zemi. Fotoaparát tak maximálně přiblížíte k fotografovanému objektu. Další výhodou je možnost vyfotit více expozičních řad naprosto shodného záběru.

Stolní hry


S dobrým stativem není problém fotit předměty ležící na stole

Občas můžete chtít vyfotit předměty umístěné na vodorovném stole. Nemusí se jednat zrovna o tajné materiály, existuje spousta věcí, které ve svislé poloze vyfotit nelze. Pro podobné případy umožňují některé stativy středový sloupek vysunout a umístit jej vodorovně.

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Gravidita je příznačná silou pocitů, které dokáže hra světel a stínů zachytit lépe, než cokoliv jiného. Následující výběr aktů ukazuje, že tento žánr není cizí ani našim čtenářům.

DIGIarena.cz

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

2 Adam Kos

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Martin Heidegger proces poznávání připodobňuje k prozkoumávání světliny v lese – obcházíme ji ze všech stran, nikdy ji nevidíme celou, každým okamžikem se mění.

Michal Černý