FOTOŠKOLA: Jak na zvětšování fotografií

12. října 2005
TWEET SDÍLET
FOTOŠKOLA: Jak na zvětšování fotografií
Při úpravě fotografií v počítači před tiskem nebo i vystavením na web se nedoporučuje provádět výřezy z malých částí fotografií a ty následně zvětšovat. Existuje však několik různých metod jak při zvětšování postupovat.

Většinou se nevyplatí zvětšovat malé části snímků, protože pak by došlo ke značné "pixelizaci" snímku, viditelné obrazové body by tvořily malé čtverečky na fotografii a hrany předmětů by byly na snímcích neostré. Což by byla dozajisté nechtěná vada. Protože jde ale vývoj stále kupředu, jsou k dispozici i různé metody vzorkování.

Následující snímky jsou výřezy fotografie zvětšené na tři sta procent své původní velikosti a budeme na nich demonstrovat jednotlivé metody přepočítávání snímku.


metoda nejbližší soused


bilineární převzorkování


bikubické převzorkování


fraktální převzorkování

Vzorkování je postup, kterým se dopočítávají obrazové body podle již existujících pixelů (nejen) při zvětšování obrazu. Kvalita zvětšených snímků se liší podle použité metody. Nejhůře dopadá prosté zkopírování okolních pixelů. Tento postup rozhodně pro zvětšování fotografií nepoužívejte, vysledky povětšinou neodpovídají vloženému úsilí. Ostatně editory fotografií jej, jako hlavní metodu zvětšování, sami nedoporučují.



Zdrojový snímek, ze kterého jsem chtěl vyříznout a zvětšit racka v jeho dramatickém letu.

Další metody, navzájem nejen názvem velmi podobné, jsou bilineární a bikubická. Bilineární metoda, jak již její název napovídá, propočítává obrazovou informaci výsledného obrazového bodu pomocí linií. Bikubická pak pomocí polynomů. Ze vzájemného srovnání lépe vychází bikubická, což dokazuje i to, že bývá ve většině programů pro úpravu fotografií nastavena jako výchozí. U obou metod se dá použít tzv. schodové interpolace, což je poměrně známý postup. Jeho hlavní princip spočívá v tom, že místo jednorázové změny velikosti obrázku provádíte postupné zvětšování v několika krocích, přičemž po každém postupném zvětšení obraz mírně doostříte. Tímto lze dosáhnout uspokojivých výsledků, lepších než jednorázovým zvětšením snímku, kdy automatika nedokáže zahladit tak razantní pixelový přesun a dopočet.



Výsledný snímek po výřezu s fraktálním převzorkováním.

Nejlepším řešením, které poslední dobou získává stále více na popularitě, je fraktální metoda, která se používá i pro velkoformátové tisky. Ani ta však není úplně dokonalá, hodně u ní záleží na zdrojovém snímku, který chcete zvětšovat. V určitých případech se může stát, že i schodová interpolace může přinést "koukatelnější" výsledek. Fraktální interpolace má však nezpochybnitelnou výhodu v tom, že zachovává obrysy objektů a nedochází při ní k znehodnocení barevné informace na hranách, což bývá jedním z bohužel nezbytných produktů interpolace bikubické či bilineární. V současnou dobu ale fraktální převzorkování editory nenabízí jako standardní funkci, na to si budeme muset ještě počkat.

Jak fraktální převzorkování funguje si můžete v praxi otestovat v programu Genuine Fractals, který je ke stáhnutí na internetu zdarma, ve formě trial verze ke dvaceti použitím. Aplikace funguje jako plug-in pro Adobe Photoshop, který je pro její chod nezbytný. 

Odkaz na Genuine Fractals: http://www.ononesoftware.com/download.php (adresa platná k 10. 10. 2005)

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

29 Petr Březina

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Gravidita je příznačná silou pocitů, které dokáže hra světel a stínů zachytit lépe, než cokoliv jiného. Následující výběr aktů ukazuje, že tento žánr není cizí ani našim čtenářům.

DIGIarena.cz

Fotografie týdne: Kukačka v temném lese

Fotografie týdne: Kukačka v temném lese

Jan Amos Komenský ve svých spisech opakovaně zdůrazňuje dva podstatné motivy – totiž harmonii světa a pansofii, což jsou ale témata, která spolu úzce souvisí.

Michal Černý

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II je pokročilá bezzrcadlovka, která by svými parametry mohla vyhovovat jak začátečníkům, tak pokročilým fotografům. Co je na tom pravdy? Čtěte v našem testu.

9 Helena Vyplelová