Staňte se skutečnými tvůrci svých fotografických obrazů! Pro oddělení popředí od pozadí nemusíte hned strávit hodiny montáží v počítači. Jednoduchým trikem můžete na snímku nečekaně vyčarovat zámek nebo jej naopak nechat zmizet i s celým kopcem.
Pro optické oddělení pozadí od popředí se často používá malá hloubka ostrosti. Pozadí lze také posunout. Například pokud portrétovanému „roste“ z hlavy lampa, stačí obvykle malý úkrok stranou. Možností je však daleko více, malým trikem lze totiž pozadí libovolně zmenšovat a zvětšovat mimo výřez, aniž by se přitom zároveň měnila velikost objektu v popředí.

Rozdíly mezi snímky pořízenými různým ohniskem jsou někdy neuvěřitelné
Princip změny pozadí je jednoduchý. Snímek A byl pořízen ze vzdálenosti několika metrů od sochy s ohniskem 28 mm. Díky širokému úhlu záběru se na pozadí „vlezl“ celý zámek i s cestou nalevo. Pro pořízení záběru B bylo použito ohnisko 200 mm. Tedy opačný extrém – úhel záběru je minimální. Aby byl zachován stejný rozměr sochy v popředí, bylo nutno od ní ustoupit na vzdálenost, ze které se zobrazovala v hledáčku stejně velká jako při použití krátkého ohniska.

Vliv změny ohniska na objekt v popředí lze vykompenzovat větším odstupem od popředí
Když pochopíte tuto jednoduchou hříčku, již nikdy nebudete svět okolo sebe vidět stejně. Neustále budete zkoumat, zda by nebylo vhodnější do záběru zahrnout více pozadí nebo jej naopak zcela vyrušit. Vše lze navíc kombinovat se změnou stanoviště do stran a různou hloubkou ostrosti.
V naší ukázce byla pro lepší názornost zachovávána stejná velikost objektu v popředí. V praxi však můžete zmenšování pozadí vůči popředí zvýraznit i současným zvětšením popředí. Vše záleží na volbě odpovídající vzdálenosti od objektu. Nic na tom není, chce to jen najít vhodný záběr pro experimenty a zkusit si vše v praxi.

Plynulá změna velikosti pozadí při zachování velikosti objektu v popředí
Změna velikosti pozadí má i svá úskalí, současně s příčným zvětšením/zmenšením pozadí se totiž mění i perspektiva. Dobře je to vidět na prvních ukázce. Sochy jsou sice na obou záběrech stejně vysoké, tvarem se ovšem mírně liší v důsledku různého úhlu záběru jednotlivých ohnisek. Kratší vzdálenost také zvýrazňuje podhled. V praxi může být vhodnější zvolit některý mezistupeň, který je rozumným kompromisem mezi deformací perspektivou a velikostí pozadí snímku.