Fotografujte, i když se to zdá pošetilé

23. listopadu 2012
TWEET SDÍLET
Každé počasí je pro fotografa inspirativní. Využijte i takové, o kterém se říká, že by psa nevyhnal. Právě v takových podmínkách vznikají unikátní fotografie.

Pokud se fotograf vypraví v nevlídném počasí, není to pošetilé v případě, že zná řešení specifických situací. Neobvyklý obsah, atypická nastavení fotoaparátu, improvizace a nepohodlí je pro některé fotografy výzvou i adrenalinovým zážitkem.

Snímků pořízených při špatném počasí je málo, protože mnozí lidé jsou pohodlní a také mají obavu o techniku. Je s podivem, že fotografování bývá stále spojené s počasím a rozhodnutí vzít foťák ovlivní pohled z okna. Slunce, modrou oblohu s romantickými mráčky nemůžete označit automaticky za počasí vhodné pro fotografování. Často je tomu dokonce naopak.

Klepněte pro větší obrázek 
Déšť a večerní světla jsou podstatné pro příběh na fotografii. Objektiv 135 mm přiblížil pozadí k hlavnímu motivu. Nedostatek světla při zachování atmosféry a rozostřené pozadí si vyžádalo clonu F2 a vysoké ISO 4500. Lidé v popředí byli v pohybu, proto expoziční čas 1/160 s, při kterém jsou ještě kapky dynamicky zobrazeny.

V každé situaci je rozhodující otázkou: co fotografovat a jak to fotografovat. Každý typ počasí vám nabízí nějakou výhodu z pohledu fotografa. Může to být síla příběhu nebo specifické světlo.

Nejdůležitějším parametrem pro fotografa je světlo. Oblačnost je obrovský difuzér, mezi sluncem, zdrojem světla a fotografovaným objektem. V této situaci vzniká měkké difúzní světlo, které redukuje stíny a snižuje kontrast v detailech. Charakter rozptýleného světla je ovlivněn tloušťkou mraků, jejich výškou a texturou. Je-li celá obloha pokryta silnou vrstvou mraků a není možné určit polohu slunce, je světlo téměř 100% rozptýleno. Pak je celá obloha rovnoměrným zdrojem světla, které dosáhne úhlu 180°.

Klepněte pro větší obrázek 
Balada je báseň s pochmurným dějem a taková je i tato fotografie. Důležitou roli hrálo zcela rozptýlené světlo, jemná mlha a podexpozice snímku.

Je jisté, že při pošmourném počasí bude světla méně a vlhkosti více. Z toho plynou požadavky na techniku i fotografa. Ideální jsou světelné objektivy, fotoaparáty utěsněné proti prachu a vodě s možností nastavení vyšší použitelné citlivosti, stabilní stativy a zavazadla na techniku odolávající dešti. Co se týká pomůcek, může se hodit deštník, pláštěnka na fotoaparát, utěrka na objektiv.

Samozřejmě promočený a prochladlý fotograf se těžko soustředí na fotografování a o jeho trpělivosti nemůže být řeč. Na prvním místě je tedy dobré oblečení, případně termoska s horkým čajem. Máte vše, pohled z okna je pro jiné dostatečně neutěšený a vyrážíte za melancholickými či dramatickými scénami. Živly jsou vašimi pomocníky.

Klepněte pro větší obrázek
U dynamického snímku zachycující dramatickou scénu byl podstatný čas expozice 1/15 s, zafixovaný fotoaparát a zablokování automatického ostření na středním plánu snímku.

Zataženo s těžkými mraky

Tato povětrnostní situace je charakteristická „olověnou“ oblohou. Měkké, rozptýlené světlo nevytváří téměř žádné stíny a odlesky. Barvy jsou sytější.

Měkké světlo je vhodné k fotografování portrétů, kde jsou stíny v obličeji problémem. Intenzita případných jemných stínů je závislá na síle oblačnosti. Když identifikujete na obloze pod mraky slunce, budou na snímcích více či méně jemné stíny. Některé portréty při velmi husté oblačnosti mohou postrádat „jiskru“, kterou dodáte bleskem s kompenzací záblesku -1EV.

Klepněte pro větší obrázek
Měkké portrétní světlo v ateliéru zajistí co nevětší softboxy. Ten úplně nevětší je pod souvisle zataženou oblohou.

Ploché světlo dobře prokresluje detaily s komplikovanými tvary i mnoha odstíny barev. Chybějící kontrast způsobuje měkčí přechody s větší plejádou jasů a chybějící ostré stíny neruší čitelnost detailů.

Klepněte pro větší obrázek
Pro detail kašny nedaleko Zwingeru v Drážďanech bylo příhodné měkké světlo zatažené oblohy, které dobře prokreslilo detaily a mnoho odstínů prakticky jedné barvy. Za jasného počasí by tomu tak nebylo.

Rozptýlené světlo zcela ojedinělým, jemným způsobem interpretuje pastelové, tedy málo saturované barvy. Zbarvení světla do modra eliminujte nastavením vyvážení bílé fotoaparátu nebo v případě RAW dat dodatečně vyladěním při konverzi v počítači.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fotografie detailu tulipánů s využitím rozptýleného světla zatažené oblohy. Snímek se vyznačuje bohatostí odstínů barev. U květu na který je zaostřeno, vidíme zřetelně jemnou tónovou skladbu. Bohatost tónů a jemnost přechodů nejlépe znázorňuje histogram snímku.

Celá souvisle zatažená obloha je zdrojem světla. Proto pokud se nachází na snímku, je kontrast mezi oblohou a scénou velký. Velmi často takový rozsah jasů snímač fotoaparátu nemůže zaznamenat. Pak nastavte expozici bez ohledu na oblohu, ve prospěch lépe exponovaného popředí. Jednolitě zatažená obloha je nezajímavá a z pohledu expozice problematická.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Podobná fotografie té předchozí zaznamenaná při ostrém světle slunce z jasné oblohy. Ač se nejedná o zcela identický snímek, principiálně jsou na této fotografii potlačena pozitiva té předchozí. Srovnání obou histogramů hovoří zřetelně.

Použití přechodových filtrů k vyřešení expozice v těchto situacích nic zajímavého nevykouzlí. Snažte se, aby byla souvislá oblačnost v kompozicích snímků obsažena minimálně nebo vůbec. Je to podobné jako fotografie z ateliéru, na které je i zdroj světla, třeba softbox. Proměnlivá nebo bouřková oblaka už jsou jiným tématem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
„Plechová“ obloha nad pražskými panoramaty mnohé fotografy naštve, protože na snímcích není lichotivá a nevytváří vhodné světlo. Jsou však jiné náměty, kterým takové světlo výrazně prospívá. Jdeme jako turisté z Pražského hradu přes Malou Stranu na Staroměstské náměstí a ještě k Tančícímu domu.

Zamračené dny jsou časem pro fotografování lidí, květin, detailů architektury, námětů s mnoha detaily a záběrů z blízka. Malé kontrasty usnadňují práci s tonálním rozsahem.

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

6 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

16 Petr Březina

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

28 Petr Březina

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

Dobrou fotografii poznáte jednoduše podle toho, že vás na první pohled něčím zaujme, to „něco“ však obvykle nejste schopni snadno popsat. Ve valné většině případů se totiž takový snímek vyznačuje povedenou kompozicí.

1 Petr Březina