Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

14. listopadu 2017
TWEET SDÍLET
Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Dostane odpověď. První rybka se chvíli odmyslí a pak říká: „To není možné, vždyť je to jen slaná voda.“ Tento příběh můžeme číst v několika rovinách, ale tou základní může být pnutí mezi očekáváním, na základě snů, představ či příběhů a zažívanou skutečností.

To, že prostředí, ve kterém žijeme se nám bude zdát dříve nebo později všední, je normální. Zvykneme si na všechny jeho rysy, zajímavosti, krásy. A dokud se nestane něco zásadního, budeme tento náš všední svět vnímat jako samozřejmý.

Pozorovat naopak něco, co je za sklem, nebo o něčem pouze číst a přemýšlet, může být na jednu stranu krásné – utváříme si ideální představu z viditelných forem, kterou postupně brousíme a krystalizujeme, můžeme ji precizovat a teoretizovat o ní. Možná tak dlouho, než zjistíme, že o skutečné prožití setkání s originálem nestojíme. Máme vlastní představu, kterou si nechceme nechat narušit něčím, co nemusí být ideální ani dost krásné.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: lenka k.

Druhé nebezpečí pak může spočívat v nadřazení naší představy skutečnosti. Naše předporozumění může být tak silné, že k setkání se skutečností nikdy nedojde, oddělí se od sebe. Budou se míjet. Jestliže poznáváme na základě podobnosti, může dojít k tomu, že naše představa se zcela rozpodobní od skutečnosti. Většinou to neznamená, že bychom nebyli schopni druhý objekt správně zařadit, ale nejsme schopni mu naslouchat nebo ho interpretovat. Martin Buber by řekl, že z propozice Já-Ty učiníme Já-Ono. Svět si zpředmětníme.

Byla by ale chyba se spokojit s tím, že toto pnutí je nelogické a tedy nesprávné. Představa Aristotela, že chyby člověk dělá, protože nemá správný úsudek o věcech, tedy nikoli ze slabosti či náklonosti, ale z neznalosti, je více než problematická. Často za budování snů a konstruktů nutně nemůžeme, často jsme k nim přivedeni vnějšími okolnostmi, mohou být konstruovány nadějí. Zboření zdi nemusí být jen v našich silách, záviset pouze na nás samotných.

V okamžiku, kdy jsou podmínky příznivé, stojí člověk před volbou – vystoupí z komfortní zóny svých představ? Opustí teplo a bezpečí svého vnitřního světa a vyjde ven. Nebo zůstane ve světě svých mozaiek spojených fantazií? Vykročením nesporně něco ztrácíme, riskujeme. Ale jen tak máme šanci zahlédnout to, co je skutečně venku.

Gratuluji Lence K. k zajímavému, černobílému snímku s pozoruhodnou atmosférou a výtvarnou stylizací. Jeho název … nechává otevřený prostor pro to, abychom si do něj každý promítli co chceme.

Kavárna je pozoruhodné místo, kde je možné být o samotě ve společnosti, kde cizinec nemusí být o nic více cizincem než domácí návštěvník. Snímek Skoro samej Japonec... tuto situaci dvoubarevným provedením a kompozicí ještě více zdůrazňuje. Autorem je Vlastimil Pibil.

Klepněte pro větší obrázek
Skoro samej Japonec, foto: Vlastimil Pibil

Začíná podzim a s ním také výlovy. Pěknou momentku z něj – spolu se specifickým rukopisem svým – pořídil i pan Adamec. Snímek s názvem Z výlovu je zajímavý jak scenérií, tak také barevností.

Klepněte pro větší obrázek
Z výlovu, foto: adamec1

Millana nabízí staré mince, zašlý tácek, upracované ruce a vodu, která neteče. To vše na snímku Prameň vyschol.

Klepněte pro větší obrázek
Prameň vyschol, foto: millana

A na závěr ještě jeden snímek, který je součástí širšího, výtvarně, technicky i tématiky unifikovaného celku – a vlnka za vlnkou X od francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
a vlnka za vlnkou X, foto: francoaise

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software