Fotografie týdne: Za – symbolické nahlížení světa

28. února 2018
TWEET SDÍLET
Kvalitativní metodologie ve společenských vědách se od druhé poloviny minulého století soustředí intenzivně nikoli na hledání zjevné skutečnosti, tedy na deskripci a analýzu toho, co je vidět a slyšet.

To, co je předmětem zkoumání ve fenomenologickém, hermeneutickém nebo i analytickém výzkumu, je otázka, co je za tím, co se nám běžně zjevuje.Realita, o kterou zde jde není tím, co by bylo na první pohled vidět, ale slovy Jana Patočky, je fenoménem, který se zjevuje postupně.

Tím, že dokážeme vidět nějakou jeho část, přirozeně ztrácíme možnost vidět jinou. Musíme si pečlivě vybrat, co budeme za vrstvou fyzických jevů hledat a vyrazit za tím. Vlastně se tak trochu vracíme k podobenství o jeskyni od Platona. Stíny jsou to, co vidíme, skutečnost je nedostupná, jen ozařovaná světlem poznání či rozumu, ukazujíc se nestále, různorodě, zkresleně, neúplně, neostře.

Rozdíl, mezi Platonem a Edmundem Husserlem je především v tom, co je ona skutečnost a kde existuje. Zda jde o jsoucno v nějaké objektivní a nezávislé realitě odtržené od subjektu, nebo zda se ukazuje až pozorováním, ve kterém subjektivní prvek hraje fundamentální úlohu. Bez pozorovatele není fenomén, tedy pozorované.

Už umění první poloviny minulého století se snažilo (stejně jako tehdejší věda) objasnit, co je podstatou světa. Uvědomovalo si krizi realismu a snažilo se jít za viditelnou vrstvu věcí, sledovat jejich vnitřní strukturu, svět uvnitř, emoce, … Umění přecházelo od viditelného k neviditelnému, které se ale snažilo zviditelnit.  Další vývoj poté ukázal, že zpochybnit je možné také ono zviditelňování a že je třeba do centra zájmu postavit diváka, nikoli dílo samo.

Klepněte pro větší obrázek
Za, foto: Kuba Adam

Martin Buber poté ukazuje, že skutečné hledání toho, co je za realitou běžně smyslově dostupnou, je především hledání sebe sama. Ke světu není možné mít objektivní, nezaujatý přístup. Jinak, než skrze vlastní já a propozici světa k němu, ho poznávat nelze. Je třeba se dívat na svět kolem sebe a k já ho vztahovat. Tak vznikají slavné propozice k věcem Já-Ono, případně záblesky Já-Ty směrem k osobnímu vztahu k lidem, vztahu, ve kterém jde jen o toho druhého, jako druhého, kde Ty není prostředkem, ale cílem.

Snímek Za právě takovou situaci zachycuje. Na rovině realismu zachycuje svět symbolickým jazykem, aby do něj vrátil obraz člověka. Autor, ten, který se chápe světa svou myslí a uměním, je předmětem pozorování. Subjekt-objektová bariéra je zbořena. Hledání propozice se pro Kubu Adama stává principiální záležitostí. Subjektivní a objektivní přestává míti smyslu, ve světě, za dveřmi a kulisami je možné najít především sám sebe.

Gratuluji autorovi k podařenému zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

O smutné pastvině... od No21 je obrazem hranic, těšení se na jaro, touhy aktivně proniknout to, co se jeví jako nepřekonatelné a obtížné. Je manifestem pro činný život, byť nemá argument programu, ale pouze sžíravou aktuální naléhavou emoci.

Klepněte pro větší obrázek
O smutné pastvině, foto: No21

Krkonošské příšerky jsou pohledem na zimu poněkud poetičtějším způsobem. Autorem snímku je cevarom, který ukazuje, že mezi nebem (mraky) a zemí (stromy obalenými sněhem) nemusí být velká propast.

Klepněte pro větší obrázek
Krkonošské příšerky, foto: cevarom

Fotografování může být také hrou, zábavou, vyjádřením, které je překvapivé, kreativní, interpretativní. Přesně takový je snímek Dívej se na slunce a neuvidíš stín..., jehož autorem je tchmes.

Klepněte pro větší obrázek
Dívej se na slunce a neuvidíš stín..., foto: tchmes

A na závěr snímek, na kterém se mísí jistoty a obavy, naděje a sny, strachy a úzkosti samoty. Taková je zrnitá fotografie Budoucnost... od kristyna d.

Klepněte pro větší obrázek
budoucnost, foto: kristyna d

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

28 Petr Březina

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

29 Petr Březina

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

52 Adam Kos