Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

4. prosince 2018
TWEET SDÍLET
Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Hannah Arendtová upozorňuje na skutečnost, že smrt je individuální záležitost. Umíráme každý zvlášť, osobně. Součástí lidství, něčím nezadatelným a pevným, je právo na to zemřít jako individuum se jménem a příběhem svého života.

Jestliže Martin Heidegger říká, že ve smrti se teprve ukáže, jaký byl náš život, protože se uzavře jeho příběh, je to opětovné vztažení se ke smrti jako k bytostně individuálnímu prožitku. Nikdo druhý za nás nemůže zemřít, přechod z života do smrti je něčím, co spravedlivě potká posledního dělníka i krále.

Habsburský pohřební rituál (Vídeňský) je přitom nesmírně výmluvný. Do hrobky, kde odpočívá celá císařská rodina nesmí vkročit v rakvi císař či král, ale pouze člověk, se jménem, hříšník vztažený k transcendenci, nikoli k sociální struktuře. Třikráte se klepe na dveře hrobky a pohřebník se ptá, kdo vchází. S každým dalším zaklepáním, odkládá symbolicky pohřbívaný část své světskosti, toho, čím byl pro druhé, a dostává se blíže k sobě.

Arendtová pak uvádí hrůzný příklad s koncentračními tábory, které musely v nacistické ideologii plnit směrem ke smrti dva aspekty. Bylo třeba odstranit individuálnost smrti, jak ve smyslu osobního přechodu, tak také její sociální percepce – vraždy v plynové komoře jsou hromadné, anonymní, bez přípravy, bez jmen, bez nápisů na hrobech. Druhý bod byl způsob zabití – také ten nesmí být lidský. Bylo třeba najít, píše německá filosofka, způsob, kterým se zabíjí výhradně hmyz (štěnice), aby bylo zdůrazněno, že umírající nemají s lidmi nic společného.

Klepněte pro větší obrázek
Z cyklu Olšanské hřbitovy, foto: veteran05

Na druhé straně je možné se ptát, jaký život by člověk mohl chtít žít, kdyby měl perspektivu nesmrtelnosti. Ta může mít charakter nekonečného utrpení – tak jako u Joba, kde se objevuje až východisko čistého transcendentálního vztahu k Bohu, nebo nekonečné ztráty smyslu bytí, jisté „nekončící nudy“, kterou symbolizuje jiná biblická postava, totiž Kazatel.

Existence smrti, jako základní lidská jistota, je tedy něčím osvobozujícím, základním pilířem, něčím, k čemu je možné bytí ve světě v jeho časovosti individuálně vztáhnout. To jistě neznamená ztrátu rizika triumfalismu, tak jak to můžeme vidět u Gilgameše, ale dává možnost vztahovosti. Právě vztahovost, sumerského poloboha a Enkidua, je tím, co dá jeho životu větší smysl než stavba hradeb kolem Uruku.

Snímek Z cyklu Olšanské hřbitovy, jehož autorem je Veteran05 jistým způsobem rámuje reflexi toho, jak žijeme se svými hřbitovy. Zachycuje Krista, který ztratil kříž. Na první pohled to, co určuje výpověď o tom, co udělal a jaký byl ve světě. Dostal ale něco více – prostor k novému vztahu, roztaženou náruč, nový příběh.

Korozí kříž nezmizel, v hermeneutickém čtení bude vždy přítomen, ale otevírá nové perspektivy vztahovosti. Zůstalo jméno zvoucí k dialogu. Možná i ono postupné odložení atributu pobytu může být šancí otevírající nové prostory pro sebeuchopení a sebevnímání. Gratuluji autorovi a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Fotografie může být činností tvůrčí ve zpracování, v kompozici, v lovu míst, v příbězích. Rudych dlouhodobě ukazuje, že k focení s mimořádným „okem“ a schopností ho graficky interpretovat přidává také mimořádně citlivý pohled na svět, stejně jako na snímku bathing bluebird navajo girl, red moon.

Klepněte pro větší obrázek
 bathing bluebird navajo girl, red moon, foto: rudych

...rouzi... nabízí pohled na zasněžené pláně, hru s tím, co znamená minimalismus, s cestou k základním symbolům či výrazovým prostředkům, které může snímek zachytit. Fotografie nese název ….

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: ...rouzi...

Když už jsme byli u plynových komor, nelze vynechat monumentálně krásný a současně aktuálně i dějinně drásavý pomník v Berlíně od Sysho.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: sysho

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


Je dobré vypít 50 litrů mléka? Zeptali jsme se nového chatbota od OpenAI, který teď hýbe internetem

Je dobré vypít 50 litrů mléka? Zeptali jsme se nového chatbota od OpenAI, který teď hýbe internetem

** OpenAI vypustilo do světa další umělou inteligenci ** Tentokrát je to upovídaný robot ChatGPT ** Podle některých je to ukázka budoucnosti vyhledávačů

Jakub Čížek
OpenAIUmělá inteligence
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Vydavatelství EA se nás již po pětadvacáté pokouší oslnit zbrusu novým přídavkem do série známých městských závodu, a to pod titulem Need for Speed Unbound, tentokrát pod taktovkou Crirterionu.

Michal Polok
Need for Speed UnboundPS5Recenze
Google vdechne starým brýlím Glass Enterprise 2 nový život. Jen díky tomu, že je propojí s nejnovějšími Pixely

Google vdechne starým brýlím Glass Enterprise 2 nový život. Jen díky tomu, že je propojí s nejnovějšími Pixely

** Od první generace Google Glass uplynulo už 10 let ** Druhá generace pro firmy je s námi tři roky ** Jaký smysl má nově uvedená párovací aplikace pro brýle a Pixely?

Martin Chroust
Chytré brýleMobilní aplikace
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

Marek Čech
Filmy a seriály
To si už předem říkalo o malér. Krátce po půlnoci koupil 300 iPhonů, hned za rohem ho přepadli a přišel o miliony

To si už předem říkalo o malér. Krátce po půlnoci koupil 300 iPhonů, hned za rohem ho přepadli a přišel o miliony

** Půlnoční nákup iPhonů není dobrý nápad ** Kupujícího v New Yorku po cestě z Apple Storu přepadli ** Odcizili mu pytel s iPhony v hodnotě 95 tisíc dolarů!

Martin Chroust
USAiPhone
Chytíte telefon, v tu ránu vyskočí reklama. Čína omezuje nekalé praktiky, které u nás ještě ani neznáme

Chytíte telefon, v tu ránu vyskočí reklama. Čína omezuje nekalé praktiky, které u nás ještě ani neznáme

** Čína už po jednom roce začíná regulovat funkci Shake to jump ** Měla sloužit k rychlé navigaci v aplikacích, jenže... ** ...místo toho byla zneužita pro zobrazení otravné reklamy

Martin Chroust
ReklamaČínaSmartphony
Nvidia jde za hranice možností. Technologické pozadí kouzel skrytých za zkratkou DLSS 3.0

Nvidia jde za hranice možností. Technologické pozadí kouzel skrytých za zkratkou DLSS 3.0

S novou generací GeForce představila Nvidia další evoluci DLSS pro zvyšování výkonu. Umělá inteligence se naučila generovat rovnou celé snímky.

Adam Vágner
Nvidia