Fotografie týdne: Vrtulky

26. března 2014
TWEET SDÍLET
Snímek o hře uprostřed pragmatického přístupu ke světu, o symetrii, která je vedená pouhou užitečností a kráse kterou je třeba hledat. To všechno můžeme najít na snímku s několika vrtulemi.

V devatenáctém století, když se začínal formovat průmysl a objevovalo se první formálnější a rozsáhlejší podnikání mimo zemědělství, se věnoval zvláštní význam vzhledu staveb a továren.

Zatímco v pavlačových domech žilo ve velice špatném prostředí obrovské množství lidí, dělnické kolonie byly stavěné z odpadních materiálů a nevybavené často kanalizací ani dobrým zdrojem vody. Naopak továrny a sídla firem (v zásadě od sebe nerozlišitelné) se těšily velké péči majitele.

Secesní nebo neoklasicistní industriální stavby jistě nebyly ani nejlevnější, ani nejpraktičtější, ale podnikatel je vnímal jako svoji vizitku. Obrázky továren, které byly často doplněny o další reálně neexistující křídla či alespoň komíny, se pak objevovaly na vizitkách, firemních tiskovinách či jako viněty.

Je zajímavé sledovat posun v pragmatismu, kterého jsme svědky od poloviny dvacátého století – o vzhled továren příliš nejde a většina z nich je spíše podobná plechovým krabicím, než aby měla ambice reprezentovat svého majitele a dotvářet veřejný prostor, ve kterém se vyskytují. Také proto byly odsunuty do průmyslových zón, kde mimo ně nic dalšího není.

Klepněte pro větší obrázek
Vrtulky, foto: Kenťan

Snímek Vrtulníky zachycuje větrné elektrárny, které v této linii nevzhledných, ale velice dobře funkčních stavebních prvků v krajině pokračují. A na rozdíl od oněch továren či výrobních hal a skladů si lze jen obtížně představit, jak by mohli fungovat s kvalitním architektonickým designem, který nebude ráz okolí poškozovat, ale doplňovat a rozvíjet.

Autor snímku, kterým je Kenťan si přitom nepohrává jen s jejich samotnou existencí v kontextu okolí, ale pracuje s jejich interakcí. I na něčem tak praktickém, hlučném a nevzhledném, jako jsou obrovské vrtule na sloupech lze najít něco zajímavého, hravého či inspirativního. I zde si lze hrát na schovávanou, vyhledávat interakci mezi člověkem a stavbami v jeho okolí.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Stejně jako byl pro předchozí fotografii důležitý úhel pohledu, tak také v případě snímku tragéd, který zachycuje muže u jezera, se kterým to jde z kopce, hrál tento neobvyklý směr kruciální roli. Autorem je shimmell.

Klepněte pro větší obrázek 
tragéd, foto: shimmell

Pro všechny milovníky barevných kolotočů a atrakcí nejen pro děti je určený snímek Merry Go Round, Weston Super Mare, který vytvořila miijka. Je na něm až téměř snová kompozice z několika barevných sedaček, rotující část kolotoče, čtveřice dětí a modrá obloha.

Klepněte pro větší obrázek 
Merry Go Round, Weston Super Mare, foto: miijka

Březen není jen měsícem knihy, ale také daňových přiznání a dalších nezbytných kancelářských úkonů. Končí první čtvrtletí, všichni čekají napjatě na výsledky. Snímek Sezóna začíná... od No21 je pěknou ukázkou toho, jak se na byrokratický shon připravit – nečekanou koncepcí, kontextem, vtipem, uměním.

Klepněte pro větší obrázek 
Sezóna začíná..., foto: No 21 

A na závěr ještě snímek Terasy Barrandov VII., který je třeba číst v kontextu celého celku – za prohlídku stojí i šest předchozích záběrů ukazujících, jak rychle se dokáže příroda vyrovnat s existencí staveb, které člověk opustí, nebo – méně optimisticky – jak vypadá jeden z důležitých kulturních a ekonomických bodů první republiky s odstupem osmi desetiletí. Autorem snímku je nokialover.

Klepněte pro větší obrázek 
Terasy Barrandov VII., foto: nokialover

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Helena Vyplelová
Fotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Petr BřezinaJakub Michlovský
Technika
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura