Fotografie týdne: Třičtvrtě na půl v surrealistickém provedení

4. června 2014
TWEET SDÍLET
Mezi snem a realitou, rozpadlým kontextem a životem, který nehledá bariéry, ale syntézu. Tak by se dala stručně charakterizovat surrealistická fotografie týdne.

Surrealismus není jen umělecký směr, ale především životní styl, což určuje východisko, kterým pozorujeme a chápeme uměleckou tvorbu tohoto typu. Důležité pro něj je, že se snaží osvobodit mysl, dát průchod podvědomí, které má být zcela svobodné, zbavené překážek v podobě předsudků, zvyků či společenských konvencí. Je třeba si svůj názor na krásu a svět vyšlapat znovu, nezatíženi autoritami a svým okolím.

Jde mu o zachycení snů a myšlenek, tedy světů, ve kterých neexistují limity. Řada lidí v nich létá, ač nemá křídla, vidí svůj pohřeb, ač jej z důvodů kauzality vidět skutečně nemůže. Svět, který je zbaven těchto zákonů může být veselejším a hravějším. Především je pak jedním velkým experimentem, ve kterém nemůžeme o výsledku nic předem říci, neboť jej neznáme.

Třičtvrtě na půl je snímek, jehož autorem je snopa, který právě se surrealistickou představou světa pracuje. Nabízí pohled na svět kolem nás očima, kterýma se běžně dívat neumíme. Procházíme okolo plakátovacích ploch bez většího zájmu, aniž bychom hledali fragmenty reality, které svojí kompozicí zaujmou a pobaví. Navštěvujeme absurdní divadelní hry, ale nevidíme je kolem sebe, nežijeme v nich.

Klepněte pro větší obrázek
Třičtvrtě na půl, foto: snopa

Snopa pak nabízí intenzivní pohled na strukturu světa kolem nás. Pracuje s kontextem, který ale není vůbec všední, spíše naopak jej vytváří ad hoc k pochopení a proniknutí snímkem. Fotografie plakátů s hodinami mající absurdní přepis a muže, o němž nevíme, zda jí nebo se diví, vytváří zajímavý obraz, který nekoresponduje s naší „německy přesnou“ představou světa. A právě tím je inspirativní a provokativní současně.

Gratuluji autorovi fotografie a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Rande pri desine je fotografie krásně pracující se symetrií – dva lidé, dvě piva, dvě pootevřená křídla okna. To vše ve čtvercovém provedení se středovou kompozicí. Ale najdou se i rozdíly – muž a žena, čepice na hlavě v místnosti anebo mírně vychýlený popelník. Takový obraz našel jege.

Klepněte pro větší obrázek
Rande pri desine, foto: jege 

Pro milovníky barev, kterými se oblékají krásné budovy, je určen snímek Střecha na letišti, v Madridu... Vlastimila Pibila. Nabízí pohled na střechu budovy a hledá na ní křivky, stíny i linky, které určují tvar.

Klepněte pro větší obrázek
Střecha na letišti, v Madridu..., foto: Vlastimil Pibil 

Azhar, jakoby navazovala na první snímek, se také se věnuje plakátům a jejich interakci s divákem. Tentokráte si k dirigentovi přizvala ještě dvojici osob, za kterými vykukuje někdo třetí. Kdyby všichni hráli stejný tón, nebyla by to symfonie, říká známé úsloví. Je to pravda i zde? Dílo nese název o klukovi z plakátu V.

Klepněte pro větší obrázek
o klukovi z plakátu V. foto: Azhar

A na závěr ještě jeden pohled na lampu, nesoucí název Sluneční den, který ukazuje, že ani obyčejné věci nemusí být nezajímavé. Autorem je Olda Polda.

Klepněte pro větší obrázek
Sluneční den, foto: Olda Polda.

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem