Každé město má unikátní atmosféru. Do Prahy přijíždějí turisté, aby nasáli kouzlo Malé Strany a do Brna za dokonalým funkcionalismem; každé místo má ale svůj genius loci.
Město je urbanistický celek, ekosystém, jehož součástí jsou všechny stavby, úřady, obyvatelé ale i kultura či životní prostředí. Cílem posudků u stavebních řízení je proto posoudit, zda daný objekt nebude poškozovat celkovou koncepci místa.
Zatímco na výstavu, která se nám nelíbí, chodit nemusíme, v architektuře se pohybujeme všichni. Žijeme v domech, chodíme po ulicích, nakupujeme na náměstích. Není možné se jí vyhnout a ať chceme či nikoli, ovlivňuje naše kulturní smýšlení, emoce a životy.
Jistě není bez zajímavosti porovnat život ve městech a na vesnici, co se týče počtu sebevražd. Poměrně očekávatelně v jejich počtu vedou města, zřejmě díky větší anonymitě. Duch měst je u nás stále poznamenán komunistickým režimem, města se stala pomníky sociálního realismu, kde se lidé nestýkají, jen míjejí.
... (foto: gore008)
Snímek označený třemi tečkami, jehož autorem je gore008, ukazuje tuto paradoxní situaci. Jsou zde dva chodci, zasazení do městské kultury, se kterou nekorespondují. Jen se míjejí, jsou bez dialogu a vzájemné komunikace. Město se pro ně stalo symbolem odcizení, prostou kulisou. Přesto je možné říci, že umělecký záměr místa samotného není špatný – fragmentární výzdoba zdi, stromy, lavičky i lampa. Co ale s tím vším, když chybí lidský rozměr městského života?
Tip: podívejte se na další fotografie autora gore 008
Short track (foto: Martin Kozák)
Martin Kozák nabízí zajímavý pohled na mistrovství Evropy v rychlobruslení. Snímkem Short track zachycuje stejnojmennou disciplínu, ztvárněním na pomezí abstraktní a konkrétní fotografie ukazuje na dynamiku a rychlost tohoto sportu. Podívejte se i na další fotografie Martina Kozáka.
Cesta (foto: Petr Baumann)
Fotografie Cesta, kterou vytvořil Petr Baumann (další snímky), obsahuje zvláštní napětí mezi měnící se oblohou v pohybu a statickým polem, které v nehnutém tichu ukazuje za obzor. Divák může doslova cítit vítr vanoucí po poli a studený vzduch, který celé scéně přidává neopakovatelné kouzlo.
Vycházková (foto: Jokr07)
Digitální fotografie umožňuje zásadním způsobem měnit vyfotografovanou scénu a i koláže díky ní mohly získat jiný rozměr a náboj. Jokr07 na snímku Vycházková navazuje na své předchozí dílo a neopakovatelným stylem pracuje s fantazií a představivostí. Co je na snímku? Čí je kufřík? Kam se jde?
Blair Witch (foto: chloor)
Na závěr ještě nabídnu pohled na snímek s hororovou a děsivou atmosférou – Blair Witch od autora s přezdívkou chloor. Černobílá fotografie pořízená technikou „anamorfní dírková komora“ nabízí práci s emocemi, jemné ohnutí reality a odkaz na známé rčení, že kdo se bojí, nesmí do lesa. Podívejte se také na další fotografie.