Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

5. dubna 2018
TWEET SDÍLET
Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.

Člověk má usilovat o vlastní vnitřní dokonalost, uvědomovat si, co v něm samém je špatné a nedokonalé, v čem by se měl zlepšit. Ale současně vlivy zvenčí nehodnotí a neposuzuje. Ostatně právě ten přístup si vzal jako své motto či základní princip mindfulness, jeden z nejpopulárnějších psychologických přístupů současnosti.

Co znamená ono nehodnocení? Pro člověka může být lákavé a snadné svoji energii věnovat do hodnocení a posuzování věcí, které jsou kolem něj – do špatného souseda, nehodného kolegy, nespravedlivé nemoci, smůle v loterii a dalším nepříjemnostem. Jenže právě tato činnost je něčím, co člověka bytostně vyčerpává a nic dobrého mu nepřináší– místo toho, aby svoji energii věnoval sobě, zabývá se zbytečně druhými. Zmiňovaný mindfulness je zaměřený právě na nácvik uvědomování si současnosti svého stavu a nehodnocení situace okolo nás. To neznamená, že bychom ji neměli reflektovat a zařizovat se podle ní, to v běžném světě dělat musíme, ale měli bychom mít odstup od oné citové angažovanosti.

Ostatně Nový zákon nabízí velice podobný pohled – člověk by se měl starat o dokonalost svou, a ne o kvalitu bytí druhých, ve smyslu jejich posuzování. Ostatně toto je právě bod kritiky farizejů Ježíšem – soudí, věnují se příliš vnějškovostem a formalismu, ale to, co se děje uvnitř jich samotných, je příliš nezajímá. Do nitra druhého nevidíme a nikdo není tak zkažený, aby se nemohl napravit.

Klepněte pro větší obrázek
Slnečné a tienisté, foto: Ivan 76

Dobro a zlo nejsou někde venku za oknem, nelze jimi onálepkovat nomenklaturisticky druhé lidi okolo nás. Dělící čára mezi dobrem a zlem je v našem srdci. To podle Tomáše Špidlíka není jen symbolem nějaké afektivní složky osobnosti, ale obrazem jádra bytí člověka. Jaké má člověk srdce, určuje nejen to, jaký je, ale také kým je. Jde o jistý ontologický bod, střed celého člověka.

Současně je zřejmé, že ona hranice mezi dobrem a zlem, dialog sváru uvnitř bytí není ostrý – jsou v něm průniky, šedé zóny. Poznat dobro od zla nemusí být vždy snadné, může mít časovou rozličnost, míra poznání a náhledu na sebe sama se může v průběhu času měnit.

Snímek Slnečné a tienisté. od Ivana 76 právě takové rozdělení ukazuje. Kreslí čáru mezi temnotou noci a jasem dne, životem a smrtí, mezi ledovou nížinou a prozářenými vrcholky kopců, které propojuje jen temná silueta stromu. Jako by tento dialektismus lidského bytí uzřel na svém pozorování krajiny.

Gratuluji autorovi snímku k pěkné fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Hra stínů a barokních zlomů v černobílém provedení zachycuje fotografie Tajemný hrad ....... od babyvrba. Fotografie zaujme zajímavou prací se světlem, kompozicí i jistou myšlenkovou překvapivostí.

Klepněte pro větší obrázek
Tajemný hrad....., foto: babyvrba

Apocalypse, jehož autorem je tenario se nesnaží v žádném případě o nějakou realistickou scénu. Jeho dílo je spíše komponovanou grafikou, ilustrací, fotografickou kompozicí. A přesto v něčem zajímavá a přitažlivá. Snad jako pozvánka pro putování po Mléčné dráze.

Klepněte pro větší obrázek
apocalypse, foto: tenario

Shimmell nabízí ukázku toho, jak je možné být fotograficky všímavý a pohotový. Své fotografie loví i při chůzi po chodníku a pohledem na obyčejné plechové ploty. Či snad ukazuje, že nic jako obyčejnost neexistuje? Takový je snímek za.

Klepněte pro větší obrázek
za., foto: shimmell

A na závěr ještě jedna gymnastická sestava. Sport s nádechem tradiční pohybové vzdělanosti, dřiny, pečlivosti a askeze na fotografii Au... od Baliana.

Klepněte pro větší obrázek
Au..., foto: Balian

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika