Fotografie týdne: Safety First!

25. března 2020
TWEET SDÍLET
Epidemie je všude. Sledujeme počty nakažených a vyléčených doslova v přímém přenosu. Čteme vyjádření psychologů o tom, jak je důležité pracovat s rutinou a že mluvit s květinami je normální.

V médiích také vidíme ekonomické analýzy zaměřené na propad HDP a epidemiologické studie modelující různé situace šíření nákazy. Celá společnost se zastavila, jsme doslova paralyzováni restrikcemi i strachem.

Tomáš Halík ale zdůrazňuje, že je třeba o věci myslet ještě jinak. Jistě prvotní obstarání pomůcek, procesů a nastavení životních potřeb je důležité, ale nemělo by se stát tím jediným, co se ve svých životech pokusíme změnit. Epidemie vedoucí k zastavení se je šancí na to začít mnoho věcí promýšlet jinak. Nejde o to nahradit návštěvu fotbalového stadionu nebo kostela televizním přenosem, jakousi pohodlnou náhražkou bez nutnosti vlastní aktivity, ale skutečně nově promýšlet jednotlivé části našeho života.

Jak zdůrazňuje Martin Heidegger, je to právě strach a úzkost, to, co máme možnost zažívat alespoň do nějaké míry nyní, co nám umožňuje odložit zahleděnost vlastního já do obstarávání věcí, a nahlédnout na sebe sama. Jen v mezní situaci můžeme vystoupit z koloběhu povinností, prací a starostí, a setkat se sebou samými. To přitom není fakultativní záležitostí pro intelektuály, ale nejvlastnější potřeba každého člověka. Jen pokud dokážeme k sobě získat přístup, můžeme hovořit o tom, že máme šanci prožívat autentické bytí, nikoli pouhé obstarávání věcí ve světě.

Klepněte pro větší obrázek
Safety First!, foto: Cako SK

Podobně přitom píše i Martin Buber. K tomu, abychom se dostali k vlastnímu já, k tomu, co nás utváří a drží ve světě, musíme dokázat odlišit vztah já–ono, tedy propozici upínání se k věcem, které jsou nám k něčemu užitečné. Jen pokud dokážeme toto vztahování se ke světu a starostem v něm přehodnotit, můžeme vstoupit do skutečného setkání s druhým, do propozičního vztahu já–ty, ve kterém se stáváme sami sebou v nejbytostnějším slova smyslu.

Klíčovou otázkou, před kterou stojíme tedy je, jakým způsobem se dokážeme sami rozhodnout, co dokážeme změnit, prohloubit, učinit více autentickým. Tato změna je úkolem, před kterým stojíme, nebo situací, do níž jsme vrženi. John Dewey ve své analýze situace zdůrazňuje, že orientaci v ní nečiníme je prostřednictvím rozumu, byť i ten je nesmírně důležitý, ale také skrze emoce. Toto vyznání se v situaci je klíčem k pochopení toho, jak poznáváme, jakým způsobem se vyznáme ve světě.

Snímek Safety First! od Cako_SK právě k tomuto tématu jasně odkazuje. Zachycuje ženu, která má ochranou roušku, zajistila si to nejnutnější a nyní stojí v situaci, která není přehledná. Je kolem ní riziko nákazy, ale současně je vnořena do heideggerovské volby – musí se rozhodnout a současně volba jedné z možností znepřístupní všechny ostatní. Není možné se k nim již vrátit. Musí promyslet, jakým způsobem bude chtít nasměřovat svůj život. Cesty vidí. Avšak současně musí počítat s tím, že mnohé z nich jsou podobné těm, které nabízí had Evě v Ráji – lákavé, snadné, nepracné, ale neautentické a lživé.

Toto rozhodování může vést k paralýze, k jistému rezervovanému postoji se založenýma rukama. Ale současně umožňuje vzít si čas na rozmyšlenou a pak vyrazit. Gratuluji autorovi ke krásnému, kolážovému snímku, který akcentuje současnou společenskou situaci a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotek uplynulého týdne.

Na co v životě čekáme? Tuto otázku si klade také Balian a nabízí tvrdou odpověď – čekat znamená vzdát se času, který máme k dispozici. Celé naše já je přitom v tomto čase utvářeno, mimo něj není. Pasivně čekat na něco, znamená promarnit a ztratit svůj život. Tak by bylo možné číst svědectví fotky Čekání na Persea, která pracuje s nevšedně hlubokou trýznivou atmosférou.

Klepněte pro větší obrázek
Čekání na Persea, foto: Balian

Jahru ukazuje krásu snímků, které si musí vystačit jen s černou a bílou. Možná v nich dokážeme vidět věci mnohem ostřeji než běžně. Tak jak jako obrázek iiiiiIiii odhaluje strukturu toho, co kolem sebe můžeme vidět, ale barvami je nám skryto.

Klepněte pro větší obrázek
iiiiiIiii, foto: Jahru

Shimmell si klade otázku, čeho se bojíme. A ukazuje, že často může být strach spojen jen s nešťastným úhlem pohledu. A když se podíváme jinak…. Na to již odpovídá fotka bububu.

Klepněte pro větší obrázek
bububu, foto: shimmell

A na závěr ještě jeden snímek pracující s atmosférou a abstrakcí – Zapršené ukazuje, jak důležité je pro fotografa umění malování světlem. Autorem snímku je hotmandarin.

Klepněte pro větší obrázek
Zapršené, foto: hotmandarin

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Helena Vyplelová
Fotoškola
5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Petr BřezinaJakub Michlovský
Technika
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Podívejte se s námi na nejlepší akty roku 2012...

Podívejte se s námi na nejlepší akty roku 2012...

...v galerii DIGIareny. Jsme tu opět po roce s výběrem těch nejlépe hodnocených snímků kategorie akt.

Petr Březina
Kultura
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika