Fotografie týdne: Platit prosím aneb není vše jak se zdá

27. května 2015
TWEET SDÍLET
O zdvořilosti, placení a dialogu živých a neživých. Zdvořilost představuje jednu z nejzajímavějších her, které člověk ve společenském prostředí provozuje.

Tím se nechce říci, že jde o činnost neupřímnou nebo že zdvořilá osoba nemá úctu k druhému člověku a jen ji předstírá. Jde ale o soubor prostředků, především jazykových, které vytvářejí určité dějiště, na kterém se může provozovat příjemný rozhovor.

Geoffrey Leech identifikoval šest zásad, která jsou se zdvořilostí spojené – takt, velkorysost, ocenění, skromnost, souhlas a soucit. Je přitom zajímavé, že většinou stačí mít alespoň dvě a člověk nepůsobí neomaleným či hrubým způsobem, avšak až celá šestice vytváří jakýsi koncept moderního kavalíra, člověka zdvořilého, tedy takového, který je schopný se příjemným způsobem pohybovat ve společnosti.

David Hume hovoří o tom, že společnost je vázána smlouvou, která musí být oboustranně výhodná. Vzájemně se družíme, věříme si, platíme daně, neboť nám takové chování přináší větší benefit, nežli jeho opak. Pokud bychom zastávali bytostně utilitaristickou pozici, pak jde o takové chování, které v delší časové škále přinese užitek.

Zvláště pak se očekává zdvořilost od osob vysoce postavených, které identifikujeme s určitou společenskou elitou a u osob, pracujících ve službách. Zatímco od strojního inženýra většina lidí příliš zdvořilosti nevyžaduje, číšník jí musí oplývat v míře vrchovaté. Stolování je určitým společenským rituálem, hrou, která má svá pravidla a pokud je nedodržuje číšník nebo jiný personál, celou hru pokazí.

Klepněte pro větší obrázek
Platit prosím, foto: moslerwi

Snímek Platit prosím nabízí pohled na model takového zdvořilého číšníka, který ale jako by svoji roli ve hře přehrál natolik, že již není člověkem. Stává se artefaktem, předmětem, se kterým se hra hraje, ale který se jí přímo neúčastní. A to i přesto, že se usmívá, uklání a z jeho očí vyzařuje pozornost k zákazníkovi.

Na fotografii jsou ale ještě dva zajímavý aktéři. První je paní v červeném svetru, která jakoby chtěla vstoupit do dialogu s figurínou. Pozorně ji sleduje, komunikuje s ní, prohlíží si ji. Chce hrát, ale nemůže, neboť nemá k této aktivitě partnera. Druhá žena v pozadí vše sleduje s naprostým nepochopením, jakoby pravidla vůbec neznala a celá situace ji přišla zcela absurdní. Spokojeně si jí zmrzlinu z kelímku, kterou utěšuje pouze aktuální chuťovou potřebu a myslí si své.

Gratuluji autorovi, kterým je moslerwi, k pěknému, vtipnému, zajímavému a trochu absurdně postmodernímu snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých děl, která se v galerii objevila během uplynulého týdne.

Clostermann se ve své tvorbě systematicky věnuje člověku v kontaktu s architekturou, jeho prožitku přirozenosti v nepřirozeném prostředí. Tentokráte nabízí snímek Tajemství II, na kterém dvojice osob zvědavě nakukuje skrze dveře.

Klepněte pro větší obrázek
Tajemství II., foto: clostermann

Danyjelvlk zachytil pohled na krajinu, která působí temně až depresivně. A uprostřed rozevlátých stromů kráčí po cestě člověk. Jeden jediný, tichý, mlčící, osamělý. Snímek je bez názvu.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: danyjelvlk

Žízeň… je fotografií, která si umí pěkně zahrát se stíny a ukazuje pohled na svět jiný, než jak jej většinou vnímáme. Možná může posloužit jako určité připomenutí toho, že stíny z Platonovy jeskyně jsou tématem, se kterým by každý měl nějak myšlenkově naložit a pracovat. Autorem je No21.

Klepněte pro větší obrázek
Žízeň..., foto: No21

Na závěr ještě jeden cestovatelský pohled z oblasti tzv. Zlatého trojúhelníku. Nese název Bílý sen a jeho autorem je asako.

Klepněte pro větší obrázek
Bílý sen, foto: asako

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Petr BřezinaJakub Michlovský
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Helena Vyplelová
Fotoškola
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem