Fotografie týdne: O světočárách a kuželu událostí v časoprostoru

27. srpna 2019
TWEET SDÍLET
Asi každý, kdo někdy studoval fyziku má pojem světočáry spojený s Minkowskeho časoprostorem a speciální teorií relativity. Světočára je množina bodů v časoprostoru, tedy událostí, která zobrazuje historii v jakémkoli časovém okamžiku.

Zní to podivně, ale vlastně jde o nesmírně zajímavé objekty, protože čtyřrozměrná geometrie zcela změnila to, co je to délka čáry a jak se počítá. A současně speciální tvar těchto křivek je přisouzený fotonům, které tvoří něco, co se oběžně označuje jako světelný kužel.

Události, které mohou mít vzájemnou spojitost jsou pak uvnitř tohoto kužele, ty, které nikoli jsou vně. Světelný kužel je tedy speciálně konstruovaná struktura pomocí světočar, která ukazuje jistý kauzální řád světa. Všechny ty báječné věci, jako jsou stroje času nebo kouzelný plášť z Arabely jsou něčím, co tento kužel obcházejí, to znamená, že se pohybují rychleji, než je rychlost světla.

S rychlostí světla je to vůbec zajímavé. Jde o maximální rychlost, kterou lze přenášet informaci, ale neznamená to, že by se nic nemohlo šířit rychleji. Typicky například provázané stavy částic mají rychlejší interakční výměnu, než je rychlost světla. Bohužel se příroda chová tak, že k praktickému přenosu informací se kvantová provázanost s větší rychlostí, než je rychlost světla využít nedá.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: Lukáš T

Einstein a Minkowski jsou spojení s tím že dotáhli do konce Newtonovu myšlenku geometrické struktury času. Na rozdíl od Newtona, ale čas a prostor nerozlučně provázali, takže nemá smysl hovořit o čase a prostoru zvlášť, pokud chceme popisovat jistou událost.

Zajímavý náhled na čas v tomto kontextu nabídl také francouzský filosof Henri Bergson. Pro něj je paměť něčím, co má před časem svým způsobem přednost. Paměť nám umožňuje se v prostoru a času pohybovat, strukturovat ho. Paměť není databází nebo knihovním lístkem v katalogu, je něčím, co je svázáno s myslí toho, kdo žije. Žijeme podle paměti, bez paměti nelze žádné myšlení vůbec myslet. Absence paměti by v pravdě znamenala vrženost do bezčasí.

Vzpomínky v paměti, ale také jejich vztahy jsou tím, co celou strukturu našeho světa formuje. To, jak ho chápeme je dáno právě tím, co se děje v naší paměti. Paměť je jistým předpokladem pohybu – až tehdy, když ji máme, můžeme se v pravém slova smyslu pohybovat, protože můžeme mít přístup k evidenci toho, že jsme před časem byly jinde.

Světočáry tak nejsou jen fyzikálními či matematickými konstrukcemi, ale v jistém ohledu jsou také věcí vlastního myšlení a paměti. Také v ní máme strukturu toho, co spolu může kauzálně souviset, co se může ovlivňovat, jak věci jdou za sebou. Také v ní pracujeme s omezenou rychlostí a nedokážeme propojit vše.

Snímek … od Lukáše T. jako by zachycoval tyto světočáry, jako jisté obrazy či metafory v naší mysli. Dívá se na svět, ve kterém se děje nepřeberné množství dějů, tu delších, tu kratších, výraznějších i téměř neviditelných. A vybírá si, které nechá vstoupit do kalichu svého bytí a své paměti.

Gratuluji k pěknému, výtvarně neobvyklému i trochu tajemnému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Že jsou portrétní fotografie schematizující a nezajímavé? Napol ukazuje, že i s tímto žánrem se dá pracovat skutečně zajímavě a hluboce. Snímek Des Fours je krásnou ukázkou hluboce promyšlené práce s kompozicí i se světlem.

Klepněte pro větší obrázek 
Des Fours, foto: Napol

Oko-nomada nabízí tradičně pohledy z cizích krajů. Tentokráte zavítáme do Číny a její zajímavé zelené kopcovité krajiny – okem vzduchoplavce IV., který zaujme barevností i celkovou atmosférou.

Klepněte pro větší obrázek
okem vzduchoplavce IV, foto: oko-nomada

František Vrba se zaměřuje na běžný život v ulicích, který je pro něj spojený s vtipem, nadsázkou a detektivní prací. Taková je fotografie ... kam se ztrácí ve Stínadlech blondýnky..., která zastavila čas.

Klepněte pro větší obrázek
...kam se ztrácí ve Stínadlech blondýnky..., foto: vrba-františek

A krajinu jako vyšitou na pozadí desktopové nabízí Rumovník P se svým snímkem Pohlednice zpod Sustenhornu.

Klepněte pro větší obrázek
Pohlednice ze Sustenhornu, foto: Rumovník P

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

28 Petr Březina

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

8 Petr Březina

11 fotoaparátů s výměnnou optikou, které se dnes nejvíc vyplatí koupit

11 fotoaparátů s výměnnou optikou, které se dnes nejvíc vyplatí koupit

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s vyměnitelným objektivem, které by mohly pod stromečkem potěšit nejen vás, ale i vaše blízké.

88 Helena Vyplelová

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

5 Helena Vyplelová

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý