Vztah k práci může být různý – může jít o úkol, kterým přetváříme svět, stejně jako o násilí na nás samotných, neboť při ní prodáváme to nejcennější, co máme – svůj čas a tedy i život samotný.
Práce je mimořádně zajímavým společenským fenoménem. Křesťanská tradice představovala práci jako jeden z projevů bytí člověka na zemi. Ten je sice vyhnán z ráje, takže práce není přirozená, ale současně je mu dána zodpovědnost za svět kolem.
Benediktýni přicházejí s heslem ora et labora, což jsou vlastně dvě jediné činnosti, které vykonává mnich. Na tuto tradici pak navazuje například de Chardin, který hovoří o povinnosti člověka posvěcovat svět prací. Nepracovat znamená zprotivit se lidské přirozenosti.
Oproti tomu některé moderní tradice vnímají práci silně negativně. Jestliže je život jen čekáním na smrt, jak říká utilitarismus, tak práce je násilím, něčím, co jej činní diskomfortním a tedy je třeba se jej zbavit. Podobně marxismus vidí v práci formu otroctví a zdroj nesvobody a útlaku těch, kteří pracují.
Žena v Peru, kterou oko-nomada zachytil na snímku o lidském údělu a potřebě soli, je obrazem právě oné rozpolcenosti práce jako takové. Na jedné straně ze země získává sůl, která slouží jako důležitá surovina pro mnoho dalších lidí, ale současně jde o činnost velice namáhavou a evidentně nesnadnou.
o lidském údělu a potřebě soli, foto: oko-nomada
Autor zajímavým způsobem spojuje obraz práce a symboliku soli. Sůl je na jedné straně něčím, bez čeho si nedovedeme představit potraviny, tím co dává chuť, ale současně v západní civilizaci zdroj řady zdravotních problémů a chorob. Ve starověku se pak používala jako symbol pro konzervaci či uchování něčeho, nebo jako zdroj ochrany před démony. Sůl v jídle je tak analogií práce v životě člověka.
Gratuluji autorovi k podařenému snímku čtvercového formátu solných polí podivuhodně krásně vypadajících a přeměňujících krajinu Peru a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších fotografií uplynulého týdne.
Cadel nabízí zajímavý pohled cestovatele tentokráte v Indii. Jeho fotografie … v sobě zachycuje řadu fragmentů typických pro současnou podobu této země – barevnost i chudobu, množství lidí často z jiných kast, kteří žijí vedle sebe, ale nekomunikují spolu, snahu vyrovnat se s novými technologiemi a hledání vlastní cesty ve světě, který již není koloniální.
..., foto: cadel
Snopa nabízí zajímavou modrou kachlíkovou abstrakci nesoucí název Pod hladinou. Může jít o obraz pláže, nebo jen prostou hru s představami diváka.
Pod hladinou: foto: snopa
Lahůdkou pro milovníky koláží, fotomontáží, surrealismu a dekompozice reality je jistě dílo s názvem Závody od No21, který velice vtipným způsobem propojil plavce s kruhem, člověka s padákem a hodiny do bizarní závodnické scény.
Závody, foto: No21
A na závěr ještě jeden pohled na sociálně problematickou tvář ulice. Žebrající rusky mluvící ženu v Praze zachycuje snímek smutný příběh, jehož autorem je navyy.
smutný příběh, foto: navyy