Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

12. září 2018
TWEET SDÍLET
Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

První skupina se podívá ven a zjistí, že okolní podmínky jsou špatné – život k nim je příliš tvrdý a oni za to, že nikam nedojdou nemohou. Zavřou se ve stanu s tím, že půjdou, až bude lépe, vědí své.

Druhá skupina jsou sprinteři. Mají jasný plán a životní cíl. Vše mají nalajnované, od začátku do konce. Nikdy nesleví v přípravě, pokud se podívají na počasí, tak na to, jakou si mají vzít výbavu. Vyráží do kopce s jasným plánem, jsou na vrcholku hory jako první. Zapichují vlajku a dívají se do okolí. Jsou uneseni vlastním úspěchem a dokonalostí. Chtějí si užívat toho, že to, co v životě chtěli mají a nyní mohou sklízet to, co zaseli.

Problémem obou dvou skupin, jakkoli jsou rozdílné, míní Teilhard, je uzavřenost do sebe. Ani jedni nemají možnost využít výzev a šancí, které jim dává okolní svět, protože o něm mají příliš přesnou a do sebe uzavřenou představu. I když jsou druzí nesporně lepší než první, jejich uzavřenost do sebe, vede k cyklické malosti.

Klepněte pro větší obrázek
BP, foto: shimmell

Je zde ještě třetí skupina horalů – vyrážejí vzhůru a nevědí, kam jdou, ani co je čeká. Chtějí vidět více, růst, stávat se někým. Nejde jim o překonávání vrcholů, ale o nepřetržitý postup vzhůru. Jistě, že na takové cestě budou i strmé propady níže, ale ona zaměřenost na cestu a otevřenost vůči ní, umožňuje člověku skutečně se otevřít světu a růst. Stávat se. Člověk není hotový tím, že by měl nějakou substanci, ale je spíše potencí k stávání se někým; od osoby k osobnosti, od dítěte k dospělému, od žáka k mistrovi.

Taková cesta není nikdy ani přímá, ani v moci samotného člověka. Ten může mít jen vytrvalost a odhodlání. Pokud nepodlehne sebeklamu vlastní dokonalosti, může z každé životní situace, odcházet posilněn. Je přitom velkou životní moudrostí, můžeme uzavřít odlišněji než francouzský filosof, rozlišit, co je oním procesem růstu – zda práce, život, moudrost, vzdělanost, bohatství nebo cokoli dalšího.

Snímek BP zachycuje brouka na stéblu trávy. Nevíme, zda jde o druhého nebo třetího horolezce, ale je zřejmé, že vylezl na místo, ze kterého není možné jít výše. Drží se a čeká. Čelí poryvům větru, nepřízni osudu. Nevzdává se. Žije pravidlem „Nikdy se nevzdávat a neutíkat z boje“. Maxima, která může vést k heroickým ctnostem, ale také k absolutní zatvrzelosti a neschopnosti vlastní reflexe.

Gratuluji Shimmellovi k pěknému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Zatímco národy, které se vyvíjely na jihu mají poměrně rozvinutou poezii, která se vztahuje k dešti, vodě či rozkvetlé poušti, jako k něčemu magickému a nesamozřejmému, nám význam vody teprve dochází. Snímek Po dešti. je ukázkou právě takové dešťové poezie. Autorem je klemba.

Klepněte pro větší obrázek
Po dešti., foto: klemba

Některá slovní spojení mohou vést k jednoduché obrazotvornosti. Ale existují i situace, kdy se fotograf dokáže jejich prostřednictvím podívat na nějaký společenský fenomén jinak. Tak jako vhumanik se snímkem o místech pro vozíčky, kde jisté bezohledné chování dokáže vtipně rámovat.

Klepněte pro větší obrázek
o místech pro vozíčky, foto: vhumanik

Snímek jako do fotobanky nebo na pozadí počítače je Barvy podzimu od xfiala43, který je prosycený tím, jak se barví listí a slunce, které právě vychází je barevně osvěcuje a činní je ještě krásnějšími.

Klepněte pro větší obrázek
Barvy podzimu, foto: xfiala43

alcapone1 nabízí snímek z podobného ranku – čistou, technicky i kompozičně dokonalou práci, kterou je možné někam beze všeho vystavit. Nemá potřebu svět komplikovat, ale provést kvalitní řemeslnou práci.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: alcapone1

Tzv. sociální fotografie většinou zachycuje život lidí v kulisách ulic a jejich sociální interakce. Snímek ulice není růžový sad tuto skutečnost zachycuje jen nepřímo, avšak o to možná zajímavěji. Autorem je Jokr7.

Klepněte pro větší obrázek
ulice není růžový sad, foto: jokr7

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Po roce byly rozdány ceny EISA, které vyhlašuje sdružení evropských zájmových časopisů. Letošní ročník ještě naléhavěji volá po reflexi periodicity i struktury udělování ocenění. I tentokrát se dostalo na všechny velké fotografické značky, jednotlivé kategorie jsou však definovány stále vágněji.

1 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Proč s sebou nosit mobil a digitál, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

38 Petr Březina

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

Objektiv je nedílnou součástí každého fotoaparátu a u některých je možné jej vyměnit. To je obrovská výhoda při kreativní fotografické tvorbě. Jaké sklo by se mohlo objevit pod vánočním stromečkem nadšeného fotografa?

42 Petr Březina