Fotografie týdne: nejen o divném stromu

1. dubna 2015
TWEET SDÍLET
Člověk si své prostředí města sice vytvořil sám, ale není v něm osamocen. Příroda a kultura se v něm podivuhodně proplétají a kladou s fotografem zásadní otázku – co je přirozené a co divné?

Existuje zajímavý myšlenkový střet mezi lidmi, kteří tvrdí, že příroda a kultura jsou dva oddělené, často si dokonce konkurující světy a těmi, kdo mezi nimi žádnou ostrou hranici nevidí. Vždyť člověk sám je součástí přírody, je složen ze stejných uhlíků a vodíků, jako vše okolo a také on má, stejně jako všechny ostatní živé organismy, metabolismus, který jej udržuje při životě.

Přesto se člověk a jeho výtvory od ostatní přírody určitým způsobem liší. Někdo může tvrdit, že člověk má duši, jiný bude vidět onu rozdílnost ve schopnosti tvořit umělecká díla (a pošetilém provozování této potence), případně v neexistenci přirozeného prostředí. Člověk aby přežil, nevyužívá svahů, jeskyň a členitost terénu, ale vybuduje si prostředí zcela odlišné.

Avšak je zde ještě jeden zajímavý aspekt. Člověk v tomto svém novém světě, kterému můžeme říkat kulturní krajina, nežije sám. Krysy ve středověku stály za morovými epidemiemi a za své vlastní prostředí si zvolili stoky a kanály měst. Holub našel útočiště ve střechách domů, a i když většinu své potravy získává mimo město samotné, je to lidskýma rukama vytvořené prostředí, které mu zajišťuje určitý komfort a bezpečí. Podobně bychom mohli hovořit o mývalech, myších a dalších živočiších, kteří z nového prostředí a lidské blízkosti učinili nové místo pro svůj život.

Snímek O divném stromu nabízí zajímavou kompozici mířící na střechy domů. Do jednoho celku se zde přirozeně propojuje pletivo, živý strom, který se s příchodem jara připravuje vypučet a anténa. Pták sedící na střeše je tak v prostředí technickém i přírodním, v místě ovlivněném člověkem, ale přesto zřejmě spokojenější než v lese.

Klepněte pro větší obrázek
O divném stromu, foto: šebin

Snímek tak otevírá trochu nezvyklou otázku v diskusi o dichotomii přírody a kultury, totiž zda je člověk jediným, kdo k tomu má co říci. Zda i další živočichové nepřijali umělé prostředí za své vlastní a svůj přirozený prostor tak definitivně neztratili. Možná vše směřuje k tomu, že pojem přirozenosti není tak neproblematický, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Gratuluji autorovi zajímavého, kompozičně zdařilého snímku, kterým je šebin a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších snímků uplynulého týdne.

U zvířecí říše ještě zůstaneme, i když místo vzduchu se přesuneme do vody a namísto techniky se budeme kochat téměř nedotčenou krásnou podmořského světa. Gore008 nabízí na snímku Na Seychelach krásný pohled do očí karety.

Klepněte pro větší obrázek
Na Seychelach, foto: gore008

Honzj nabízí zajímavý pohled na hřbitovní atmosféru plnou ticha, klidu a rozjímaní. Prostoru, kdy si každý musí uvědomit, že je prach a v prach se obrátí, že jeho bytí má časový konec a že (s vekou pravděpodobností) z jeho bytí nezůstane o mnoho více než jen rozvrácený hrob a možná ani to ne. Fotografie se jmenuje Zahrady ticha...

Klepněte pro větší obrázek
Zahrady ticha, foto: honzj

Saská krajina snů dává pohlédnout na České Švýcarsko v podzimním hávu s příjemnou hrou světla a stínu. Fotografii pořídil Abulafia3.

Klepněte pro větší obrázek
Saská krajina snů, foto: Abulafia3

Na závěr ještě se ještě jednou vracíme k motivu stromu. Tentokráte dvou, které jsou těsně u sebe a jejich bytí je z pohledu fotografa orámované dvojící skal zachycujících v perspektivně celou scénu. Snímek nese název Mamánek – což je poměrně výstižné – a autorem je shimmell.

Klepněte pro větší obrázek
Mamánek, foto: shimmell

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
5 tipů pro snadné a efektivní čištění objektivů

5 tipů pro snadné a efektivní čištění objektivů

Moderní objektivy jsou jemná optická zařízení, kterým je třeba věnovat patřičnou péči. Hromadění nečistot může vést k problémům, které vyřeší pouze odborný servis. Jak takovým situacím předcházet?

Helena Vyplelová
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura