Diskuse okolo snímků Miroslava Tichého vyvolává řadu otázek, kam až může umění zajít, kde jsou jeho meze a co vlastně současná fotografie má vyjádřit nebo sdělit.
Snímky Miroslava Tichého se v kontextu s jeho osobností staly nezpochybnitelným fenoménem, o kterém se mluví, píše i živě diskutuje a to nejen v odborné fotografické obci či mezi odborníky na umění, ale i v širší kulturně orientované společnosti. Ať již k tomu nedávno zemřelému fotografovi přistoupíme jakkoli, je zřejmé, že dokázal oslovit a vyvolat zájem o fotografii. Jaké jsou její vyjadřovací schopnosti a kam až je možné jít s touhou po zachycení obrazu? Má přednost právo člověka na ochranu soukromí nebo je argument umění čímsi vyšším a cennějším?
Myslím, že tyto otázky nemají jasnou a obecně přijímanou odpověď a je zřejmé, že na ně bude jinak odpovídat člověk bojující proti sledování, monitorování a za ochranu osobních údajů vůbec a jinak umělec, který zachycení lidí v nejrůznějších situacích vnímá jako pravdivou výpověď o světě, která by neměla být ničím manipulována či zadržována.
Dnešní snímek s názvem Nástup do arestu, jehož autorem je Paklik, je pořízen z míst, kde fotografování není příliš žádané a chtěné, a kde mohou být s takovou tvorbou určité problémy. Tedy v obchodním centru, které autor interpretuje jako vězení moderní doby. Místo, kam se člověk dobrovolně zavírá a ztrácí svojí svobodu v zajetí konzumu. Jeho orientace na vyšší hodnoty jako by byla pošlapávána čistě konzumním způsobem života.

Nástup do arestu (foto: Paklik)
Anglický filozof Thomas Hobbes říká, že pro člověka není důležité společenství lidí jako takové, ale uznání od druhých v něm. Každý člověk chce být uspokojený, a to na dvou úrovních – v oblasti ocenění druhých a pak v oblasti smyslových požitků. Avšak konzumní způsob života jakoby akcentoval právě jen druhou složku tohoto uspokojení.
Marcel Konečný nabízí další ze svých zajímavých snímků, jež pořídil v jihovýchodní Asii. Tentokráte je to fotografie Portréty Nepál, který může zaujmout jak hlubokým pohledem ženy na něm zachycené, tak také odrazy v okně, které dodávají snímku tematickou i obrazovou pluralitu.

Portréty Nepál (foto: Marcel Konečný)
Uživatel Myreska vyfotil dívku s tetováním, která se skrývá za černou kočkou. Snad se stydí, snad se bojí. Co asi skrývá? Jak vypadá její tvář? Je černá kočka obrazem něčeho z jejího nitra? I to jsou otázky, které nás mohou napadnout, když se díváme na fotografii s názvem Aslan tatoo.

Aslan tatoo (foto: Myreska)
Snímek se svým klasickým rukopisem i prostředím nabízí Filip Radosta v díle s názvem Stalker – The Secret World 2, na kterém je vidět jeho osobní fascinace vztahu člověka a techniky a podivuhodné napětí, které v tomto svazku reflektuje řada autorů – ať již spisovatelů, malířů nebo právě fotografů.

Stalker – The Secret World 2 (foto: Filip Radosta)
A na závěr ještě pohled na technicky i kompozičně výborný snímek i s ukázkou toho, jakým způsobem je tvořen. Netradiční formát dává pohledět do „kuchyně“ poctivé tvorby, které nechybí nic podstatného, má nápad, dynamiku i krásu. To vše v podání Alice a Šermířská bitevní.

Šermířská bitevní (foto: Alice)