Máte rádi pohádky? Nebo alespoň fantasy knihy? Pak vás snímek Na stráži jistě potěší i pobaví. V nenápadném snímku se otvírá několik příběhů, plných tajemství.
V dnešní době máme fenomén pohádek spojený s příjemným, nepříliš strašidelným schématem, které jakoby z oka vypadlo struktuře antické divadelní hry. Přesto nese – na rozdíl od většiny dalších literárních forem – řadu specifik.
Předně by měly obsahovat mravní ponaučení – zločinec je potrestán, altruistický dobrák odměněn. Vždy končí dobře, takže hlavním smyslem je dětem říci – toto je ušlechtilé, toto je špatné – je nutné konat dobro a zla se varovat.
Mimo ono základní východisko jsou zde často přítomné sociální stereotypy dvou druhů. Model hodný král a zlí rádcové vychází z tradice josefinismu a odráží skutečné přesvědčení většiny lidu, že dobrý král či císař by nic takového nemohl dopustit, kdyby to věděl nebo znal všechny okolnosti. Druhý rozměr je pak spojen se snem maloměstského občana – chudý a nevzdělaný člověk se vlastní pílí, pracovitostí, odvahou a dobrotou dostane do vyšší společenské třídy.
Zajímavou roli pak hrají vedlejší postavy, které do uvedených schémat často nezapadají a jejich kulturní kořeny či názorové významy jsou jiného charakteru. Například převozník je člověk, se kterým není těžké se identifikovat – dobrák, který se možná trochu provinil objektivním spěchem, je zdrcen zákonem či klatbou, kterou nemůže sám zlomit. Jak snadné a především pohodlné, je svůj úděl identifikovat s tímto člověkem, kolem kterého velké příběhy jen procházejí, který sám nic nezmůže a nemá smysl, aby se o to ani snažil?
Snímek Na stráži jakoby převozníka z pohádky vtáhnul do optiky dnešních dní. Nabízí jej striktně černobíle – jak to pohádky mají rády, neklade na člověka nároky, jen mu ukazuje stín (tedy neúplnou informaci) postavy. Čeká na něco? Popluje? Můžeme jej oslovit?
Gratuluji autorovi snímku, kterým je danyjelvlk k podařenému snímku čtvercového formátu s precizní kompozicí a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týden.
Tak jako předchozí snímek pracoval s pohledem na svět, který opustil tradiční perspektivy a způsoby, tak také fotografie matrix, jejímž autorem je shimmell, realitu určitým způsobem posunuje či převrací. I když tentokráte spíše geometrií než příběhem.
A když už jsme u pohádek, není možné neupozornit na hravou momentku, která v sobě integruje také prvky fotografování krajiny či architektury. Nese název Peter Pan – začiatky, jejím autorem je Jege, a v hlavní roli je kluk, který se rozhodnul, že bude létat.
Peter Pan – začiatky, foto: jege
Pan Adamec pokračuje se svými kroměřížskými snímky s jednoznačným a nepřehlédnutelným rukopisem. Tentokráte zachycuje dětskou hru na fotografii s názvem Na loďce.
Na Loďce, foto: adamec
A na závěr ještě jeden pohled na moře a plachetnici bez plachet. Autorem je Kenťan a nese název Prostor. Zaujme nesporně akcentem na ticho, klid i barevné provedení, které celé vyznění snímku krásně doplňuje.
prostor, foto: Kenťan