Fotografie týdne: měření křivek zákrytových proměnných

20. února 2019
TWEET SDÍLET
Slavná antropologická premisa z knihy Genesis, že není dobře člověku samotnému, se stala tématem pro reflexi antropologie ve filozofii, sociologii rodiny, dějiny mnišství a řadě dalších oblastí. Člověk je bytostní otevřenou.

 

Když budeme přemýšlet nad tím, co, respektive kde je to osoba, můžeme snadno dojít k významnému strukturalistickému hledisku. Osobu určují vztahy. Richard od svatého Viktora v nich bude vidět vztahy k druhým, stejně jako například později Dostojevského přítel Solovjevov.

Být osobou, znamená žít v lidském společenství sociálním způsobem života. Někdo, kdo žije v džungli sám, tzv. vlčí děti sice jsou lidmi, ale k osobám mají daleko. Martin Buber upozorňuje, snad i v částečné reflexi v té době moderního fenoménu vlčích dětí, že sociální vazby jsou něčím, co prostupuje bytostí člověka v jeho celistvosti.

Nelze se ptát na druhého, aniž bychom otázku, ale i odpověď nevztáhli k sobě samotným. Jen Já-Ty může být cestou propozičního vztahu k druhému, otevírání vztahu jako základní struktury lidského poznání. Tento přístup je zásadním odmítnutím aristotelovské tradice jasně a nepřekročitelně odděleného subjektu a objektu. Bytí je otázkou vztahovosti.

V tomto ohledu možná překvapí, že skutečnost, že Sluneční soustava je tvořena pouze jednou hvězdou, je ve vesmíru ten méně obvyklý jev. Jestliže není dobře člověku samotnému, tak v případě hvězd to platí také tak. Dvojhvězdy jsou ve vesmíru asi nejčastějšími stelárními objekty v hlavní posloupnosti HR diagramu a mohou být těsné (tedy takové, které si vyměňují hmotu) anebo volné (tedy takové, co kolem sebe pouze rotují). Čím se liší dvojhvězda od hvězdy obyčejné? Především má jiné světelné křivky – vzájemný pohyb není zdvořile neovlivněný, ale gravitační působení, případně přenos hmoty hvězdy mění. Tím, že se vzájemně zakrývají a překrývají dochází k tomu, že se jim mění i to, jak zářivě je můžeme na Zemi pozorovat.

Klepněte pro větší obrázek 
měření křivek zákrytových proměnných, foto: shimmell

Analogii hvězd by bylo možné snad převést do sociálního prostoru. To, že člověk s někým je, znamená, že s ním sdílí kulturu a společenský prostor, ovlivňuje jej a přetváří. Jistě, tu více a tu méně, ale přesto, je bytí s druhým to, co utváří osobu, jako celek. Jestliže Pythagoras bude mít známý výrok, že člověk je to, co jí, mohli bychom říci, že člověk je tím, s kým se stýká, kým se nechává ovlivňovat, modelovat, tvořit. Bergson by řekl, že druzí nám dávají na oči filtr svých otázek a přístupů, na který musíme v komunikaci reagovat a který ovlivňuje to, jakým způsobem se vztahujeme ke světu.

Také lidské křivky, ať již si pod nimi představujeme cokoli (v analogii ke dvojhvězdám bychom snad mohli hovořit o základních zjevujících se propozicích či charakteristikách člověka), se v kontaktu s druhými mění. Ale zatímco hvězdy si své okolí nevybírají vůbec a nemohou ho ovlivnit, člověk je na jedné straně do jistého prostředí zasazen, ale současně ho tato skutečnost nemůže zbavit zodpovědnosti za to, aby s ním aktivně pracoval. V každém okamžiku se totiž může objevit otázka – kde jsou mé křivky? Jak zářím právě já?

Gratuluji autorovi snímku měření křivek zákrytových proměnných, kterým je Paklík a dovoluji si současně pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků, které se tento týden objevily v galerii.

František Mikuš se nechává inspirovat českou meziválečnou avantgardou a na křídlech Šímy, Kupky či Čapka nabízí svůj autoportrét, kterým vstupuje do hluboké metamorfózy tvarů a prostoru.

 

Klepněte pro větší obrázek 
autoportrét, foto: františek mikuš

Také Miloš Kostka pracuje s modernistickým pojetím fotografie, které k rovině dokumentaristického sdělení přidává ještě něco navíc. Tím navíc, vtahuje diváka do vnitřní struktury snímku, vede ho k jeho bytostné introspekci, ve které se sám může nalézt. Snímek nese název Městská zákoutí II.

Klepněte pro větší obrázek 
KMšstská zákoutí II., foto: Kostka Miloš

Uhler svým snímkem Alej potvrzuje pověst jednoho z nejlepších krajinářů na DIGIareně. S mimořádným citem se dokáže ponořit do rytmu vlnité krajiny, aby z ní vyzískal maximálně krásný obraz s mimořádnou technickou precizností, ale především citem pro kontext.

Klepněte pro větší obrázek 
Alej, foto: Uhler

A na závěr ještě velice netradiční Jokr7 s rackem a kostelním obrysem v mlze, jenž je zasazená do v zelené tonality s názvem provokativní přelet.

Klepněte pro větší obrázek
provokativní přelet, foto: jokr7

 

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr Březina
Full-frame
6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

Světelnost je jedním z velmi důležitých parametrů při výběru objektivu. Znáte ty nejsvětelnější kousky, které se v průběhu let objevily na trhu?

Petr Březina
Technika
Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Petr Březina
Analogová fotografieFotoškola
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Nejlepší fotomobily pod stromeček. Vybírat můžete podle ceny nebo počtu objektivů

Nejlepší fotomobily pod stromeček. Vybírat můžete podle ceny nebo počtu objektivů

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

Petr Březina
Fotomobily
Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Povedená fotografie by měla mít nejen svoji specifickou atmosféru a povedenou kompozici, ale zejména by měla být ostrá.

Petr Březina
Fotoškola
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

Petr Březina
Technika
Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy. Tipy pod stromeček

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy. Tipy pod stromeček

Správné fotografické příslušenství může v mnoha situacích značně ulehčit práci. S objektivy je to velmi podobné, proto přinášíme několik tipů, po čem sáhnout.

Petr Březina
Objektivy