Fotografie týdne: Lost

5. prosince 2013
TWEET SDÍLET
Molo, loď a jezero. Z těchto tří ingrediencí lze namíchat zajímavý snímek, na který stojí za to se podívat. A to především proto, že nese myšlenku, příběh, a působí takřka překvapivě. Trpělivost při dlouhé expozici a citlivý převod do černobílé jsou pak třešinkou na dortu.

Fotografování umožňuje desítky nejrůznějších přístupů, které se v zásadě snaží vždy o totéž. Zakonzervovat skutečnost způsobem, který bude pro diváka zajímavý a přitažlivý. S tím souvisí také potřeba, aby snímek nesl určité sdělení.

Stejně jako básník užívá slov, která však překračují svůj význam a dohromady odkrývají novou skutečnost, tak také fotograf zachycující světlo a svět kolem sebe se snaží běžnou lidskou zkušenost překročit.

Jan Patočka si jako první všiml toho, že v češtině jsou slova svět a světlo nápadně podobné, tedy že mají stejný kořen. Svět je pro nás to, co je ozářeno světlem, to co můžeme poznávat, pozorovat, zachytit. To co není vidět, je v temnotě a nepoznatelné, do světa již nepatří. Možná právě tento postřeh je důležitý pro formování představ o tom, jak by fotograf měl pracovat.

Matěj Michalík nabízí na svém snímku Lost téma, které není nikterak neobvyklé – loď u přístavního mola. Přesto se snaží nabídnout hned několik ne zcela běžných pohledů na tuto skutečnost. Předně je to jakýsi minimalismus, neboť celý snímek (Ač není jen černý a bílý) pracuje jen s trojící prvků – lodí, molem a téměř otevřenou krajinou jezera. Divák tak přesně ví, na co se má soustředit. Druhý aspekt se týká precizního technického provedení, kterému zřejmě nelze objektivně nic vytknout.

Klepněte pro větší obrázek 
Lost, foto: Matej Michalík

V neposlední řadě je to práce s příběhem, který je ukotvený v názvu snímku a reaguje na neostré kontury plachetnice. V divákovi vyvolává otázky po tom, kam vlastně jede, kdo na ní je nebo zda nenarazí do mola. A právě tyto projekce vlastní fantasie diváka do snímku jsou tím, co z něj dělá objekt, u kterého je možné se chvíli zastavit a přemýšlet, nebo jen tak snít.

Gratuluji autorovi ke zdařilému snímku a dovoluji si pozvati na prohlídku některých dalších zajímavých děl uplynulého týdne.

No21 ukazuje, jak je možné se radovat s vykonaných podzimních zahradních prací. S umem, nadhledem a vtipně na snímku s názvem Když je všechno hotové... Autor pracuje citlivě s jemnou hranicí toho, kdy domalované či barevně akcentované prvky ve snímku působí zajímavým a hravým dojmem a kdy se stávají kýčem.

Klepněte pro větší obrázek 
Když je všechno hotové, foto: No21

Shimmell si konzistentně hraje s počty, hledá matematiku za každou skutečností světa, jakoby se snažil znovu obnovit pythagorejskou představu o něm. Snímek 1 + 3 je pěknou ukázkou toho, že se zima blíží a stojí za to se na ni připravit. Avšak stejně jako kůň v horní části snímku je možné zvolit také opačnou strategii – mít nadhled a zachovat klid.

Klepněte pro větší obrázek 
1+3, foto: shimmell

Olda Polda se ve svých snímcích snaží vytrvale zachycovat zajímavé fragmenty světa, které většině lidí unikají, aniž by jim věnovali větší pozornost. Galerie svět promítající mysl a fantasii autora na zeď jistě takovým fragmentem je.

Klepněte pro větší obrázek 
Galerie svět, foto: Olda Polda

A na závěr ještě ohlédnutí za uplynulým měsícem v podání Libora Pawlase a jeho technicky precizního snímku listopadová.

Klepněte pro větší obrázek 
listopadová, foto: Libor Pawlas

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

14 Petr Březina

Služba MyHeritage vylepší staré fotografie a převede je na barevné

Služba MyHeritage vylepší staré fotografie a převede je na barevné

Restaurování starých fotografií je poslední dobou docela v módě. Umělá inteligence a chytré algoritmy totiž dokážou nejen odstranit vodu z podvodních fotek.

Adam Kos

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Uživatelé Instagramu udělají pro lajky cokoli, nehledě na to, jak je to nebezpečné nebo hloupé.

Petr Březina

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

35 Petr Březina