Fotografie týdne: giraffe street

7. května 2019
TWEET SDÍLET
Ulice je prostorem velice zvláštním. Tomáš Akvinský definuje tmu, jako nedostatek světla. Mohli bychom se na ulice dívat velice podobně – jsou nedostatkem domů ve městě? Středověká města měla k ulicím podobný vztah.

Místa bylo málo, nezbývalo než jím šetřit a města stavět co nejblíže u sebe. Ulice byla místem nebezpečí, prostorem, kam byly vyhazovány odpadky a splašky.

Ani osvícenství nebylo k ulici o mnoho přívětivější, když život jako takový se odehrával uvnitř staveb a na ulicích bylo to, co nebylo hodno rozumu, něco, co ho mohlo tak nejvýše ohrožovat – lupiči, opilci, nemocní, žebráci, prostitutky. A tento narativ jako by převzalo i dlouhé století s tím, že se po ulicích můžeme potloukat a ztrácet na nich čas, chudé děti si na nich hrají, jako by šlo o výraz nejhlubšího sociální pádu a nouze. Děti ulice jsou něčím drsným a nehodným úcty či jemnocitu.

A přesto jsou to ulice, které nesou jména, nikoli většinou samotné domy. Jsou to ony, kdo tvoří tepny města. To, jak kvalitní jsou domy uvnitř, je svým způsobem druhotné, může jít o záležitost osobního vkusu, o něco, co nás jen málo omezuje. Ale pro život měst jsou zcela určující ulice – nejde jen o „dobrou ulici“ nebo „drahou ulici“, ale o prostor, ve kterém se odehrává sama podstata města – pohyb, společenství, blízkost, možnost přesunu a otevřenost. Město je městem právě proto, že v něm lidé nejsou uzavřeni ve svých domech.

Ulice jsou médium městského bytí, vlastně téměř stejné již stovky let. Mění se možná jejich povrch, rychlost, kterou se po nich dopravujeme je ale do velké míry stejná, především, pokud jdeme pěšky. Pěší chůze může být zajímavým prostoupením se do časů dávno minulých, můžeme vidět to samé, co před námi zahlédli tisíce očí. Ulice přitom procházíme stále stejným tempem, stále stejně se můžeme setkávat, rozhlížet, dívat kolem sebe. Není mnoho jiných prostor, kde v pohybu můžeme bez přestání vnímat totéž.

Klepněte pro větší obrázek
giraffe street, foto: jerabek-josef

O Kantovi se říká, že chodíval na procházky po Královci každý den, ve stejnou hodinu, stejnou trasu. Tyto pohybové vzorce, oblíbené zkratky a uličky, to vše dohromady tvoří něco, co bychom mohli označit jako mentalitu města. To, kde se zastavíme, kudy a kam se vydáme, kde se srocujeme a kde se kocháme, kde odpočíváme a kde se jen tak zamyšleně bloumáme. To vše je vepsáno do ulic. Nejsou jen prostředím transportu, ale autentickým veřejným prostorem.

To, že dáváme ulicím jména není jen tak. Uvědomění si, že jméno náleží nikoli domu, ale ulici, představuje zásadní přelom v uvažování o městě, jako o celku. Mít jméno, znamená disponovat jedinečností a subjektivitou, mít nárok na jedinečnost, péči, zájem. Jen ten, kdo má jméno, může vstoupit do dialogu s druhým. Město pojmenováním ulic nevyjadřuje úctu známým osobnostem nebo nekonzervuje události a profese, ale vdechuje samo sobě život ve společenství.

Pohyb ve městě je najednou mnohostí všech cest, všech lidí, všech jejich vzorců. V Nietzscheho pojetí času se město jako celek uskutečňuje tady a teď ve věčně zpřítomněné bytostné minulosti. Město je plné svých dějin a tato jeho dějinnost uchvacuje každého, kdo do něj vstupuje. S Janem Patočkou bychom mohli říci, že město je tím, co člověku vtiskuje pečeť dějinnosti.

A právě tuto složitou myšlenkovou strukturu zachycuje snímek giraffe street od Josefa Jeřábka, který snímkem současně otevírá svojí širší myšlenkovou fotografickou reflexi uplynulého měsíce. Zve k pohledu na dějinnost, která se jako stíny mihotá v ulicích, která rozráží plánované struktury prostoru a času a vybízí k nové konstituci toho, co bychom mohli označit jako život v dějinnosti.

Gratuluji autorovi k pěknému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Z čeho že se vlastně skládá pojem „Tatínkova modrá princezna.“? Rosta77 odpovídá snímkem z galerie, který ukazuje dekompozici všech dílčích představ i vnitřní vztahovost celé ideje.

Klepněte pro větší obrázek
Tatínkova modrá princezna, foto: Rosta77

Skutečnost, že portrétní snímek nemusí být vždy banální, ale lze s ním pěkně naložit originálním způsobem dokládá Anička od MoniSan.

Klepněte pro větší obrázek
Anička, foto: MoniSan

Jindy není fotografie záležitostí plánovaného uměleckého počinu, ale schopností dotknout se okamžiku, uchopit jej a vtipně se ho zmocnit, jak náležitě ilustruje snímek Roz-kroč-mo od Hotmandarin.

Klepněte pro větší obrázek
Roz-kroč-mo, foto: hotmandarin

A na závěr ještě tradiční a snadno poznatelný Nejmil s trojicí barevně sladěných sáňkařů – Summer Ride

Klepněte pro větší obrázek 
Summer Ride, foto: nejmil

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

45 Adam Kos

Fotografie týdne: když nevíme všechno

Fotografie týdne: když nevíme všechno

Jan Patočka ve svých textech často zdůrazňoval, že fenomény se zjevují postupně. Nikdy nevidíme žádnou věc v její úplnosti. Vždy zůstane alespoň kousek skrytý.

1 Michal Černý

Desítky pluginů pro Photoshop a Lightroom… stačí si vybrat z našeho seznamu

Desítky pluginů pro Photoshop a Lightroom… stačí si vybrat z našeho seznamu

Hledáte způsob, jak rozšířit možnosti svého fotografického editoru? Hledáte nástroj pro specifické úpravy, nebo komplexní prostředek pro celkovou editaci snímku? Obojí naleznete v našem článku.

1 Helena Vyplelová

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Nebudeme chodit kolem horké kaše – někdy prostě může nastat situace, kdy potřebujete ve fotografii změnit barvu části obrazu. Ukážeme vám, jak na to a přidáme tip pro grafické fajnšmekry.

14 Jan Homola

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Dva roky stará zrcadlovka EOS 200D se dnes dočkala nástupce s označením EOS 250D – podle výrobce se jedná o nejlehčí zrcadlovku na trhu, která nabídne výklopný a otočný displej.

21 Petr Březina

Efektivní práce s fotografiemi především pro začátečníky

Efektivní práce s fotografiemi především pro začátečníky

Prakticky u jakékoli činnosti, která se opakuje, je možné vytvořit si stereotypní návyky, které nám ušetří nejen čas, ale především zefektivní samotnou práci. Jaké by měly být návyky u fotografů?

8 Petr Březina

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Nový snímač, procesor, inovovaný autofokus, vylepšené možnosti natáčení videa, detailnější hledáček a dotykový displej… Seznamte se s poslední generací top modelů systému Fujifilm X.

46 Helena Vyplelová