Fotografie týdne: Four seasons: Winter

23. ledna 2013
TWEET SDÍLET
Myslíte si, že zima musí být vždy šedá a nevýrazná. Dívka na snímku ukazuje, že muže být dynamická, hlasitá a dokonce i barevná.

Střídání čtyř ročních období fascinovala středoevropské umělce (ale nejen je) dlouho. Snad nejznámějším zpracování problematiky uměleckým jazykem je Vivaldiho dílo Le quattro stagioni.

A již on ukázal, že zima není jen nudnou šedí, kterou je třeba přečkat v předtuše živého a barevného jara, ale že v sobě ukrývá také určitou krásu, dynamiku, pohyb, tajemství. Zima obvykle ničí nikoli nárazem či průtrží, ale naopak potichu, neslyšně. Nenápadnou vytrvalostí dokáže přetvářet přírodu, měnit chování zvířat i lidí.

A právě podobným způsobem uvažuje také Agience, která se pouští do svého zpracování konceptu čtyř ročních období. Dvě dominantní barvy napadnou zřejmě každého. Bílá, která odkazuje na sníh a led, ale také fialová, barva adventu, který dveře zimně vlastně otvírá. Pak je třeba připojit určitou symboliku – snad síly, krutosti či pevnosti. Právě tak lze zimu, v plné její kráse obvykle zakoušet.

Klepněte pro větší obrázek 
Four Seasons: Winter, foto: agience

Fotografie Four seasons: Winter sází na čtvercový formát, snad s odkazem na pravidelnost střídaní jednotlivých dob. A právě v tomto rámci pracuje s jednotlivými symboly. Bílé pozadí plné sněhu, ledu a jemně divákem viděná cesta v pozadí odkazuje na omezenost zimy, směřování času. Žena oděná fialovými šaty působí dynamicky, silně. Její rusé vlasy, mohou působit jako oheň hořící v krbu, aby zachoval život obyvatelům domu.

Do všeho pak vstupuje prvek větru, jako by snad byla otázka přežití více náhodou než pečlivě vybojovaným požehnáním moderní doby a technologií. A možná i prvek člověka, který v zimě nachází nejen smrt, ale vlastně také nový životní začátek, může být v tomto kontextu relativně pochopitelný.

Gratuluji autorovi k vydařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Téma zimy či pokročilého podzimu zpracovává také pan Adamec. Fotografií Sportovec možná odkazuje na novoroční předsevzetí, problematičnost zimního udržení si kondice nebo jen na zajímavou interakci běžce a chodce.

Klepněte pro větší obrázek 
Sportovec, foto: adamec

Neobvyklým způsobem zpracované industriální fotografie působí vždy poutavým dojmem. =úklid strusky= z Německa v podání v__m sází na HDR, dynamiku vody a přitažlivost ohně.

Klepněte pro větší obrázek 
=úklid strusky=, foto: v__m

Cesta za životem, poznáním, smrtí? Co je tím koncovým bodem ke kterému směřujeme a čím je naše cesta lemována? Stojí vůbec za to, se těmto podružnostem, které nás odvádějí od toho hlavního, věnovat? Tyto otázky si může klást každý, kdo se podívá na snímek Ke světlu.., jehož autorem je Ivanna.

Klepněte pro větší obrázek 
Ke světlu.., foto: Ivanna

A pohled na zimu ještě jednou, tentokráte v perspektivě krajinné, tak jak ji vymaloval na fotografii Zima fotograf meivk.

Klepněte pro větší obrázek 
Zima, foto: meivk

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

36 Petr Březina

Petr Březina
Technika
Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Fotografie týdne – o dešti jako pohledu do minulosti i do budoucnosti

Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne