Fotografie týdne: Džbánik

26. února 2019
TWEET SDÍLET
Co je to domov? Tuto základní otázku si klade téměř každý člověk, a přesto je těžké na ní nalézt jednoduchou odpověď. Před několika lety byla v hromadné dopravě reklama na projekt, který měl vést k hlubší solidaritě s bezdomovci a hlavním mottem bylo, že klíče nejsou samozřejmost.

Klíče od bytu mají dva hluboké významy. Tím prvním je, že do bytu či domu můžeme vejít jen tehdy, když k tomu máme právo, které je právě v klíči obsažené.

Ten, kdo má klíč, může daný prostor obývat. Druhý význam je neméně podstatný – klíč je symbolem bezpečí. Doma, je tam, kde jde o náš privátní prostor, který je ostře oddělený od veřejného. O prostor, do kterého se nikdo cizí nemůže dostat.

Kalvínská reformace v Ženevě způsobila, že bydlení v tomto městě je stále speciální tím, že v něm nemají byty ani domy téměř nikdy záclony. Domov zde ztratil rovinu radikální oddělenosti, více vstupuje do společného prostoru, ale také zde jsou klíče a zámky. Sociologie domova se pak věnuje například tomu, jak má člověk svůj příbytek upravený, co v něm má a nemá, jak prostor jeho domova vypadá.

Jan Sokol říká, že domov je místo, kde můžeme jít i po slepu a stejně víme, kde je talíř nebo lžíce. Je to místo, kde je řád. V dynamické proměně světa je domov tím stabilním a statickým. Dokonce fenomén dětského pokoje, tedy pokoje, který se musí v průběhu času přestavovat s tímto pohledem na stabilitu souvisí. Je to jiný pokoj než ten obytný. Je oddělený, změny z něj se do okolního prostoru nešíří. Dětský pokoj je zdrojem chaosu, který v domově nemá co pohledávat. Proto ho uzavíráme, dáváme na okraj.

Klepněte pro větší obrázek 
Džbánik, foto: Zoran 2

K tomu, abychom ale mohli mít domov skutečně takto stabilní je třeba dvou věcí. Tou první je nějaká osobní stabilita. Musíme vědět, jak jej chceme uspořádat a proč. Obraz domova je pak zrcadlem toho, jak uspořádáváme sami sebe. Druhou nezbytnou podmínkou jsou ale také síly a prostředky pro jeho udržování.

Jan Patočka hovoří o domově a dálavě, jako o dvou úběžnících, se kterými se můžeme v životě setkat. Domov zde není něco zcela trvalého, ale postupné stávání se, hledání a prohlubování způsobu fungování prostoru, který obýváme. Tak jak se mění člověk, mění se také jeho byt. Je to snoubení se nejvlastnějšího přirozeného světa a změny, substrát změny vlastního já. Přesto Patočka upozorňuje, že domov může být i místem, ze kterého utíkáme. Může být obrazem upuštění starého člověka a snahou o konstituci nového. A pokud takových útěků není příliš mnoho, mají rozměr nutné a smysluplné katarze, bránící bytí, aby se stalo statické.

A zde se opět vracíme k podmínce síly. Aby taková změna byla možná, musí mít člověk sílu na to, k radikálnímu pohybu přistoupit. Tento pohyb vyžaduje odvahu, protože znamená krok do neznáma. A současně je přijetím břímě souvisejícího s tím, jak je třeba toto obydlí udržovat. Martin Heidegger v této souvislosti upozorňuje, že bydlení není trpným dlením v prefabrikované struktuře nachystaného typizovaného bytu. Bydlení je proces utváření a budování světa v naší nejbližší blízkosti. Může to být práce rukou, stejně jako činnost ducha, která tento prostor přetváří. I dožívání v něm na prahu stáří je stále procesem přeměny světa, do kterého sami sebe umísťujeme.

Snímek Džbánik od Zoran 2 je součástí dlouhodobého fotografického projektu, který vstupuje do hlubin prožívání životů lidí na vesnici, stáří spojeného s místem a způsobem žití, které dnes nemusí být úplně snadno pochopitelné. Jeho snímky mají tedy funkci překladu – snaží se nabídnout možnost vstoupit do jejich světa a pochopit jej. V tichu, bez invaze vlastního já.

Gratuluji autorovi ke krásnému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Milena Hertlová pracuje s tématem, které je v mnoha ohledech podobné předchozímu snímku. Snaží se ukázat, že bytí někde mezi, na pomezí prostor k životu může být ztracením i šancí pro změnu. Snímek nese název V meziprostoru.

Klepněte pro větší obrázek 
V meziprostoru, foto: Milena Hertlová

Rouzi nabízí snímek stínový, jako ilustraci Platonova podobenství o jeskyni. Jen se snaží z něj udělat téma bližší, emočně naladěnější, jasnější. 

Klepněte pro větší obrázek 
..., foto: ...rouzi...

Fotografie krajinářská, technicky pěkná, dynamická, tradičně pojatá. Tak by se dal popsat snímek Isle of Skye - Fairy Pools od djicee.

Klepněte pro větší obrázek 
Isle of Sky – Fairy Pools, foto: djicee

A na závěr ještě pohled na to, jak pěkné a z různých stran studovatelné mohou být kreativní kaňky na snímku … od Ivana 76.

Klepněte pro větší obrázek 
..., foto: Ivan 76
 

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová

11 fotoaparátů s výměnnou optikou, které se dnes nejvíc vyplatí koupit

11 fotoaparátů s výměnnou optikou, které se dnes nejvíc vyplatí koupit

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s vyměnitelným objektivem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

92 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

16 Petr Březina

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

2 Adam Kos