Fotografie týdne: dva daleko od sebe

4. září 2013
TWEET SDÍLET
Dva stromy uprostřed vyschlé krajiny, spojené svým druhem, ale navzájem tak daleko od sebe, že si nerozumí, nemohou si poskytnout stín ani jinou oporu.

Snímek s názvem dva daleko od sebe ukazuje pohled do – na první pohled nezajímavé a jen velice málo živé – krajiny, nad kterou se rýsují do oparu zahalené kopce. Střechou celé scenérie je jednolitá obloha. Nestojí zde nic více a nic méně než pár stromů.

Oba představují stejný rostlinný druh, oba mají svůj kmen složitě prohnutý a na něm se rozkládá zdravá zelená koruna. Ve svém stínu jakoby vytvářeli ostrůvky života, prostor, ve kterém se dá schovat před žhavým sluncem. Autor jde ale s interpretací dál – oba objekty stojí od sebe daleko, takže si nemohou být oporou, svůj stín sdílet. Je mezi nimi jen suchá vyprahlá země, každý je zde sám za sebe a druhý je mu lhostejný. Za osobní dokonalostí se může skrývat nezájem o druhého, smazání jiných, než čistě formálních vztahů, daných příslušnosti k místu, rodu, kultuře.

Diagonála snímku je mírně posunutá vzhůru, tak aby zde vynikly jak oba stromy, a také charakter pouště, která je lemována horami. Ty jsou dalším dominantním prvkem, který jakoby odkazoval na určité nebezpečí, před kterým by se oba stromy měly navzájem chránit, ale nečiní tak.

Klepněte pro větší obrázek 
dva daleko od sebe, foto: vladimír N

Fotografie, jejím autorem je vladimir N. z hlediska kompozice sází na zlatý řez, do kterého umísťuje první bližší strom. Barvy jsou tlumené a volené tak, aby dobře dokreslovali monumentálnost a rozlehlost krajiny. Takto vytvořená kompozice působí zdařilým a pěkným dojmem.

Mezi stromy se nachází ještě jeden zajímavý prvek – skála, kterou jakoby (díky perspektivě) obepínal bližší strom a druhý ji činil oporu z třetí strany. Stává se tak jakýmsi obrazem tvrdosti a pevnosti osamění, které rámují samotní aktéři.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak by měl vypadat nadšený fotograf? Nedávno obletěl svět snímek s mužem, kterému hořeli boty i stativ, zatímco fotil. Jinou odpověď nabízí Auge s obrázkem …, když ukazuje nadšení méně akční, ale zato hluboké, osobní, bytostní, angažované.

Klepněte pro větší obrázek 
..., foto: auge

Mikoudelka si jako svůj objekt k focení vybral klasickou tonetku a mokrý deštník. Zbytek dodělalo krásné světlo a autorův um. Fotografie nese název po dešti a zaujme především zmíněným světelným provedením i barevností.

Klepněte pro větší obrázek 
Po dešti .., foto: mikoudelka

Ne úplné tradiční snímek rodiny vytvořil Bullss na snímku Generace. Snaží se přitom ukázat integritu, posloupnost i provázanost celé rodiny, kde jeden čerpá od druhého a jsou si navzájem blízcí.

Klepněte pro větší obrázek 
Generace, foto: Bullss

Na závěr ještě jeden snímek s názvem ... a kam dál?, na kterém šebin zachycuje nerozhodného cyklistu na ulici spočívajícího na okamžik na lavičce.

Klepněte pro větší obrázek 
...a kam dál, foto: šebin

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne


Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Povedená fotografie by měla mít nejen svoji specifickou atmosféru a povedenou kompozici, ale zejména by měla být ostrá.

Petr Březina
Fotoškola
Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Petr Březina
Blesky a světlaTechnika
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Olympus se mění na OM System

Olympus se mění na OM System

Petr Březina
OM SystemOlympus
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr Březina
Full-frame
6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

Světelnost je jedním z velmi důležitých parametrů při výběru objektivu. Znáte ty nejsvětelnější kousky, které se v průběhu let objevily na trhu?

Petr Březina
Technika
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Helena Vyplelová
Průvodce nákupem
Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

Petr Březina
Technika