Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

24. července 2018
TWEET SDÍLET
Od samotného začátku filozofie existoval spor o to, jak je možné, že něco poznáváme, respektive, jaký je vztah mezi poznávaným a poznávajícím. Člověk v naivním pohledu může propadnout dvěma extrémům, které jsou ale dlouhodobě obtížně udržitelné.

Tím prvním je solipsismus – má mysl nemá s myslí druhého příliš mnoho společného. Poznání je čistě subjektivní záležitostí a každý poznáváme po svém. Ostatně také v lidové mluvě uslyšíme, že někdo něco přehlédl nebo slyší jen to, co chce. To vše jsou postoje totální diference jedince od světa a vztažení k vlastnímu subjektu.

Proti tomu bude stát jistý pozitivistický empirický postoj (vycházející z antické tradice) – existuje jedna příroda a jedna pravda. Člověk ji může poznávat diferencovaně, možná chybně a snad také něco přehlédne. Ale poznávání jako takové je participací na poznávání transcendentní a univerzálně existující pravdy.

George Herbert Mead přišel s teorií pravdy založené na sociálních vazbách. Naše poznání sice s pravdou, jako objektivně existující daností vnějšího světa určitým způsobem souvisí, ostatně také naše poznávání a bytí je ve světě přírody, tedy v onom objektivizujícím světě ukotveno. Ale veškeré poznání probíhá skrze sociální struktury a kontexty. Poznání je otázkou hlubokého zapuštění se do společnosti a sociálních interakcí.

Klepněte pro větší obrázek
Dáma v okně, foto: zaom eighty

Ještě v polovině minulého století řada psychologů věřila, že testy, které mají k dispozici jsou relativně nezávislé na konkrétních sociálních a kulturních determinantech. Postupně se ale ukázalo, že triviální kvantifikační testování není možné používat na srovnávání jedince vůči populaci, protože naopak na těchto determinantech záleží významným způsobem. Takže například testování IQ Romů oproti většinové populaci není možné nijak vyhodnotit. Snad jen tak, že test je nastavený tak, že má zvýšené skóre u jedné z daných porovnávaných skupin.

Také snímek Dáma v okně pracuje s jistým kulturním či sociálním předporozuměním. Aby mu člověk rozuměl, musí vědět, co má vidět a jak to má vypadat. A ideálně mít k dispozici další asociace, které pomohou k promýšlení společného kontextu či sítě vztahů daného poznání – známe La Dame aux camélias od Dumase mladšího, Dámu s hranostajem od da Vinciho, nebo Dámu s psíčkem od Čechova. To vše vytváří naše sítě chápání toho, co se před námi na pozadí zeleného závěsu odehrává. Snad více v naší mysli než ve skutečnosti.

Autorem snímku je zaom eighty, který otevírá prostor ke snění a fantaziím. Gratuluji mu k pěknému snímku a dovolím si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Nejmil umí mimořádně zajímavě fotografovat lidi (ženy) v netradičních pózách a barvách. Dává tak scénám zvláštní rozměr neživého výjevu, který je ale spojen s tušeným pohybem osob. Snímek Warm-up #2 ve žluto-modrém provedení to jen dokresluje.

Klepněte pro větší obrázek
Warm-up #2, foto: nejmil

lustrování VII je hrou se slovy i světlem, s kompozicí i sdělením. Snímek nabízí možnost individuálního rozmýšlení, co že je na něm zachyceno. Autorem je francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
lustrování VII, foto: francoaise

Když se řekne... vylít kýbl špíny je ukázkou toho, jak se fotograf umí dívat na svět, nacházet v něm zajímavá místa a poté je jasně a vtipně pojmenovat. Autorem je No21.

Klepněte pro větší obrázek
Když se řekne... vylít kýbl špíny, foto: No21

K čemu je most, po kterém již nikdo nechodí a nic po něm nejede? O čem by asi přemýšlel, kdyby měl mysl? Smysl věcem mohou dát, jak ukázal Mead, vztahy. A právě takový vztah konstituoval snímek Starý most.. od honzj. Zákaz vstupu jakoby pominul a smysl existence se alespoň na několik okamžiků vynořil – pro fotografa i diváka.

Klepněte pro větší obrázek
Starý most..., foto: honzj

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Instax mini LiPlay: hybridní foťák s tiskárnou a zápisem zvuku do fotografie

Instax mini LiPlay: hybridní foťák s tiskárnou a zápisem zvuku do fotografie

Instax mini LiPlay je dosud nejmenší a nejlehčí model a jako první umí zaznamenávat prostřednictvím QR kódu zvuk přímo do snímku.

1 Helena Vyplelová

Fujifilm GFX100 – nový středoformát se 102 Mpx a 4K videem

Fujifilm GFX100 – nový středoformát se 102 Mpx a 4K videem

Nová bezzrcadlovka řady GFX od Fujifilmu přináší obří rozlišení ostření s fázovou detekcí a stabilizované 4K video.

41 Petr Březina

Byla jsem v Černobylu a pojedu tam znovu… [cestopis]

Byla jsem v Černobylu a pojedu tam znovu… [cestopis]

Byli jsme celkem čtyři a měli jediný společný cíl – vidět Černobyl a Pripjať.

15 Zuzana Součková

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Nový snímač, procesor, inovovaný autofokus, vylepšené možnosti natáčení videa, detailnější hledáček a dotykový displej… Seznamte se s poslední generací top modelů systému Fujifilm X.

46 Helena Vyplelová

Extrémně jednoduchá dlouhá expozice s aplikací Spectre

Extrémně jednoduchá dlouhá expozice s aplikací Spectre

Mobilní fotografie má jiná specifika, než ta „dospělá“. Mobilní fotografové totiž nemají takové požadavky na manuální nastavení a často sáhnou po jednoduchém řešení, které vše obstará za ně.

1 Adam Kos