Fotografie týdne a vousatý muž

Fotografie týdne a vousatý muž

Pohled staršího muže směřuje někam, kam nemůžeme vidět. Za jeho očima se odvíjí celý jeho život..

Jedním z nejlépe hodnocených záběrů, které se za poslední týden objevily v Galerii, je bezesporu takřka bezejmenné dílko od slovenské autorky, dobře známé pod přezdívkou Lenyka. Z oblasti přírody a sportu se tak po určité době opět vracíme do říše portrétů mezi oduševněle působící černobílé snímky s puncem klasického fotografického umění. Právě taková je aktuální Fotografie týdne.

Portrétovat konkrétního člověka je možno několika způsoby. Nemusí jít právě o malířství; portrét může být také filmový či literární. Všechny se však snaží postihnout určitého jedince i jeho nitro se všemi náležitostmi. A proto na jemně tónované portrétní fotografii vidíme na čele staršího muže všechny vrásky od smíchu i od starostí. Pozadí je příjemné, ale jeho úlohou je hlavně nenápadnost.

 vousac.jpg
portrét II; foto: Lenyka

Díky malé hloubce ostrosti je naše pozornost přitahována zejména na obličej; vlasy s pozadím pomalu splývají. To, že je zde použit velmi razantní ořez scény, podporuje zajímavost a jistou dynamiku. Podporuje ji také směr pohledu. Je to paradoxní: to, co nás zajímá, je člověk; my však nezajímáme jeho, pohled má upřený na někoho vedle nás. Někam, kam nemůžeme vidět...

Jednou z nejzajímavějších vlastností černobílé fotografie je nepochybně schopnost umocnit působivost všech strukturálních odlišností na fotografovaném objektu. Obyčejný ustaraný starší člověk má v tomto směru nesmírně zajímavý obličej, ozdobený plejádou již zmíněných vrásek, pórů, pih a stínů, které vytvářejí nezaměnitelnou individualitu daného snímku i portrétované osoby. Snímek má mnoho prvků, na nichž má oko diváka možnost uvíznout: křovina černobílého vousu a oči, které toho již mnoho viděly, jsou jen některými z nich.

Bezejmenný „portrét II“ je ukázkou kvalitní fotografické práce člověka, pro něhož je černobílá fotografie takřka denním chlebem. Autorka se prezentuje zajímavými ukázkami práce s lidmi, její snímky mívají až psychologický podtón. Dříve jsme vídali převážně její snímky s rostlinami a dětmi; v současné době produkuje především výrazově silné portréty. Její tvorba je kompozičně jednoduchá, ovšem s překvapivě silným účinkem a stále prochází vývojem. Jsme zvědavi na další práci. Gratulujeme!

Určitě si přečtěte

Články odjinud