Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění

26. ledna 2012
TWEET SDÍLET
Fotograf týdne: Man Ray – povýšil fotografii na umění
Všestranný modernistický umělec amerického původu Man Ray je příkladem osobnosti pro kterou byla fotografie pouze jednou z četných uměleckých technik.

Man Ray, vlastním jménem Emmanuel Rudzitsky (27. 8. 1890 – 18. 11. 1976), vyrůstal v New Yorku a ovlivnili jej umělci jako Paul Cézanne, Auguste Rodin, Pablo Picasso, Henri Matisse nebo Marcel Duchamp.

Již na začátku samostatné umělecké dráhy začal fotografovat – zprvu jen dokumentoval svá i cizí výtvarná díla, ale brzy se naučil fotografii používat i k tvorbě samostatných uměleckých děl. Se svým dadaismem v New Yorku příliš nepochodil, a tak se roku 1921 odstěhoval do Paříže, kde se stal součástí umělecké komunity. V jeho pařížských začátcích hrála fotografie významnou roli – byla mu zdrojem obživy.

Man Rayovy portréty a módní snímky byly úspěšné a prosadily se do předních časopisů. Zachytil řadu významných osobností kulturního života (Georges Braque, Jean Cocteau, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, James Joyce, Ernest Hemingway, Henri Matisse, Joan Miró, Pablo Picasso, Marcel Proust a mnohé další).

Fotografie mu ale byla nejen zdrojem financí. Pro surrealistického umělce se fotografie stala výrazovým prostředkem díky nejrůznějším metodám manipulace s realitou. Fotomontáž, americká retuš, nejrůznější filtry, úpravy při zvětšování, Sabatierův efekt, fotogramy atd. umožnily, aby fotografie dosáhla abstraktního výrazu.

V roce 1940 opustil Paříž a přesídlil do Los Angeles, kde žil až do roku 1951. Po návratu už se věnoval hlavně malbě (větší část jeho známých fotografií pochází z předválečného období).

Umělce jako je Man Ray je v rámci dějin fotografie poměrně obtížné zařadit. Již za svého dost dlouhého života dosáhl značné proslulosti a nepochybně má významný podíl na tom, že fotografie byla uznána jako umělecký obor. Z dnešního pohledu představují jeho „čistě umělecké“ fotografie již spíše slepou větev vývoje – současnost nabízí umělcům nepřeberné množství jiných technických prostředků a není nutné využívat fotografii, pro kterou abstrakce přeci jen není přirozená.

FOTOGALERIE

http://www.manray-photo.com/catalog/index.php

Klepněte pro větší obrázek 
Oficiální stránky správce autorských práv – The Man Ray Trust)

Další informace

http://museum.icp.org/museum/exhibitions/man_ray/mr_bio.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_Ray

Témata článku: Kultura, Fotografové

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Sociologie se, jako většina společenských věd, nachází v jistém pnutí. Na jedné straně se snaží popsat procesy, jevy, spojení, která ve společnosti můžeme nacházet. Jde vlastně o činnost, která jako by se snažila zjistit si odstup od zkoumané skutečnosti.

Michal Černý

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Gravidita je příznačná silou pocitů, které dokáže hra světel a stínů zachytit lépe, než cokoliv jiného. Následující výběr aktů ukazuje, že tento žánr není cizí ani našim čtenářům.

DIGIarena.cz

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

35 Petr Březina