Fotograf týdne: Alfred Stieglitz – fotograf a galerista

9. února 2012
TWEET SDÍLET
Alfred Stieglitz se déle věnoval výstavní činnosti než vlastnímu fotografování. Fotografii se snažil osvobodit od její závislosti na malířství.

Význam amerického umělce Alfreda Stieglitze (1. ledna 1864 až 13. července 1946) dost možná spíš než ve fotografiích samotných leží v propagační činnosti. Kromě vlastních děl publikoval množství článků o fotografii, byl postupně redaktorem několika fotografických časopisů a výrazně se podílel na organizaci fotografického života ve Spojených státech.

Klepněte pro větší obrázek
Alfred Stieglitz v roce 1902 (foto: Gertrude Käsebier)

Stieglitz ve svých galeriích v New Yorku vystavoval díla slavných i začínajících amerických i evropských umělců; nejen fotografů. Díky této činnosti získal ve světě soudobé fotografie značný vliv, protože jako redaktor nebo galerista ovlivňoval – dost autoritativně – výběr autorů a děl.  

Výstavní činnosti se věnoval déle než vlastnímu fotografování. Vůdčí myšlenkou mu byla prezentace fotografie jako samostatného uměleckého odvětví a její osvobození od závislosti na malířství. V roce 1901 ostatně organizoval první výhradně fotografickou soutěžní výstavu. Tvrdé střety s oponenty a vysoké pracovní nasazení se podepsaly na jeho zdraví.

Klepněte pro větší obrázek
Autoportrét Alfreda Stieglitze a jeho první ženy Emmeline, přibližně z roku 1915. Přestože se snímek přisuzuje Stieglitzovi, jeho autorem může být Edward Steicher nebo Frank Eugene. Fotografie je vytvořena technikou Autochrome 

Jako fotograf Stieglitz nejprve napodoboval tvorbu malířů, jak bylo tehdy obvyklé. Brzy ale začal směřovat k zachycení reality, k naturalistické fotografii, která využila schopnosti fotoaparátu zachytit krátký okamžik. Používal už přístroje umožňující fotografování z ruky. V tom je obvykle spatřován jeho velký přínos vývoji fotografie – oproštění se od vazby na malířství a prosté zachycení reality bez větších úprav nebo manipulace pomocí nejrůznějších technik.

Fotil ale i portréty a volné kompozice či abstraktní cykly fotografií mraků. Poměrně slavná je i jeho dlouholetá série fotografií malířky a jeho druhé ženy Georgie O'Keeffeové. Její portréty a akty zachycují vývoj osobnosti.

Výběr nejslavnějších fotografií

Klepněte pro větší obrázek
Zima na páté avenue (1892)
Klepněte pro větší obrázek
Konečná (1892)
Klepněte pro větší obrázek
Mezipalubí (1907) 

Další informace

Témata článku: Kultura, Fotografové

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

14 Petr Březina

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

5 Helena Vyplelová

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

52 Adam Kos

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

Helena Vyplelová

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý