Fotoblog je dobrý k chlubení i jako reklama

Fotoblog je dobrý k chlubení i jako reklama

Fotoblogy jsou fenoménem dnešního publikování snímků a těší se oblibě jak mezi amatéry, tak u profesionálních fotografů. Víte ale, jak a kde si takový blog můžete založit?

Význam slova fotoblog není úplně jednoznačný. My jím nicméně budeme myslet pravidelné a opakované publikování fotografií, které jsou doplněny nějakým komentářem či klíčovými slovy. Pokud se podíváme na to, k čemu je fotoblog vlastně dobrý, pak je možné najít několik základních oblastí.

Předně dáváte světu poměrně pravidelnou informaci o tom, co fotíte a že fotíte. Jedná se o relativně snadnou cestu, jak si získat komunitu diváků – ti mají přístup k vaší tvorbě, mohou ji odebírat pomocí RSS, diskutovat o ní atp. Může se tedy jednat o poměrně dobrou reklamu. Řada fotoblogů nabízí velice kvalitní šablony, takže i samotné prezentování fotografií je po estetické stránce na úrovni.

Dalším nezanedbatelným aspektem je komunita, která vás může (podobně jako u nás v Galerii) kritikou a připomínkami posunout dále, upozornit vás na chyby nebo vás přivést k tomu, že budete o snímcích více přemýšlet. Poměrně důležité také je, že periodicita motivuje k tomu, aby fotografové tvořili pravidelně, což je především u amatérů poměrně častý kámen úrazu. Pro ně může mít tedy fotoblog také výchovný účel.

Obecně je možné fotoblogy rozdělit do dvou základních skupin. Jednak jsou to služby na prezentaci fotografií zaměřené (a těm se budeme věnovat především) a pak jsou to také klasické blogovací systémy, na které místo textu nahrajete snímky. Toto řešení má své světlé i stinné stránky. Máte k dispozici editační prostředí pro delší texty, můžete vkládat větší množství snímků a je možné jít cestou více diskusní.

Navíc služby jako Blogger nabízejí řadu pokročilých funkcí (jako třeba statistiky návštěvnosti, přenositelnost blogu, zálohování atd.) nebo možnost přivydělávat si reklamou. Na druhou stranu není k dispozici opravdu komfortní prostředí pro prohlížení snímků, EXIF informace musíte vkládat ručně a hůře se buduje pravidelná odborná komunita. Jako příklad takového fotoblogu je možné uvést například Foto-Book, který je po všech stránkách úspěšný a kvalitní.

My se zde zaměříme především na specializované služby, které jsou na fotoblogy určeny. Řazení je abecední.

Aminus3

Jedna z nejrobustnějších a nejlépe řešených služeb, určených pro fotoblogy nabízí základní funkce zdarma. Za některé pokročilé si ale budete muset připlatit. Každý den je možné publikovat jen jednu fotografii, nabízí se ovšem i možnost si snímky přednahrávat dopředu. Každý snímek je možné zařadit do určité kategorie, přiřknout mu klíčová slova, popisek nebo třeba připojit rámeček. Velice dobře funguje návaznost na sociální sítě. Další výhodou této služby je vzhled blogu – výběr šablon je velice bohatý a vybere si opravdu každý.

V placené verzi za 45 dolarů ročně máte k dispozici nahrávání bez omezené velikosti snímku, propojení s Google Analytics nebo možnost do snímků vkládat vodoznak či je ještě před zveřejněním upravovat. Nevýhodou je tu poněkud zmatená administrace, ale s tou se dá časem sžít. Pokud se zajímáte o dění kolem fotografování, jistě oceníte také servírování novinek, zajímavých snímků či odkazů přímo na titulní stránce administrace.

ftb-aminus3.jpg 
www.aminus3.com

EyeFetch

EyeFetch představuje službu velice silně orientovanou na sociální síť mezi fotografy. Pokud se tedy chcete družit, získávat nové kontakty či diváky, pak pro vás může být EyeFerch zajímavou službou. Aktuálně má asi 36 tisíc uživatelů a jejich počet utěšeně roste. Můžete si na jeden účet vytvořit vícero blogů, nahrávat až 4 snímky za den a ke každému snímku přidávat popisky či tagy. Nevýhodou je, že aplikace nezvládá diakritiku a nabízí jen minimální možnosti v nastavení toho, jak bude blog vypadat. Hodí se tak spíše pro ty, kteří chtějí komunitně žít. Tomu je podřízena také celá struktura ovládání – můžete jednoduše spravovat přátele, komunikovat s nimi atp.

Služba bude užitečná především začátečníkům – k dispozici je řada návodů, tipů a již zmíněná čilá komunita, která je připravena vám poradit. Pro pokročilejší uživatele, kteří nevyhledávají fotografické sociální sítě, ale určená příliš nebude.

ftb-eyefetch.jpg 
www.eyefetch.com

Photoposts

Photoposts patří mezi nejznámější stránky zajišťující provoz fotoblogů. Jeho velkou výhodou je rychlost, jednoduchost a poměrně velká nabídka šablon, ze kterých si může fotograf vybírat. Služba je určená především pro vyzrálejší autory a tak již během založení blogu je nutné vybrat kategorii, do které budete především přispívat. Web vám na oplátku zajistí možnost snadného vyhledávání vašich děl.

Bohužel je služba zatížena velkým množstvím chyb – ať již během registrace, nahrávání snímků nebo jejich mazání. Ty jsou poměrně často natolik nepříjemné, že je otázkou, zda se Photoposts vyplatí používat.

ftb-photoposts.jpg 
www.photoposts.net

Fotíme a sdílíme

Mezi další služby, které umožňují provozovat fotoblogy, patří například Photoblog, který má silnou komunitu, ale na druhé straně dojem kazí všudypřítomná reklama. Z českých služeb je možné zmínit například projekt Fotíme, kde ale vaše počáteční snímky musí projít schvalovacím řízením.

ftb-fotime.jpg 
www.fotime.com

Mnoho autorů v poslední době navíc preferuje publikování snímků na sociálních sítích. To je ale nepraktické hned z několika důvodů – jednak jsou to problémy s autorskými právy, dále pak máte omezenou kvalitu zobrazovaných snímků (např. na Facebooku) a v neposlední řadě nemáte pěkně pohromadě celé portfolio.

Dalším řešením je vytvoření fotoblogu na vlastní doméně, například s použitím Pixelpost, což je již poněkud náročnější. Osobně je mi z uvedeného výběru nejvíce sympatický Aminus3 a myslím, že většině uživatelů bude poměrně bohatě dostačovat i v bezplatné verzi. Další řešení, které je možné zvážit, je spojení Blogger a Picasa, což je vhodné tam, kde slovo k obrazu hraje podstatnou roli.

Určitě si přečtěte

Články odjinud