Fotobanky prodávají miliardy snímků pro trénink AI. Samy si tím však podřezávají větev | Ilustrace: AI Midjourney

Ilustrace: AI Midjourney

Fotobanky prodávají miliardy snímků pro trénink AI. Samy si tím však podřezávají větev

Fotobanky si našly výnosný byznys, který jim krátkodobě pomůže, ale dlouhodobě možná ublíží. Začaly totiž ve velkém licencovat fotografie internetovým gigantům, kteří na nich trénují své systémy umělé inteligence, aby pak podle textového zadání mohly generovat umělé snímky nerozeznatelné od skutečných fotek. Tuto AI pak budou samy nabízet zdarma či za úplatu, aby jejich uživatelé nechodili do fotobank.

Agentura Reuters oslovila přední provozovatele fotobank a jejich zástupci potvrdili, že s firmami uzavírají smlouvy v hodnotách desítek milionů dolarů. Shutterstock s databází čítající miliardu fotek už údajně spolupracuje s Applem, Amazonem, Googlem a Metou. Firmy platí mezi 25 až 50 miliony dolary.

Freepik s databází 200 milionů snímků, už má dvě smlouvy s velkými firmami, a dalších pět je na spadnutí. Photobucket s 13 miliardami fotek a videí už také nějaké velké kontrakty má, ale detaily neznáme. Ani provozovatelé fotobank, ani tvůrci AI nechtějí situaci komentovat.

Podle Reuters stojí licence o dvou centů do jednoho dolaru za fotografii. Ceny se mohou lišit dle specifického zadání, žánru, ale i velikosti zákazníka. Agenturou oslovená společnost Denifed.ai, která se na licencování fotek pro využití AI specializuje, pak přiznala, že firmy jsou ochotné platit až dolar či dva za fotografie. Ceny snímků zobrazujících nahotu, se ale šplhají až na 5 až 7 dolarů.

Prodávají i vydavatelé

Apple přesně za dva měsíce odstartuje konferenci WWDC a ukáže na ní svou první generativní AI. Co všechno bude umět, zatím nevíme. Zjevně ale má plány také s generováním obrázků. V poslední týdnech totiž prosakují informace, jak ve velkém oslovuje přední vydavatele, u nichž si také chce licencovat data na trénink umělé inteligence. Dle zákulisních zdrojů vyplývá, že kontaktovala NBC News a vydavatelství Condé Nast (Vogue, The New Yorker) či IAC (The Daily Beast, People).

OpenAI provozující ChatGPT nebo obrazový generátor Dall-E pak uzavřela licenční dohody s tiskovými agenturami Associated Press, Axel Springer a Thomson Reuters.

Právě tiskové agentury nebo fotobanky zaměřující se na reportážní a produktové fotografie či snímky skutečných míst a lidí, se o přežití nemusí bát, protože taková data budou vždy cenná například ve zpravodajství. Krajinky, anonymní lidé v různých situacích a jiná abstraktnější díla ale s nástupem generované AI začnou být postradatelné.

Určitě si přečtěte

Články odjinud