Focení extrémních sportů

27. března 2010
TWEET SDÍLET
Light Garden Academy připravila nové výukové DVD na téma focení extrémních sportů. Má potenciál zaujmout právě vás? Co vše vás naučí?

Vzpomenu-li si na své vlastní fotografické začátky, uvědomuji si, kolikrát jsem sám musel „objevit Ameriku“, abych dosáhl požadovaného cíle a při tomto slepém tápání věděl, že se snažím o něco, co už dávno přede mnou objevil někdo jiný. Potíž byla v tom, že jsem neměl potřebné vodítko – návod, postup, či znalost technologie. Přestože je v dnešní době k dispozici spousta literatury a internet je sám o sobě ohromným zdrojem vědomostí, stále ještě jsou oblasti zmapované nedostatečně a zejména pro začínající „objevitele“ působící nedosažitelně, či skrytě.

Know-how je k nezaplacení

Oč tu jde především, je know-how, a to si každý profesionál chrání přinejmenším stejně dobře jako svoji fotovýbavu, jelikož na obojím závisí jeho obživa a úspěch ve fotografii. Dostupné informační zdroje, nebo i workshopy, kterých je víc než dost, se stále dokola věnují především základním technikám, ať už jde o postupy při focení, nebo fotografickou postprodukci, přičemž špičkové praktiky, nebo specializované oblasti, zůstávají (snad cíleně) nezmapovány.

Klepněte pro větší obrázek

Malou revoluci v tomto přístupu již druhým rokem prosazuje tým kolem módního fotografa Stanislava Petery, jenž – nyní pod hlavičkou svébytné „akademie“ – vytváří výukové materiály a kurzy, ve kterých se přední odborníci v komerční fotografii poměrně otevřeně svěřují zájemcům ochotným zaplatit si za takovou lekci.

Jak se fotí bikeři

Nejnovějším přírůstkem Light Garden Academy je DVD seminář věnovaný fotografování extrémních sportů podle Dana Vojtěcha. V referencích tohoto mladého fotografa najdete mimo jiné vítězství v soutěži Nikon Number One, ostatně Nikon, jako prémiovou značku, Vojtěch oficiálně reprezentuje u nás i v zahraničí. Jeho díla nejčastěji uvidíte v magazínech Dirtbiker a Board.

Vzhledem k tomu, že sám začínal „od píky“, s jedním levným systémovým bleskem a základním objektivem, bere při svém výkladu ohled na finanční možnosti a vědomosti začínajících fotografů. Těm mnohdy brání v rozletu zbytečné předsudky o tom, že jen s velmi drahou výbavou dosáhnou uspokojivých výsledků, přičemž opak je pravdou, začít se dá i s málem. Především osobní představivost, kreativita a z nich plynoucí postupné úspěchy, jsou potom odrazovým můstkem k vyšším levelům, kde si již můžete dovolit nákladná světla a přenosné bateriové generátory.

Klepněte pro větší obrázek 

V celkem pěti kapitolách vás Dan Vojtěch provede problematikou focení extrémních sportů (prakticky ale jen „bikerů“, což je trochu škoda, byť jde o různé disciplíny). V každé kapitole se výrazněji soustředí na konkrétní fotografickou problematiku a postupně vás tak seznámí se svými tipy pro ostření, svícení, nebo např. tvorbu časosběrných snímků, jež zachycují pohybovou sekvenci sportovního úkonu v jednom obrazu.

Ukáže vám cestu, dál už musíte sami

Prezentační schopnosti ústředního protagonisty sice nejsou vytříbené natolik, jako jeho dovednosti ve fotografii, to mu ale snadno prominete, jelikož vám svěří spoustu praktických postřehů. Spíš než didaktická příručka záznam celkově působí dojmem rozmluvy mezi přáteli na způsob „pojď sem, hele, já ti teď ukážu, jak se to fotí“. Bezesporu dobrý záměr trochu kazí nedostatečná dramaturgie a několik hluchých míst – omluvou budiž, že je to první dílko svého druhu a lze předpokládat, že třeba i na základě této recenze jeho autoři na navazujících materiálech ještě zapracují.

Klepněte pro větší obrázek 

Když se tedy vrátím k úvodu, řekl bych, že DVD „Fotografie extrémních sportů“ sice má své mouchy a jeho obsah nepůsobí tak „nablýskaně“, jak bych si za tisíc korun představoval, ovšem být začínajícím fotografem toužícím po tom prosadit se časem v některém ze sportovních médií, vnímal bych takovou částku jako přijatelnou investici pro počáteční rozjezd. Dan Vojtěch vám s upřímností sobě vlastní poví, jak právě on fotí extrémní sporty a naznačí cesty k tomu, aby i vaše snímky šílenců na kolech, skatech, nebo snowboardech působily podobně dynamicky a pestře, jako ty jeho, jež už doprovází loga prvotřídních sportovních značek.

Témata článku: Fotoškola


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

Petr Březina
Technika
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem