Festivalová fotografie: Méně je někdy více

22. března 2007
TWEET SDÍLET
Přinášíme rady a tipy pro fotografování na festivalech. Tentokrát se budeme věnovat hlavně záznamu větších akcí na volném prostranství. (SK)

Prvý príklad je z jedného minuloročného festivalu, kde na jednom z otvorených pódií vystúpila folklórna formácia Muzsikás Ensemble. Všetci hudobníci (s výnimkou speváčky) boli odetí v čiernom. Po správnom exponovaní (±0 čiže nulová odchýlka od ideálnej expozície nameranej aparátom) sa javil fotografovaný kontrabasista na displeji aparátu príliš tmavo.

Preexponoval som fotku použitím dlhšieho času závierky. Následne som urobil dve podexponované snímky s hodnotou času o dve a štyri hodnoty kratšou ako ideálna hodnota nameraná fotoaparátom.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F5,5, čas 1/125 sekundy, ISO 50. Obloha za postavou je beznádejne prepálená

Pri preexponovanej snímke sú síce detaily postavy, oblečenia a nástroja prekreslené, obloha však zostáva beznádejne prepálená. Za hudobníkom sa nachádzajú jemné línie lán konštrukcie pódia, ktoré pri preexponovaní úplne zanikajú.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F5,5, čas 1/250 sekundy, ISO 50. Vpravo úprava snímky vo fotoeditore – zvýšenie jasu tmavých miest

Mierne podexponovaná snímka nemá prepálenú oblohu, pričom ani v záhyboch tmavého oblečenia nie sú podexponované miesta. Tentoraz je viditeľná aj tenká lanová výstuž pódia. Následná úprava snímky vo fotoeditore (funkcia pre zvýšenie jasu tieňov) zvýrazní tmavé miesta a ani po tejto úprave sa neobjavujú prepaly. Upravená fotka je však menej kontrastná a pôsobí nevýrazne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F5,5 čas 1/400 sekundy. Vpravo opäť úprava so zvýšením jasu tmavých miest

Ani pri výraznejšie skrátenej expozícii nemá fotografia (napriek prvotnému dojmu na displeji aparátu) podexponované miesta. Navyše úprava vo fotoeditore so zvýšením jasu tmavých miest nespôsobuje také výrazné zníženie kontrastu ako v predchádzajúcom prípade.

V prípade takýchto kontrastných pomerov na pódiu je vhodné fotografovať s manuálnym režimom a experimentovať s expozíciou. Uvedený prípad neobsahuje ukážku snímky pri zmene clonového čísla, pretože pri väčšom zaclonení sa už objavovali podexponované miesta, alebo dlhšie expozičné časy spôsobili rozmazanie snímky.

Pri aparátoch s väčším snímacím senzorom, dokonalejšou optikou a pri digitálnych zrkadlovkách sa oplatí experimentovať aj so zmenou clony. Vyššie clonové číslo obvykle znamená väčšiu hĺbku ostrosti. Väčší snímací senzor má zas lepší dynamický rozsah, čo znamená zníženie rizika výskytu podexponovaných miest.

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

5 Adam Kos

Adam Kos
Selfie
Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

14 Petr Březina

Petr Březina
Fotomobily
Zeiss ZX1 má svoji cenu a objevila se možnost předobjednávek

Zeiss ZX1 má svoji cenu a objevila se možnost předobjednávek

4 Petr Březina

Petr Březina
ZeissKompaktní fotoaparáty