Fatescapes: Jak by vypadaly fotografie bez hlavního motivu

23. července 2013
TWEET SDÍLET
Co se stane, když z notoricky známé fotografie vyretušujete její hlavní motiv? Bude to pořád ten stejný snímek? Doplní si mozek hlavní motiv sám, na základě zkušeností?

Československý fotograf Pavel Maria Smejkal si položil otázku, jak by vypadaly historické fotografie bez svého hlavního motivu. Pomocí manipulace ve Photoshopu vytvořil sérii snímků nazvanou Fatescapes (Osudové priestory).

Na první pohled se mohou následující obrázky zdát jako náhodné "výcvaky" krajin a městských ulic. Po chvilce však (nejen) znalci poznají, že jde o kultovní fotografie, které se zapsaly do dějin. Tedy částečně, něco na nich totiž chybí. Tím něčím jsou lidé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo 1968, Saigon (originál najdete zde), vpravo 1972, Vietnam (originál zde)

Odstranil jsem hlavní motiv z historických dokumentárních fotografií,“ říká Smejkal v rozhovoru pro deník The New York Times. „Použil jsem snímky, které se staly kulturním dědictvím, které utvářejí historii národů, slouží jako symboly nebo nástroje propagandy a ilustrují specifický přístup k fotografování.“ Na svém webu dále uvádí: „Kladiem otázky o ich zmyslu, úlohe a budúcnosti, zaujímam sa o možnosti fotografie v čase, keď sa klasický analógový proces dostal (zrejme) na koniec svojej cesty a pýtam sa čo ďalej v bode, keď náš svet čaká zmena.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Vlevo 1989, Peking (originál zde), vpravo 1863, Gettysburg (originál zde)

I když byly hlavní subjekty na fotografiích ze série Fatescapes vymazány, dokáží snímky stále vyvolat podobné emoce jako u originálů. Děje se tak zejména díky jejich notorické známosti a zakořeněnosti v kulturách různých národů. 

Kdo je Pavel Maria Smejkal

Pavel Maria Smejkal se narodil v roce 1957 v Ostravě. Vystudoval Univerzitu veterinárního lékařství v Košicích a teprve nedávno, v roce 2009, pak získal magisterský titul na Institutu tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě. Momentálně pracuje jako fotograf na volné noze, kurátor a přednášející. Je také předsedou neziskové organizace PhotoART Centrum v Košicích.

Smejkalův projekt samozřejmě není ojedinělý. Podobný nápad dostal také například britský umělec Mishka Henner. Soubor snímků od československého fotografa přesto patří mezi ty nejpovedenější. Autor na něm pracuje již od roku 2009 a podle informací na jeho webu projekt stále pokračuje.

V článku uvádíme pouze několik ukázek, všechny obrázky ze série Fatescapes najdete na stránkách autora.

Témata článku: Kultura, Fotografové


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Kdo hledá pevný širokoúhlý objektiv, měl by začít hledat hlavně mezi manuálními skly. Tyhle objektivy Laowa ukazují, proč je to dobrý krok.

Jan Pánek
Širokoúhlé objektivy
Nikon Z 14–30 mm F4 S – předražený seťák? (test objektivu)

Nikon Z 14–30 mm F4 S – předražený seťák? (test objektivu)

Kompaktní širokoúhlý objektiv Nikon má trochu problémy s identitou – je seťákem nebo nástrojem pro profesionály? Nebo je určený pro dovolenkáře?

Jan Pánek
Širokoúhlé objektivyNikon