Fascinující filmové fotografie – inspirujte se snímky letošního léta

7. července 2011
TWEET SDÍLET
Na počátku byl nápad nabídnout něco pro zpestření letních dnů. Průvodce novinkami v kinech ve fotografiích. Ve výsledku z toho může být i pravidelná rubrika. Co vy na to?

Není moc okamžiků z dětství, které by v mé mysli zachovaly vzpomínku živou natolik, jako občasná brouzdání kupami filmových fotografií uskladněných v archivu našeho maloměstského kina. Byly to pro mě vlastně první setkání s fotografií jako takovou, zprostředkovaná skrze propagační fotosky k filmům, určené k vyvěšení do výlohy a lákání diváků do normalizačního kinosálu s vrzajícími dřevěnými sedačkami. Stohy zatuchlinou čpících papírů dokumentujících historii filmového marketingu mě doopravdy fascinovaly – tím spíš, když podobných materiálů bylo jinak velmi poskrovnu, internet neexistoval, a tak se člověk musel spolehnout na to málo, co mu dokázaly nabídnout filmové časopisy.

Filmová fotografie je úžasná disciplína, umožňující privilegovaným jedincům zachycovat zákulisí filmové tvorby, sledovat hvězdy i tvůrce na „place“ při práci i při všech jejich rozmarech. I když dnes podstatná část snímků vzniká v procesorech počítačových a nikoliv fotografických, stále je na co se dívat. Ba dokonce je k vidění více, než kdy dřív. Klasika zůstává zachována, ale navíc doprovázena fotorealistickou počítačovou grafikou, která umožňuje definovat scénu, osvětlení, kompozici i všechny ostatní aspekty do nejmenších detailů podle přání tvůrců.

Sledování filmových fotografií není plýtváním časem – určitě ne pro člověka, kterého fotografie baví a rád se jimi inspiruje. Jsou to díla tvořená vesměs špičkovými autory, kteří mají možnost pracovat s tou nejvyspělejší technikou. Přitom z nich lze velmi snadno vysledovat postupy, jakými můžete i v amatérských podmínkách dosáhnout efektů, které diváka zvednou ze židle, metod, díky kterým mohou i vaše vlastní fotografie vypadat světově.

Všímejte si stylu svícení, odhadujte světlené zdroje a jejich vlastnosti. Uvědomujte si kompozici, rozmístění osob a hmoty v záběru. Vnímejte barevnost scény a tonalitu snímku. Přemýšlejte nad tím, jakým způsobem bylo dosaženo kýžené atmosféry… anebo se prostě jenom bavte pohledem na práci profesionálů, kterou si můžete užít i v pohybu, někdy dokonce ve 3D.

Transformers 3

Datum premiéry: 30. 6. 2011
Fotografie: Paramount Pictures

Třetí díl filmové série inspirované populárními hračkami od firmy Hasbro je opět vizuálním obžerstvím přesně podle gusta režiséra Michaela Baye, který je za tento svůj přístup mnohými proklínán jako neuvěřitelný kýčař, ale na druhou stranu přitahuje do kin po celém světě davy. Pro Baye a jeho tým není nic dostatečně monstrózní, výpravné a nepřekonatelné. Obsah je mnohdy výsostně podřizován formě a divákům nestačí, než užasle zírat. Velkolepá podívaná stojí na špičkové práci kameramanů a počítačových grafiků, kteří společně produkují fantastické vize v podobě natolik realistické, až v tomto případě stojí za omluvu i fakt, že podstatná část těchto obrázků je víc počítačovou grafikou, než původní fotografií. Ale koneckonců, to je přece taky „digi“.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 

Témata článku: Blog, Film