FAMU ve Weidenu

30. ledna 2007
TWEET SDÍLET
Katedra fotografie FAMU nedávno uspořádala výstavu prací pedagogů a studentů. Požádali jsme při této příležitosti o rozhovor vedoucího katedry fotografie MgA. Jaroslava Bártu.

Klepněte pro větší obrázekMgA. Jaroslav Bárta je vedoucím katedry fotografie Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze.

Více informací a podrobnosti o katedře fotografie Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze najdete na webových stránkách Akademie.



Jak často FAMU představuje veřejnosti práce svých studentů a pedagogů?
Výstavy umožňují studentům ověřovat si působení svých fotografií v reakci veřejnosti a především vidět je s odstupem a v kontextu s ostatními. Weidenské expozici předcházela před dvěma lety výstava s názvem Jinak v Národním muzeu fotografie v Jindřichově Hradci, v roce 2005 Reflexe v pražské Galerii Václava Špály, a v témže roce Krajiny na kraji v Lapidáriu Betlémské kaple v Praze. Kromě toho pravidelně pořádáme výstavy bakalářských a magisterských souborů.

Proč výstava probíhá právě v bavorském městě Weiden in der Oberpfalz?
Důvodem je, že tam o výstavu projevili zájem po předchozí dobré zkušenosti s výstavou Krajiny na kraji. Mým cílem je, aby přehlídky našich prací viděli jak čeští, tak zahraniční návštěvníci. Proto předpokládám, že po německé premiéře uspořádáme několik repríz a jedna z nich bude i v České republice.

Klepněte pro větší obrázek
Tomáš Dittrich

Kteří autoři jsou zastoupeni na výstavě?
Z pedagogů jsou zastoupeni všichni fotografové (Jaroslav Bárta, Pavel Dias, Štěpán Grygar, Viktor Kolář, Rudo Prekop, Bohumír Prokůpek, Josef Ptáček, Martin Stecker) a Jan Měřička, grafik, který s fotografií pracuje. Ze studentských prací vybíral Robert Silverio tak, aby byly zastoupeny nejcharakterističtější tvůrčí projevy a přístupy. Na výstavě jsou práce těchto 17 studentů: Ondřej Bouška, Simon Chang, Tomáš Dittrich, Kateřina Držková, Lenka Fritschová, Filip Hladký, Barbora Kleinhamplová, Gabriela Kontra, Štěpánka Krčmářová, Petr Krejčí, Dora Kubíčková, Radek Květoň, David Stecker, Vladimír Šigut, Jan Tesař, Tanja Verlak a Eva Vopátková.

Čím je tato "famácká" výstava neobvyklá?
Výstava ve Weidenu je zvláštní tím, že představuje společně práce studentů i pedagogů. Z toho také vychází název výstavy Pospolu, který naznačuje, že nejde o konfrontaci, ale o ukázku spolupráce. Instalace výstavy je řešena tak, že práce studentů a pedagogů nejsou odděleny. Jednotlivé práce jsou instalovány podle příbuznosti tématu a vizuální formy, tak, aby výstava působila jako jeden celek.

Klepněte pro větší obrázek
Barbora Kleinhamplová a  Kateřina Držková

Ještě několik dotazů k FAMU samotné: Kolik studentů v současnosti studuje na katedře fotografie?
V akademickém roce 2006/2007 studuje na naší katedře v bakalářském studiu 24 studentů v českém programu, 14 studentů v anglickém programu, v magisterském studiu je 19 studentů v českém programu a 3 studenti v programu anglickém. Studium je zaměřené na kvalitu a proto je přijímán jen malý počet studentů s prokazatelným talentem.

Dá se říct, že lze v poslední době vysledovat nějaký trend v tvorbě studentů – ať už z hlediska formy nebo obsahu?
Stále silněji převládá barevná a digitálně zhotovená fotografie, která často pracuje s hodně osobními tématy. To vše přináší velkou různorodost a tak lze jen obtížně vysledovat nějaký jednotící proud.

Klepněte pro větší obrázek
Radek Květoň

Šéfem katedry fotografie jste už pět let. Jaký přístup sledujete při jejím vedení?
Mým hlavním kritériem je, aby výuka fotografie na FAMU nazůstala pouze u profesní dovednosti. Snažím se jí organizovat tak, aby odpovídala současné kulturní a společenské situaci a reagovala na rychlý rozvoj technologií v tomto oboru.

Mezi fotografickými laiky i studenty stále přežívá zaškatulkování jednotlivých škol – ITF je zaměřený na dokument, FAMU je dobrá ve výtvarné fotografii, na VŠUP jde hlavně o propojení fotografie s "klasickými" druhy umění... Platí toto rozdělení?
Podle mého názoru je FAMU v kontextu ostatních fotografických škol stále nejvýznamnější institucí svého druhu v České republice. Její hlavní výhodu vidím v tom, že poskytuje intenzivní výuku s širokou nabídkou povinných i volitelných předmětů. Tím klade na studenty pochopitelně velké nároky. Kromě práce v jednom ze čtyř ateliérů, které vedou kmenoví pedagogové, mají studenti příležitost se při spolupráci s externími pedagogy v dílnách seznamovat s rozličnými tvůrčími i lidskými přístupy. K vedení dílen jsou zváni nejen fotografové, ale i umělci, kteří se fotografií – byť třeba jen okrajově – zabývají. V tomto ohledu FAMU prošla v posledních letech velkou kvalitativní změnou.

Klepněte pro větší obrázek
Štěpánka Krčmářová

V posledních letech je hodně slyšet o studentech a absolventech opavského Institutu tvůrčí fotografie (Nimcová, Pepe, Sobek, Pospěch, Křenek...). O studentech FAMU se v odborném tisku píše mnohem méně. Proč?
To, že se o některých mladých autorech více mluví, ještě neznamená kvalitu. V dnešní době je to mnohem více o schopnostech určitých lidí umět se prosadit, resp. mediálně prosadit nějakého autora. V tomto směru má FAMU značnou rezervu. Rozhodně na Katedře fotografie FAMU jsou kvalitní studenti, kteří již mají vlastní nezaměnitelný styl a určitě si pozornost zaslouží.

Klepněte pro větší obrázek
Simon Chang

Témata článku: Kultura, Rozhovory


25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Nejošklivější telefony všech dob aneb když dáte designérům volnou ruku, skončí to fiaskem

Nejošklivější telefony všech dob aneb když dáte designérům volnou ruku, skončí to fiaskem

** Obludky, příšerky, monstra a paskvily mobilního světa ** Když dáte designérům volnou ruku, vrátí se to jako bumerang ** Zavzpomínejte s námi na nejošklivější telefony všech dob

Martin ChroustFilip Kůžel
TelefonyHistorieKuriozita
Reportáž z Las Vegas a prapůvodní sestavy Týdne Živě a Týdne mobilně

Reportáž z Las Vegas a prapůvodní sestavy Týdne Živě a Týdne mobilně

Filip KůželJan SedlákJakub ČížekJan Láska
Týden mobilněAmazonTýden Živě
25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět