Expoziční bracketing: zbytečnost nebo nutnost?

12. listopadu 2008
TWEET SDÍLET
K čemu je a jak využít expoziční bracketing v praxi? Na tyto otázky se vám dnes pokusíme odpovědět.

Zaznamenání stejného záběru několikrát různými expozičními hodnotami má význam především proto, že si můžete dodatečně vybrat z odlišných světelných nálad fotografií stejné scény. Další uplatnění má v případech, kdy relativně přesnou expozici není schopen správně stanovit fotoaparát ani fotograf.

Expoziční bracketing je funkce pokročilejších fotoaparátů pro automatické snímání stejného záběru různými expozicemi v rychlém sledu za sebou. Vznikne tak expoziční řada snímků, jejíž parametry můžete nastavit. V poslední době již tuto pokročilou funkci najdete i u digitálních kompaktů nižší třídy.

Fotoaparát změří zvoleným způsobem světlo odražené od fotografické scény a stanoví „podle svého“ správnou expozici (viz článek „Jak fotit krásné fotky aneb Úvahy o expozici“). Clonou a časem tak ovlivní množství světla, které dopadne na snímač. V některých případech zvýší i citlivost ISO. Poté podržíte spoušť a přístroj zaznamená snímek s naměřenou expozicí i přeexpozici a podexpozici podle nastavení funkce expozičního bracketingu.

V menu fotoaparátu můžete měnit několik věcí:

  • kroky, o které se budou jednotlivé snímky lišit. Udávají se v EV (expoziční stupně) a ve většině případů jsou odstupňovány po 0,3 nebo po 0,5 EV a v rozsahu maximálně +/- 5 EV
  • počet kroků, respektive zaznamenaných snímků, zpravidla 3 nebo 5
  • v jakém pořadí bude automatická expoziční řada zaznamenána. Expoziční hodnoty prvního snímku uvidíte v hledáčku přístroje

Automatické expoziční řady např. u Pentaxu 10D mohou mít krok: 0,3; 0,7; 1; 1,3; 1,7; 2 nebo 0,5; 1; 1,5; 2. V případě tří kroků bude kterákoliv z těchto hodnot plus EV, nula EV a minus EV, např. +1; 0; -1. V případě pěti kroků bude na okraji řady ještě dvojnásobek vybrané hodnoty, +2; +1; 0; -1; -2. Stupnice pro nastavení bracketingu v hledáčku je pouze do +- 2 EV, ale hodnoty se dají stanovit i za tuto stupnici.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost

Vzhledem k převládajícím jasům na fotografované scéně jsem předpokládal, že fotoaparát snímek při multisegmentovém měření podexponuje. Proto jsem použil bracketing s kompenzací expozice +0,7 pro ilustraci 5×0,3. Otázkou bylo, jaká plusová kompenzace expozice nejlépe vystihne zamračený den na Labi v popředí s pontonem, ve středním plánu s hradem Střekov a v pozadí s městem Ústí nad Labem. Nejvýstižnější je kompenzace +1EV nebo +0,7EV. Město v pozadí je dostatečně kontrastní, ale s nevypálenou kresbou. Barvy, zejména popředí jsou přiměřeně nasyceny. Obloha i tmavé části obrázku mají dobrou kresbu. 

Klepněte pro větší obrázek
stavový displej s údaji o použité expoziční řadě. A – počet kroků, B – krok, C – kompenzace, D – zapnuta kompenzace expozice, E – zapnut bracketing, F – graf EV

V menu fotoaparátu si zvolíte, v jakém pořadí bude automatická expoziční řada zaznamenána. Výchozí kombinace nastavených parametrů (čas, clona, případně citlivost), která odpovídá fotoaparátem naměřené expozici, bude přiřazena prvnímu znaku zvoleného pořadí v menu přístroje. Preferuji možnost tak, jak uvádím v příkladech tj. +/0/-. Snímky jsou pak seřazeny od nejsvětlejšího k nejtmavšímu v logické řadě. Protože expoziční parametry pouze prvního snímku můžete zkontrolovat v hledáčku, mám při tomto řazení pod kontrolou nejdelší čas expozice a nehrozí rozmazání fotografie pohybem přístroje, zejména bez stativu.

Množství světla a někdy citlivost snímače volí fotoaparát pro jednotlivé snímky v automatické řadě podle nastaveného expozičního režimu. Úplná automatika nedovolí zvolit bracketing. Priorita clony nebo času zachovává prioritní parametr a mění ten druhý, je-li pevně nastavena hodnota pro citlivost. Při nastavení automatické citlivosti se mění citlivost v případě, že není „jiného zbytí”.

V režimu priority citlivosti se mění souměrně clona i čas při zachování nastavené citlivosti. Manuální režim zachovává nastavenou citlivost (nedovolí nastavit na „auto“), clonu a čas volí souměrně. Různé fotoaparáty mohou mít drobné obměny těchto principů. Vyplatí se, když si zjistíte a odzkoušíte reakce vašeho fotoaparátu na různá nastavení.

Při zaznamenání expoziční řady přibude na kartu nikoli jeden snímek, ale 3 respektive 5 snímků s plnohodnotným objemem dat. Při dnešních cenách záznamových karet to není problém, spíš si tuto skutečnost musíte uvědomit a mít náhradní kartu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost

Na noční scéně výrazně převládaly tmavé partie. Ač má fotoaparát tendenci mírně podexponovávat, hrozila přeexpozice. Pro názornost jsem použil bracketing 5×0,3 EV při kompenzaci expozice -0,7 EV. Noční scénu nejlépe vystihl snímek z expoziční řady -0,7 EV, případně -1 EV. Světlejší snímky vypadají jako nasvětlené kulisy v divadle. V tomto případě není histogram podstatný, protože všechny fotografie mají tmavé pozadí bez kresby, stejně jako zdroje světla a jejich okolí. Nejrozsáhleji vypálené jsou partie okolo zdrojů světla nejsvětlejšího snímku.

Klepněte pro větší obrázek
stavový displej s údaji o uvedené expoziční řadě, které jsou vidět i v hledáčku

U přístrojů, které nenabízejí funkci bracketing, můžete použít odstupňovanou kompenzaci expozice. Naexponujte snímky postupně s příslušnou kompenzací expozice. Stejný krok si u každého snímku nastavíte a počet kroků je počet takto exponovaných snímků. Vznikne postupná expoziční řada nikoli automaticky ve smyslu funkce bracketing, ale ručně, trochu neohrabaně, ale konečný výsledek je totožný.

Modifikace expozičního bracketingu

Funkce bracketing ve standardním nastavení nabízí jednu expozici bez korekce, další jednu nebo dvě expozice +EV a jednu nebo dvě expozice -EV. Tato expoziční řada je poněkud nelogická, protože fotograf obvykle pozná, zda potřebuje volit řadu plusových nebo minusových expozic podle charakteru fotografované scény. Otázkou je, o kolik do plusu nebo o kolik do minusu.

Řešením je nastavení obou parametrů bracketingu a pomocí funkce kompenzace expozice celou expoziční řadu posunout od nuly do plusových hodnot nebo od nuly do minusových hodnot jednotlivých kroků. Expoziční řada 5×0,3 EV bez kompenzace je: +0,7; +0,3; 0; -0,3; -0,7. Modifikované řada 5×0,3 EV s kompenzací expozice –0,7 je: 0; -0,3; -0,7; -1; -1,3 (přičtením -0,7 k původní).

Víte-li jistě, že optimální expozice bude např. od -0,3EV níže, zvolte kompenzaci expozice -1 EV a naše původní řada 5×0,3 bude: -0,3; -0,7; -1; -1,3; -1,7. Tím získáte na výběr jednu pravděpodobně využitelnější expozici.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost | max. velikost

Podle charakteru fotografované scény (viz článek „Úvahy o expozici“) s přihlédnutím k faktu, že fotoaparát má tendenci mírně podexponovávat, jsem odhadl správnou expozici v rozmezí +2EV až +1,3EV k multisegmentovému měření expozice přístrojem. Jak je patrné z tonálního charakteru jednotlivých snímků a histogramů, je ideální expozicí +1,7EV.

Tento snímek také nejlépe vystihuje světelnou atmosféru scény. Použil jsem expoziční bracketing 3×0,3 EV s kompenzací +1,7 EV, což určilo expoziční řadu +2; +1,7; +1,3. Expozici snímku bez kompenzace 0 EV určila automatika přístroje a vzhledem k charakteru scény s velkou převahou jasů došlo k značné podexpozici. Takový snímek je nepoužitelný a i po editaci velmi nekvalitní

Změna o +1 EV znamená, že na snímač dopadá dvojnásobné množství světla, -1 EV poloviční. Při znalosti expoziční logiky jsou pro jemné doladění snímku vhodnější méně odstupňované kroky s kompenzací expozice. Při posuzování nejvhodnějšího snímku v klidu u monitoru zjistíte, že světelná nálada a barevnost snímku je zásadní někdy i za cenu horšího histogramu.

S poněkud jinou logikou nastavení je expoziční bracketing ideální také jako základ k vytváření fotografií s velkým dynamickým rozsahem označované jako HDR fotografie. Zde je důvod použití bracketingu k pokrytí jinak nezaznamenatelného dynamického rozsahu scény všemi snímky expoziční řady (viz článek „Nebojte se fotografovat kontrastní scény“).

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Červená šipka ukazuje na tlačítko bracketingu. Modrá na tlačítko pro kompenzaci expozice

Používejte modifikovaný expoziční bracketing. Při porovnání fotografií zhotovených v expoziční řadě objevíte další nástroj pro vaši tvorbu. Pokud epoziční bracketing využíváte, budeme rádi, podělíte-li se s námi o tipy a triky z praxe.

Témata článku: Fotoškola


NÁVOD: Jak zkrátit nepřehledné kontextové nabídky

NÁVOD: Jak zkrátit nepřehledné kontextové nabídky

** Chcete se zbavit balastu z dlouhých kontextových nabídek? ** Možná naopak oceníte možnost přidat některé užitečné položky. ** Máme pro vás tipy od přehledné utilitky až po ruční editaci registrů.

Petr Urban
Windows 11Windows 8Windows 10Software
Minimálně další tři díly Call of Duty vyjdou na PlayStation i po akvizici Microsoftu

Minimálně další tři díly Call of Duty vyjdou na PlayStation i po akvizici Microsoftu

S posledních nákupem Microsoftu se rozjelo plno spekulací, které se týkaly i Call of Duty. Ohledně této značky už ale začíná být jasno.

Martin Nahodil
Call of DutySpekulace
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
New World se snaží oživit endgame. Přináší měnící se výzvy v expedicích

New World se snaží oživit endgame. Přináší měnící se výzvy v expedicích

Expedition Mutators vám dají pořádně zabrat.

Michal Maliarov
AmazonNew World
Recenze mobilu Motorola Moto G200. Perfektní dostupný telefon pro hráče

Recenze mobilu Motorola Moto G200. Perfektní dostupný telefon pro hráče

** Skvělý cenově dostupný telefon pro hráče ** Má fantastický výkon a rychlý displej ** Mobil nemá žádnou zásadní slabinu

Jan Pánek
Vyšší třídaRecenze
The Skywalker Saga se připomíná. Do kostičkovaného Star Wars se podíváme v dubnu

The Skywalker Saga se připomíná. Do kostičkovaného Star Wars se podíváme v dubnu

Krom data vydání se objevil také nový gameplay trailer.

Radek Wunderlich
LEGO Star Wars: Skywalker SagaAkční adventura
Blizzard pracuje na survival hře ze zcela nového univerza. Nabírá členy do vývojářského týmu

Blizzard pracuje na survival hře ze zcela nového univerza. Nabírá členy do vývojářského týmu

Naposledy Blizzard přišel s novou značkou před sedmi lety. V jeho studiích konečně vzniká zase něco úplně nového.

Martin Nahodil
OznámeníActivision Blizzard
Dying Light 2 nabídne na PlayStationu 5 trojici různých grafických nastavení

Dying Light 2 nabídne na PlayStationu 5 trojici různých grafických nastavení

Na poslední generaci konzolí není nic neobvyklého, že si hráči mohou vybrat z různých grafických módů. Dying Light 2 bude mít rovnou 3.

Martin Nahodil
Dying Light 2PS5
Recenze hry Uncharted: The Legacy of Thieves Collection. Nathan a banda podruhé

Recenze hry Uncharted: The Legacy of Thieves Collection. Nathan a banda podruhé

Byla jen otázka času, kdy se dočkáme nějaké té remasterované verze nejnovějších dílů ze série Uncharted. A dle vývojářů nastal právě nyní ten nejlepší čas.

Ladislav Novák
Naughty DogUnchartedRecenze
Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Stejně aktivně, jako Activision vymýšlí obranu proti hackerům vymýšlí i hackeři nové způsoby, jak zatopit normálním hráčům.

Michal Maliarov
Call of Duty: WarzoneBattle Royale