82
Fotogalerie

EOS 50D: Do roka a do dne

Papírově je tedy 50D na samotné špičce pokročilých zrcadlovek. Pokud chcete vědět, jak se tyto předpoklady odrážejí v praxi, měla by vám odpovědět naše recenze

Uvedení Canonu EOS 50D na začátku podzimu letošního roku asi čekal málokdo. Výrobce tím na rok zkrátil jedenapůlletý vývojový cyklus, který už po několik generací dodržoval vlastně u všech amatérských zrcadlovek. Můžeme spekulovat, proč ke zkrácení došlo právě nyní, v technologicky spíše klidné době bez převratných vynálezů.

DSC_1784.jpg
max. velikost

Jedním z důležitých motivů by samozřejmě mohla být snaha reagovat na novinky konkurence – takový Nikon D300 pokořil předchozí Canon EOS 40D počtem megapixelů, rozlišením displeje i počtem bodů autofokusu. A právě 50D nyní úder vrátil: rozlišení displeje srovnal, na snímači pak má téměř o tři megapixely více. Jen autofokus se nezměnil, zůstal devítibodový, se všemi body křížovými.

Základní technické parametry:

  • snímací prvek: CMOS 22,3 × 14,9 mm, 15 Mpx
  • paměťové médium: CF I, II
  • objektivy: Canon EF a EF-S
  • LCD displej: 3", rozlišení 920 000 bodů
  • citlivost: ISO 100–12 800
  • možnosti napájení: Li-Ion akumulátor, síťový napáječ, bateriový grip
  • rozměry a hmotnost: 146 × 108 × 74 mm, 820 gramů
  • výrobcem doporučená cena: 28 700 Kč vč. DPH

Na pohled se Canon EOS 50D prakticky neliší od modelu 40D. Dobře tvarované tělo je vyrobeno z magnéziové slitiny, dvířka pro akumulátor a paměťovou kartu jsou opatřena těsněním, které má zaručit zvýšenou odolnost vůči vodě a prachu (ale ne tak vysokou, jako je tomu u profesionálních modelů). Dostatečně mohutný grip zajišťuje pohodlné držení, i když, máte-li větší ruku, asi vám malíček přeci jen sklouzne pod tělo.

DSC_1819.jpg
max. velikost

Také rozložení ovládacích prvků zůstalo shodné. Nahoře na levé straně naleznete volič režimů, který nakonec představuje nejviditelnější designovou změnu – jeho povrch totiž už není černý jako u předchůdce, získal titanovou barvu. Více vás ale asi zaujmou módy, které na něm najdete. Kromě standardní výbavy v podobě programové automatiky, předvolby clony, času a plného manuálu stojí za zmínku především už tradiční specialita Canonu, režim A-DEP. Fotoaparát v něm nastaví takovou kombinaci clony a času, aby objekty pod všemi ostřicími body ležely v hloubce ostrosti.

Namísto tří pozic pro uložení uživatelských předvoleb známých z Canonu EOS 40D teď najdete jen dvě, označené C1 a C2. Třetí pozici nahradil nový režim CA určený spíše začínajícím fotografům. V podstatě jde o obdobu „zeleného“ programu, kdy si fotoaparát nastaví všechny parametry podle sebe. V CA módu ale může uživatel zadat přístroji své preference – například zda dáváte přednost rozmazanému pozadí či velké hloubce ostrosti.

DSC_1791.jpg
max. velikost

Podstatnou část zadní stěny zabírá třípalcový displej. Rozměry je shodný s předchůdcem, má ale čtyřikrát více obrazových bodů. Zatímco u 40D tak mohli uživatelé kritizovat, že je displej zbytečně velký a obraz na něm působí rozmazaně, 50D už nabízí stejně jemný a detailní náhled snímků, jako je tomu u špičkových fotoaparátů konkurence. Příjemný je také přímý přístup k nastavení jasu displeje po stisku tlačítka Func.

Nad displejem vlevo najdete dvě tlačítka, jedno pro přístup do menu, druhé je uživatelsky nastavitelné, standardně zapíná režim Live View. Další řada tlačítek se tísní v úzkém pruhu pod displejem. Jsou tu sice dobře přístupná, slušelo by jim ale trochu hlubší zapuštění – takto se občas stane, že některé stisknete omylem a aktivujete tak například náhled snímku. Nestane se nic hrozného, jen si zbytečně vybíjíte akumulátor. Tlačítka pod displejem a nikoliv vlevo od něj musel Canon asi zvolit kvůli své další specialitě – velkému kruhovému voliči.

DSC_1793.jpg
max. velikost

Ten nahrazuje běžný druhý otočný volič známý ze všech vyspělejších zrcadlovek. Jeho ovládání je neobyčejně pohodlné, snadno s ním nastavíte snímací parametry i velmi rychle procházíte mezi náhledy stovek snímků na paměťové kartě. Přesto je otázkou, kdy se tohoto řešení bude muset výrobce vzdát, protože prostě zabírá příliš mnoho místa.

Ne úplně povedeným ovládacím prvkem zůstává osmisměrný joystick. V menu si jej můžete nastavit tak, aby sloužil pro přímou volbu ovládacích bodů (bez nutnosti tisknout jakákoliv jiná tlačítka). Každý bod je pak možno zvolit posunem joysticku do jednoho směru, ke středovému bodu se vrátíte jeho stisknutím. Bohužel vystihnout správný směr (zejména ty šikmé) je docela náročné.

DSC_1786.jpg
max. velikost

Tlačítka pro nastavení základních snímacích parametrů (citlivosti, vyvážení bílé, způsobu měření světla, přepínač kontinuálního/jednorázového autofokusu) mají své místo tradičně na horní straně u stavového displeje. Každé z tlačítek slouží pro dvě funkce, jednu nastavíte předním, druhou zadním otočným voličem. Po určité době se vám jejich poloha vžije natolik, že můžete všechny parametry nastavovat naprosto intuitivně.

DSC_1799.jpg
max. velikost

Pokračování 2 / 5

Funkce a vybavení

Nastavení snímacích parametrů pomocí tlačítek přímého přístupu je pohodlné a rychlé, ale dá práci, než se je naučíte ovládat zcela automaticky, bez nutnosti správnou funkci hledat. Pro začátek nabízí EOS 50D alternativní způsob ovládání známý z ryze amatérských modelů: na hlavním displeji se zobrazují nastavené hodnoty parametrů, vy mezi nimi můžete procházet, vybírat je a otočným voličem přímo měnit jejich hodnotu.

screen01.png screen02.png screen03.png

Fotografujete-li do formátu JPEG, možná vás zaujme už tradiční funkce Picture Style, jejíž tlačítko najdete pod hlavním displejem (druhé zprava). Umožňuje vybírat z několika přednastavených kombinací doostření, saturace, kontrastu a tónu – k dispozici jsou například předvolby standardní, portrét, krajina či monochromatický snímek. Každou z předvoleb si navíc můžete upravit podle svého vkusu.

screen05.png screen06.png

V menu fotoaparátu naleznete asi všechny funkce, které jsou v této třídě zrcadlovek obvyklé. Nechybí samozřejmě expoziční bracketing, předsklopení zrcátka, možnost synchronizovat blesk na první či druhou lamelu závěrky. K zajímavým novinkám patří bohaté možnosti při nastavení formátu ukládání souborů: jednak můžete vybírat ze tří velikostí RAWu, navíc, pokud chcete fotografovat současně do JPEG i RAW, můžete zvolit libovolnou kombinaci velikostí – například plnou velikost RAWu a malý JPEG, ale pokud na tom budete trvat, můžete naopak nastavit malý RAW a velký JPEG.

screen08.png screen09.png screen10.png

Další novinkou je funkce potlačení vinětace (v menu nazvaná Korekce periferního osvětlení). Jestliže ji v menu aktivujete a pokud je váš objektiv v databázi fotoaparátu, odstraní 50D při ukládání do JPEG částečně ubývání jasu směrem k rohům obrazu.

IMG_3253.JPG IMG_3261.JPG
max. velikost | max. velikost
Oba snímky pořízeny objektivem Canon EF-S 18–55 mm F3,5–5,6 při ohnisku 49 mm a cloně F5,6, vlevo bez, vpravo s funkcí potlačení vinětace

Při ukládání do formátu JPEG můžete využít také další funkci – automatickou optimalizaci jasu – která by měla přizpůsobit kontrast světelným podmínkám. Lze ji nastavit ve čtyřech úrovních (standardní, vysoká, nízká, vypnuto). Výsledky působení můžete vidět na následujících screenshotech. Ukazují přepaly zobrazené programem Zoner Photo Studio u čtyř snímků pořízených postupně s každým nastavením optimalizace jasu.

optimalizace1.png optimalizace2.png
max. velikost | max. velikost
optimalizace3.png optimalizace4.png
max. velikost | max. velikost

Dále si můžete prohlédnout senzitometrickou křivku, EOS ř0D dosahuje rozpětí -4,3 až 2,3 EV.

senzitometrie.png 

Mnoho možností přizpůsobení fotoaparátu naleznete v uživatelských funkcích, které jsou v menu rozděleny do čtyř skupin – Expozice, Snímek, Autofokus/Pohon, Obsluha/Jiné:

21_28.gif 29_34.gif
35_43.gif 44_51.gif

Nejzajímavější novinkou v uživatelských funkcích je sedmá položka ve skupině Autofokus – Mikronastavení AF. Jde vlastně o možnost korigovat mírné nepřesnosti v ostření (front focus či back focus), a to pro každý objektiv samostatně. Tato funkce už byla dříve k dispozici u profesionálních zrcadlovek Canon, nyní se tedy objevila i v amatérském těle. Škoda, že spolu s ní nepřevzal Canon EOS 50D od profesionálních modelů i celý systém autofokusu – snad se dočkáme v některé další generaci.

screen42.png 

Už předchozí generace přišla s užitečnou drobností v podobě záložky Mé menu. Do ní si můžete vložit často používané funkce a zrychlit tak přístup k nim. Funkce se dají vkládat jen z první úrovně menu – můžete si tak vytvořit položku pro uživatelské funkce ze skupiny Snímek, nikoliv už ale přímo pro automatickou optimalizaci jasu (která se nachází uvnitř kategorie Snímek).

Pokračování 3 / 5

Obrazová kvalita, testy

Patnáct megapixelů na čipu velikosti APS-C je skutečně rekordní číslo (i když rozlišení některých modelů Sony, Pentax a Samsung se mu blíží). Fotoaparát by tedy měl být schopen zachytit stejně rekordní množství detailů. Prohlédnete-li si následující snímky testovacích obrazců, zjistíte, že reálné rozlišení je opravdu veliké, s objektivem Canon EF 17–40 mm F4L USM vykreslí snímač na ohnisku 17 mm více než 2 300 lph.

Zároveň ale působí kresba mírně měkkým dojmem, na ohnisku 40 mm klesne rozlišení k 2 100 lph – pochopitelně při optimální cloně. Abyste tedy potenciál čipu využili, musíte použít špičkové objektivy (přičemž kategorie L, jak můžeme vidět, sama o sobě nestačí).

IMG_1942.jpg IMG_1948.jpg
max. velikost | max. velikost

Canon ovšem v modelu EOS 50D nejen že radikálně zvýšil rozlišení snímače, současně také umožnil nastavit nebývale vysoké hodnoty citlivosti – standardně lze nastavit až ISO 3 200, pokud v menu nastavíte funkci Rozšíření ISO, máte k dispozici hodnoty až po ISO 12 800. Byli jsme proto zvědavi, jak si přístroj poradí s šumem.

NR_off.png NR_Std.png
max. velikost | max. velikost
Průběh nárůstu šumu, vlevo vypnuá redukce šumu, vpravo standardní nastavení
 

Na následujících snímcích můžete vidět výsledky – vlevo jsou fotografie snímané přímo do JPEGu se standardním nastavením potlačení šumu, vpravo konvertované z RAWu v programu Adobe Photoshop Lightroom se standardním nastavením (potlačení barevné složky šumu na úrovni 25).

IMG_3207.JPG IMG_3207lr.jpg
max. velikost | max. velikost
IMG_3208.JPG IMG_3208lr.jpg
max. velikost | max. velikost
IMG_3209.JPG IMG_3209lr.jpg
max. velikost | max. velikost
IMG_3210.JPG IMG_3210lr.jpg
max. velikost | max. velikost
IMG_3211.JPG IMG_3211lr.jpg
max. velikost | max. velikost
IMG_3212.JPG IMG_3212lr.jpg
max. velikost | max. velikost
IMG_3213.JPG IMG_3213lr.jpg
max. velikost | max. velikost
IMG_3214.JPG IMG_3214lr.jpg
max. velikost | max. velikost

Při ukládání do formátu JPEG máte možnost v uživatelských funkcích zvolit úroveň potlačení šumu, kromě už uvedené standardní úrovně lze vybrat ještě nízkou, silnou, nebo potlačení šumu zakázat. Jak bude vypadat výsledek při ISO 12 800, ukazují další tři snímky:

IMG_3221.JPG IMG_3222.JPG IMG_3223.JPG
max. velikost | max. velikost | max. velikost 

Už při ISO 3 200 se na snímcích začíná zatím nenápadně projevovat jev, který potom prakticky znehodnotí výsledek při ISO 12 800: šum není ve fotografii rovnoměrně rozptýlený, shlukuje se do nepříjemných pruhů.

Pro porovnání jsme stejnou scénu při ISO 3 200 nafotografovali i o dvě generace starším Canonem EOS 30D. Výsledek je zde – vlevo záznam přímo do JPEG, vpravo konverze z RAWu:

IMG_8748.JPG IMG_8748lr.jpg
max. velikost | max. velikost

Kvalitu podání detailů můžeme pro zjednodušení porovnat na následujících výřezech – první dvojice pochází z 50D, druhá dvojice ze 30D, vlevo přímý záznam do JPEG, vpravo konverze z RAWu:

vyrez1_a50.jpg vyrez1_a50lr.jpg
vyrez1_b30.jpg vyrez1_b30lr.jpg

Na výřezech je především vidět, že standardní úroveň potlačení šumu u EOSu 50D snímky výrazně rozmazává, ztrácejí se jemné detaily. V exportu z RAWu je proto mnohem jasněji vidět struktura žaluzií na osvětlených oknech. 50D tu poskytuje lepší obraz než 30D. Trochu jiná je ale situace v tmavých, méně kontrastních částech – tam dává 30D přinejmenším stejně dobré výsledky.

Pokud vás více než absolutní množství detailů zajímá, jak bude šum viditelný na fotografii stejných rozměrů, podívejte se na následující dvojici snímků. Jsou vyexportovány z RAWu do stejného rozlišení 2 400 × 1 600 px, což přibližně odpovídá fotografii 15 × 21 cm při 300 dpi. Vlevo 50D, vpravo 30D, oba při ISO 3 200.

sum_srovnani_30D.jpg sum_srovnani_50D.jpg
max. velikost | max. velikost
Na fotografii pořízené Canonem EOS 50D je šum viditelnější. Snímek ale současně působí ostřejším dojmem, i při stejném rozlišení je na něm vidět některé detaily, které u 30D už zanikají

Celkově můžeme obrazovou kvalitu při ISO 3 200 u Canonu EOS 50D považovat za přibližně stejnou jako u Canonu EOS 30D. V době testu jsme bohužel neměli k dispozici model 40D. Vzhledem k tomu, že při loňském testu dával výsledky mírně lepší než 30D, dopadl by patrně i nyní nejlépe, rozdíl by však byl těsný.

Naměřili jsme

50D se předchozím úspěšným modelům Canonu podobá i naměřenými rychlostmi:

Canon EOS 50D
první snímek0,17 s
snímek bez namáčknutí0,21 s
snímek s namáčknutímneměřitelné
připravenost k dalšímu snímku0,21 s
rychlost sériového snímání6,1 sn./s
max. počet snímků v sérii62/JPEG, 16/RAW
měřeno s paměťovou kartouTranscend 4 GB 120 ×

Rychlost sériového snímání se sice oproti modelu 40D mírně snížila, i tak jsou ale rychlostní parametry výborné, umožňují pohotové reportážní fotografování. Přesto si dovolím mírnou kritiku autofokusu. Ten zůstal shodný s předchozím modelem. V dobrých podmínkách pracuje bleskově, zaostří bez přisvětlení i na noční ulici. Prostor pro zlepšení ale vidím při snímání málo kontrastních objektů, zejména když se současně pohybují – pak je ostření ještě stále nejisté. A od nového modelu bych očekával, že předchůdce svými schopnostmi překoná.

Rozlišení snímače a displeje se negativně projevily na výdrži akumulátoru. Bez používání režimu Live View jsem na jedno nabití nasnímal asi 450 snímků. To sice není málo, ale předchůdci překračovali 600 snímků. Pokud se tedy vydáváte do pustiny bez elektrických zásuvek, nebude pro vás 50D tím pravým fotoaparátem.

Pokračování 4 / 5

Demosnímky

F01.JPG F02.JPG
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/25 s, F6,3, ISO 100, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 42 mm, 1/200 s, F4,5, ISO 200, JPEG
F03.JPG F04.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 35 mm, 1/200 s, F5, ISO 200, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/15 s, F5,6, ISO 200, konverze z RAWu
F05.jpg F06.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 37 mm, 1/80 s, F4, ISO 800, konverze z RAWu
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/15 s, F5,6, ISO 800, konverze z RAWu
F07.JPG F08.JPG
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 37 mm, 1/60 s, F3,2, ISO 800, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 22 mm, 1/80 s, F4, ISO 800, JPEG
F09.JPG F10.JPG
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/25 s, F2,8, ISO 1 600, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/30 s, F2,8, ISO 1 600, JPEG
F11.jpg F12.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 34 mm, 1/30 s, F2,8, ISO 1 600, konverze z RAWu
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 28 mm, 1/50 s, F3,2, ISO 1 600, konverze z RAWu
F13.JPG F14.JPG
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/60 s, F3,2, ISO 3 200, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 31 mm, 1/80 s, F2,8, ISO 3 200, JPEG
F15.jpg F16.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 47 mm, 1/30 s, F2,8, ISO 3 200, konverze z RAWu
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 36 mm, 1/30 s, F2,8, ISO 3 200, konverze z RAWu
F17.JPG F18.JPG
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/125 s, F3,2, ISO 6 400, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/100 s, F3,2, ISO 6 400, JPEG
F19.JPG F20.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 43 mm, 1/30 s, F3,2, ISO 6 400, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 50 mm, 1/20 s, F2,8, ISO 6 400, konverze z RAWu
F21.jpg F22.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 31 mm, 1/25 s, F2,8, ISO 12 800, konverze z RAWu
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/40 s, F3,2, ISO 12 800, konverze z RAWu
F23.JPG F24.JPG
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 26 mm, 1/60 s, F3,2, ISO 12 800, JPEG
Vpravo: Tamron 17–50 mm F2,8 XR DiII SP, ohnisko 17 mm, 1/60 s, F3,2, ISO 12 800, JPEG

Pokračování 5 / 5

Celkové hodnocení

Nemůže být pochyb o tom, že Canon EOS 50D je výborný fotoaparát. Jeho patnáctimegapixelový čip nabízí při základní citlivosti ve spojení se špičkovými objektivy vyšší rozlišení, než tomu bylo u předchozích zrcadlovek. Také displej s plným VGA rozlišením je výrazným zlepšením. K příjemným novinkám patří funkce pro korekci mírných nepřesností zaostření, která dříve byla k dispozici jen u profesionálních modelů. Tělo je dostatečně robustní, částečně odolné proti prachu a vodě.

Při vyšších citlivostech se 50D chová podobně jako předchůdci – oproti modelu 30D je šum výrazněji viditelný, ale současně najdete na snímcích trochu více detailů. Canon svůj nový model střední třídy přitom nabízí za příznivou cenu kolem 27 000 Kč.

Jenže současně zůstává v prodeji také 40D, a ten je ještě výrazně levnější, můžete jej pořídit už za necelých 20 000 Kč. Má přitom prakticky totožné tělo (až na displej s nižším rozlišením), stejně spolehlivý autofokus ostřící i v šeru, při vysokých citlivostech se chová možná ještě trochu lépe. Jen rozlišení při základní citlivosti není tak vysoké. Záleží tedy na vás a vašich požadavcích, kterému z modelů dáte přednost.

Plusy:

  • vysoké rozlišení při základní citlivosti 
  • výborný displej
  • možnost korekce nepřesností v ostření
  • dobře provedené tělo

Minusy:

  • viditelnější šum, než tomu bylo u předchůdců 
  • trochu nižší výdrž akumulátoru
  • málo zapuštěná tlačítka pod displejem

Zdroj: 

 

Cena:

  •  výrobcem doporučená cena: 28 700 Kč vč. DPH

Megapixel-logo.jpgChcete znát názor prodejce, zhlédnout krátkou video-prezentaci prodejního balení, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky z digitální zrcadlovky Canon EOS 50D?

Určitě si přečtěte

Články odjinud