Ello – jak funguje sociální síť bez reklam

17. září 2015
TWEET SDÍLET
Ello je sociální síť, která původně brojila hlavně proti Facebooku. Nyní je spíše jakýmsi mixem mezi Instagramem a EyeEm. Stojí za to, věnovat jí čas a snažit se s ní pracovat dlouhodobě?

Ello založil cyklista Paul Budnitz, původně jen pro pár svých přátel. V srpnu roku 2014 se její beta verze přehoupla do veřejné verze a způsobila velký zájem veřejnosti. Avšak pokud jste se chtěli dostat dovnitř, museli jste nejdříve od někoho obdržet pozvánku.

S pozvánkami se mimochodem i docela dobře kšeftovalo na eBay. Nyní je Ello sice otevřené celému světu, zda ale má smysl do něho vstoupit, už je věc druhá.

Klepněte pro větší obrázek

Původně se Ello snažilo napodobit Facebook, proto nabízelo statusy, přátelství s kamarády, sdílení fotografií, chat atd. Tvůrcům se totiž nelíbila jeho všudypřítomná reklama, kontrola uživatele a to, že Facebook vyžaduje vaše pravé jméno. Podle zakladatele byla síť Ello založena proto, aby byla „jednoduchá, krásná a bez reklam.“ Ve svém manifestu tvrdí, že ostatní sítě své uživatele klamou, sbírají a dále prodávají jejich data inzerentům.

A jak je na tom Ello po roce ostrého provozu? Minimálně jednoduchá a dalo by se říci také krásná síť to je, to ano. Při souhlasu s podmínkami využívání si již však můžete všimnout jistých kliček – kdyby náhodou Ello potřebovalo vaše údaje šířit dál, vlastně bude moci. Není to ale nic proti ničemu a těchto souhlasů jste již dali tolik, že pokud dáte ještě jeden navíc, asi to přežijete. Reklamy v ní stále obsaženy nejsou.

Klepněte pro větší obrázek

Jediná, která se vám může objevit, je ta nahraná uživatelem. Ten totiž není nijak kontrolován, a pokud se jmenuje třeba Prdič Zadnič a nahrává na síť snímky s lechtivou tématikou, prochází mu to. Cokoli, co zde sdílíte, je plně veřejné. Není zde také žádná možnost, abyste si své dílo bránili a chránili jinak než podpisem.

Při svém vzniku byla síť značně dotována investory, kteří samozřejmě čekají nějaký zisk. Od počátku se tak strašilo s prémiovým obsahem, za který, pokud jej uživatel bude chtít využít, bude muset zaplatit. Zatím však žádný model In-App ani Freemium implementovaný není a používání sítě je tak zcela zdarma. Jediné, na čem může Ello vydělat nějakou korunu, je prodej triček a krytů na telefony v záložce Store. Že by na tom ale nějak zbohatli, si rozhodně nemyslím.

Klepněte pro větší obrázek

Období největšího boomu má Ello dávno za sebou. Jeho zásadní nevýhodou (alespoň v našich končinách) je malé povědomí o tom, že podobná síť vůbec existuje. Proto na ní také najdete pomálu známých (tuzemských a stále aktivních) uživatelů. Můžete jim sice poslat pozvánku, aby se do sítě přihlásili, proč tak ale budou činit, když s vámi mohou komunikovat na Facebooku, Twitteru, Instagramu atd., kde je mnohonásobně větší komunita a obsah je vlastně stejný.

Klepněte pro větší obrázek

Službě tak chybí zásadní „killer“ funkce, kterou ochrana osobních údajů úplně není, když už jsme je rozdali na všechny strany. To, že se vám v Timeline nebude zobrazovat žádná reklama, může být fajn, jestliže se vám tam však bude zobrazovat poutavý obsah. V momentě, kdy tam nemáte žádný, který by vás skutečně zajímal, bude vám to také fuk a v podstatě byste vzali za vděk i tou reklamou, než koukat pořád na tentýž „nejaktuálnější“ příspěvek.

Klepněte pro větší obrázek

Běžnému uživateli, který neví, co by na Ellu hledal, totiž nenabídne tato síť zhola nic. Jste-li však náročnějšími uživateli, směle do ní. V podstatě není důvod, proč od ní odrazovat. Jen mějte na paměti, že se nejedná o čistokrevnou obrázkovou síť. A malé doporučení – vkládané snímky si raději podepisujte alespoň vodoznakem.

Témata článku: Fotografický software, Fotoaparáty, Fotomobily


Podívejte se na exkluzivní záběry z rebootu akční série Saints Row

Podívejte se na exkluzivní záběry z rebootu akční série Saints Row

Gameinformer nám dává nahlédnout na chystaný návrat do šíleného světa Saints.

Michal Maliarov
Saints RowVideo
Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

Karel Javůrek
ČipyMacBookApple