Dostaňte do fotografií kreativní světlo

19. prosince 2011
TWEET SDÍLET
Kniha Jana Pohribného nazvaná Kreativní světlo ve fotografii navádí k vnímání rozdílného charakteru světla a práci s různými světelnými zdroji pro úspěšné splnění záměrů fotografa.

Přiznám se, že jsem byl sám na tuto publikaci zvědavý. Celá řada knih o fotografii, která u nás v poslední době vychází – byť se nezabývá čistě softwarovými úpravami – podstatu světla opomíjí či stručně vysvětluje pouze jeho základní druhy.

Dlužno tedy dodat, že publikace zabývající se pouze světlem zde chyběla. Kdo jiný by pak měl psát o světle ve fotografii, jeho barevnosti, charakteru a intenzitě než Jan Pohribný, který právě díky krajinářským fotografiím kombinujícím přirozené světlo s umělýma svou tvorbou ležící někde na kraji land artu, pronikl ve známost širší veřejnosti. V jeho knize si o světlu budete moci číst na dvě stě padesáti stranách, a to už je co říct.

Hned v úvodu recenze musíme jednoznačně vyzdvihnout kvalitu a záběr obrazového doprovodu. Snad každá poznámka je doplněna ilustrační fotografií a to je jedině dobře. Jan Pohribný přitom nepoužil pouze fotografie vlastní, ale k popsání konkrétní situace využil i snímky desítek významných autorů, což publikaci samo o sobě zpestřuje.

Klepněte pro větší obrázek 
Jan Pohribný: Kreativní světlo ve fotografii

Jaké světlo potřebuji

Osobně jako esenciální pro začínající fotografy vidím hned první kapitolu s názvem Světlo jako kreativní nástroj i cíl, kde se dozvíte, jakým způsobem světlo ovlivňuje prostor a tvar, kontrast, jas, barvu, tonalitu i náladu na výsledné fotografii, a klidně bych si dokázal představit dvojnásobné množství takových informací. Na samotném začátku knihy nechybí slovo o kompozici, základy expozice ani nástin pracovního postupu při vytváření konkrétní fotografie. Pro krajináře jsou zde také informace o nejčastěji používaných fotografických filtrech. Vše je navíc psané ve vztahu ke světlu, takže se zde pouze neopakují informace známé z jiných publikací, ale jsou cílené přesně podle zaměření knihy.

Po tomto krátkém úvodu se dočtete o charakteristice přímého a rozptýleného světla a za jakým účelem, ve smyslu dosažení určitého dopadu na diváka, byste měli použití těchto rozdílných osvětlení používat. Zjistíte například, jak světlo a stíny vytvářejí objem, strukturu a tvar.

Klepněte pro větší obrázek 
Ukázka z knihy

Vytvářejte obrazy

Po přirozeném osvětlení se kniha zabývá umělým světlem – použitím jednoho a více světelných zdrojů. Kromě obvyklých zařízení, jako jsou blesky, zářivky či žárovky, dostanou prostor i LED svítilny, laserová ukazovátka a v pozdějších kapitolách i třeba oheň. K vybraným snímkům pak slovní doprovod objasňuje pozadí jejich vzniku nebo návod, jak podobného efektu dosáhnout.

Celou pětinu knihy zabírá luminografie, tedy skutečné malování světlem. Světlo zde nyní neslouží k nasvícení hlavního motivu ve fotografii, ale také k tomu, abyste samotný motiv vytvořili, či chcete-li, nakreslili.

Přestože fotografie v těchto pasážích působí velice efektně, čtenář by neměl zapomínat na poznatky z původních kapitol. Poslední dvě kapitoly se zabývají světelnými projekcemi ve fotografované scéně či na různé předměty. Jsou zde především na fotografiích dalších autorů ilustrovány možnosti, kterých se vám při vytváření snímků dostává, uzavírají tak celou knihu. V samotném závěru jsou představeny některé možnosti zásahů do snímků v postprodukci, které mají však tak malý rozsah, že úpravchtivé čtenáře zřejmě neuspokojí. O nich však tato publikace není a ani být neměla.

Obsah knihy je natolik hutný k pochopení a různé techniky neméně náročné na vyzkoušení a vytvoření vlastních obrazů, že se zřejmě málokterý čtenář bude během svých světelných studií nudit. Jednu výtku si však odpustit nemůžeme – fotografie, které na některých místech slouží jako podklad pro text, ubírají na čitelnosti daných pasáží, a nepůsobí tak dobře.

Článek byl publikován v časopisu DIGIfoto 7-8/2011

Témata článku: Fotoškola


10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
Samyang RF 85mm F1,4 AF – osobitý portréťák (test)

Samyang RF 85mm F1,4 AF – osobitý portréťák (test)

Tomáš Adamec
SamyangObjektivyTesty